Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe formateren in Ubuntu?  (gelezen 528 keer)

Offline truus22

  • Lid
Hoe formateren in Ubuntu?
« Gepost op: 2014/02/27, 23:19:09 »
Hallo beste Forumleden,

Ik heb een probleem met mijn DuelBoot systeem, want ik heb Ubuntu naast windows (8.1) geinstalleerd resp. op windows op de C-Partitie ben Ubuntu op de E-partitie. Ik kan niet meer via Windows opstarten, er is kennelijk een probleem met Windows.
Na wat kunstgrepen ben ik er nu wel in geslaagd om in Ubuntu te komen, maar natuurlijk wil ik ook graag dat ik weer gebruik kan maken van Windows. Mij lijkt het beste, dat ik de C-partitie formateer en dan probeer om Windows weer opnieuw te installeren. Wie kan mij vertellen, hoe ik de C-Partitie in Ubuntu kan formateren, zodat ik Windows weer opnieuw kan proberen te installeren. Ik ben bij voorbaat dankbaar voor ieder advies of suggestie.

Cor Jansen, Weert
truus22
Weert

Re: Hoe formateren in Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/27, 23:25:38 »
Ubuntu Softwarecentrum --> zoevak --> typ gparted en installeer het.

Daarmee kun je gemakkelijk formatteren :)

Re: Hoe formateren in Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/28, 00:21:07 »
Ja,maar dan kan je weer niet meer in Ubuntu.Je moet eerst Windows weer installeren en dan weer Ubuntu..Of is er er toch een truuk om de bestaande Ubuntu toch in te komen?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe formateren in Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/28, 00:29:10 »
Indien je Windows partitie nog aanwezig is, heb je alleen de boot sector gewijzigd.
Daar is (meestal) een oplossing voor, in terminal:
sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo apt-get update
sudo apt-get install boot-repair
Open nu een tweede terminal en