Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgrade van 14.04 naar 16.04 vastgelopen  (gelezen 2125 keer)

Offline Fra27

  • Lid
Upgrade van 14.04 naar 16.04 vastgelopen
« Gepost op: 2017/04/03, 19:38:03 »
Hallo iedereen,
Heb vandaag een upgrade uitgevoerd van 14.04 naar 16.04. Bijna aan het einde kreeg ik de volgende vraag: " wat wilt u met het aangepaste configuratie bestand 50 unattended-upgrades doen? "
Geen idee wat met deze vraag wordt bedoeld, je kon kiezen uit een paar mogelijkheden zoals het nwe bestand installeren of verder gaan met het oude bestand. Ik heb (helaas) gekozen voor deze mogelijkheid: start een nieuwe shell om de situatie te onderzoeken"
Toen ik dat had gestart, werd het scherm donkergrijs, en gebeurde er niets meer. Na een tijdje heb ik via starter, met rechts op het icoon drukken het scherm verwijderd, en kon ik weer naar het distrubutie-opwaardering scherm kijken. Er gebeurd helaas nog steeds nix, er staat onderaan de volgende regel:
root@frank-All-Series:/#   
Hier heb ik maar het commando "continue" ingetypt, maar dat helpt niet, ik krijg de boodschap dat dat alleen betekenis heeft in een for / while / until lus.
Weet iemand hoe ik ubuntu verder kan laten gaan met de upgrade ?
Bij voorbaat dank !!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgrade van 14.04 naar 16.04 vastgelopen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/03, 19:40:42 »
Type eens "exit" aan die prompt.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Upgrade van 14.04 naar 16.04 vastgelopen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/03, 19:45:53 »
Het standaardantwoord is toch: Gij Zult Niet Upgraden Maar Vers Installeren?  :laugh:
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Fra27

  • Lid
Re: Upgrade van 14.04 naar 16.04 vastgelopen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/03, 21:57:16 »
Dank je wel vanadium !!!! Het proces ging meteen weer verder, en is gestopt met de volgende boodschap: 1e boodschap: de opwaardering zal doorgaan, maar het pakket 'unattended upgrades' zal mogelijk niet werken. overweeg om er een foutrapport over in te dienen. En in het witte veld de boodschap: subprocess installed post installation script returned error exit status' . Toen heb ik op sluiten geklikt.

Het opwaarderings proces is daarna gestopt met de 2e boodschap: en dat is dezelde boodschap als waar het allemaal mee begon: weer het 50unattended bestand. Hier volgt de complete boodschap die nu in een ander dan normaal lettertype op het scherm staat:
Een nwe versie (/etc/apt/apt.conf.d/50unattended-upgrades.ucftmp) van het configuratie bestand /etc/apt/apt.conf.d/50unattended-upgrades is beschikbaar, maar de geinstalleerde versie is lokaal gewijzigd.
Wat wilt u doen met het aangepaste configuratiebestand 50unattended-upgrades doen ?

installeer de versie van de pakket beheerder
behoud de reeds geinstalleerde versie
toon de verschillen tussen de versies
toon de verschillende versies zij aan zij
start een nwe shell om de situatie te onderzoeken

OK

De regel " behoud de reeds geinstalleerde versie"  is rood. De onderste regel heb ik vanmiddag gedaan, waarop de computer vast liep, en ik deze melding heb aangemaakt, die ga ik niet nog een keer proberen. Welke optie moet ik wel nemen ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgrade van 14.04 naar 16.04 vastgelopen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/03, 22:28:55 »
nieuwbie heeft eigenlijk gelijk met het standaard adagio "Gij Zult Niet Upgraden Maar Vers Installeren", maar in jou geval zou ik steeds de optie "installeer de versie van de pakket beheerder" verkiezen.

Offline Fra27

  • Lid
Re: Upgrade van 14.04 naar 16.04 vastgelopen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/03, 23:10:43 »
En dank wel vanadium ! ! Wat niewbie aangeeft wist ik niet, en ik kan er nu ook niet zo veel mee.....
Installatie is nu af gelopen, maar is niet helemaal goed gegaan, dat gaf Ubuntu zelf ook al aan. Ubuntu is klaar met het opwaarderings proces, maar heeft de 2 punten daarna niet meer gedaan: bestanden wissen, en de ander weet ik niet meer.
Nu kan ik niet meer updaten, ik krijg de vreemde boodschap dat ik niet de benodigde rechten heb om deze actie uit te voeren  ??? Ik ben de enige die gebruikt maakt van deze computer.
Als ik Firefox / thunderbird of bij voorbeeld libre calc open, dan heb ik boven in het scherm (in het zwart) geen regel meer staan met bestand opties help enz. In Ubuntu 14.04 kwamen die te voorschijn als je met de muisaanwijzer daar over heen ging, nu niet meer. Of "hoort" dat bij 16.04 ?  Ook rechts boven in staat niets meer, dus eigenlijk kan ik de comp niet afsluiten, behalve dan de aan en uit knop.
Moeizaam begin met 16.04.....
 

Offline Fra27

  • Lid
Re: Upgrade van 14.04 naar 16.04 vastgelopen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/04, 01:35:41 »
Heb inmiddels de computer toch maar geforceerd uitgezet (aan-uit knop ingedrukt en vastgehouden) en na een tijdje de comp weer aangezet: tot mijn verbazing staat nou wel rechts boven aan de datum / tijd / luidspreker symbool enz. Ook staat bij Fire fox en Thunderbird en calc in de bovenste zwarte lijn weer de normale woorden als file/edit/view enz. Stond er echt niet na het installeren. Ook kan ik weer updaten.
Wel kreeg ik een crash rapport, met de mededeling dat er een fout is opgetreden bij het installeren van software: pakket unattended-upgrades 0.90ubuntu0.3 en of ik dit rapport wou opsturen, dat heb ik maar gedaan.
Weet iemand wat de gevolgen zijn van het missende pakket, en hoe ik dat als nog op mijn computer kan krijgen ?

Offline h2o

  • Lid
Re: Upgrade van 14.04 naar 16.04 vastgelopen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/04, 07:42:47 »
Het standaardantwoord is toch: Gij Zult Niet Upgraden Maar Vers Installeren?  :laugh:
Ik weet dat dit antwoord hier zo ongeveer standaard wordt gegeven. Maar ik wil wel melden dat dit dan kennelijk een Ubuntu aangelegenheid is. Met Debian heb ik er nooit last van gehad.

Voordat je gaat beginnen, alle sideloads zoals PPA zaken kunnen roet in het eten gooien. Verwijder die pakketten eerst. Noteer welke programma's dat zijn en na de dist-upgrade installeer je die opnieuw.
Veilig is om ook meerdere grote pakketten zoal Libreoffice, Gimp en dergelijk ook te verwijderen. Hoe kleiner de upgrade situatie, hoe beter het gaat. Naderhand kun je alles opnieuw installeren en heb je meteen de nieuwe versies.

Als je de volgende maatregelen treft kan het niet verkeerd gaan.
0. Allereerst, maak een back-up, desnoods een kloon van de oude situatie met bijv. Clonezilla.
1. Haal eerst de laatste upgrades binnen van de oude situatie. sudo apt-get update en sudo apt-get upgrade.
2. Verander in de /etc/apt/sources.list de verwijzingen van de oude situatie naar de nieuwe. In de Debian situatie is dat van jessie naar stretch, of van jessie naar testing. Schakel alle niet-officiële pakketbronnen (PPA's) uit door er een # voor te zetten.
3. voer nu opnieuw een sudo apt-get update en sudo apt-get upgrade uit.
4. Een gedeelte wordt nu ge-upgrade een gedeelte niet.
5. Als het hele proces is voltooid gaan we de rest doen: sudo apt-get dist-upgrade
Nu wordt de rest ge-upgrade.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/04, 07:56:14 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgrade van 14.04 naar 16.04 vastgelopen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/04, 08:56:14 »
Wel kreeg ik een crash rapport, met de mededeling dat er een fout is opgetreden bij het installeren van software: pakket unattended-upgrades 0.90ubuntu0.3 en of ik dit rapport wou opsturen, dat heb ik maar gedaan.
Weet iemand wat de gevolgen zijn van het missende pakket, en hoe ik dat als nog op mijn computer kan krijgen ?
Het is wellicht wel goed. Het is normaal dat je soms zo een crashrapport krijgt. Eens je systeem weer helemaal bij zijn positieven is, zal dat heel zelden gebeuren.

De procedure die h2o aangeeft voor een upgrade, kan mogelijk de kans op "opwaardeerleed" verkleinen. Veel van die elementen worden door het Ubuntu installatieprogramma automatisch uitgevoerd (blokkeren van vreemde ppa's, omschakelen naar nieuwe ppa's). Toch wel goede suggestie om meteen voor zo een upgrade 1) pakketten uit vreemde softwarebronnen te verwijderen en de PPA's zelf te inactiveren en 2) (eventueel) grote standaardpakketten te verwijderen.

Zelf verkies ik altijd een "verse" installatie, waarmee alles eens fundamenteel en grondig opgeschoond wordt. Duurt alleen een klein beetje langer om je systeem weer helemaal ingericht te krijgen zoals je zelf wil.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Upgrade van 14.04 naar 16.04 vastgelopen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/05, 19:54:08 »
Ik denk dat al met al een verse installatie dan toch sneller is, dan al die maatregelen. Is mijn eigen eigenwijze idee hè.

Hangt natuurlijk af van wat je allemaal geïnstalleerd en aangepast hebt, is een afweging, dat begrijp ik ook wel.

In mijn ervaring heb ik gedurende de tijd dat ik met een bepaalde installatie werk wel eens foutje gemaakt, en dit of dat werkt niet helemaal meer lekker. Een nieuwe installatie ruimt dan meteen al die ergernisjes op.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Upgrade van 14.04 naar 16.04 vastgelopen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/05, 19:56:46 »
Wat niewbie aangeeft wist ik niet, en ik kan er nu ook niet zo veel mee.....

Ja excuus ik wou niet de wijsneus uithangen, en het is ook mosterd na de maaltijd, dat begrijp ik. Maar voor een volgende keer dan misschien :)

Gewoon, om je ergernissen en tijd te besparen.

Mark
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

swake

  • Gast
Re: Upgrade van 14.04 naar 16.04 vastgelopen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/05, 20:14:10 »
Ik upgrade ook nooit en zal pas een nieuwe LTS versie installeren als er voor de huidige geïnstalleerde versie geen ondersteuning meer geboden word . 14.04 word nog ondersteund tot 2019 . Ik maak dan eerst een backup van mijn persoonlijke bestanden en doe ik opnieuw een kale installatie met de laatste LTS versie wat dan 18.04 zal zijn .

Offline Fra27

  • Lid
Re: Upgrade van 14.04 naar 16.04 vastgelopen
« Reactie #12 Gepost op: 2017/04/07, 00:45:01 »
Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties. Wat een woord als exit al niet kan doen. Mijn systeem werkt tot nu toe weer goed, alles doet het tot nu toe. Het crash rapport heb ik niet meer gezien. Wel kwam tijdens de laatste update van vandaag, in het zwarte scherm met witte letters de boodschap langs dat het 50unattend-upgrades bestand niet te vinden, of niet te lezen was. Het update proces liep wel gewoon verder en is goed verlopen.
Is bij iemand bekend wat dit 50unattended-upgrades bestand precies doet, en of ik dat nog op mijn computer kan zetten ? Krijg ik misschien problemen in de toekomst als dit bestand niet op mijn computer zit ?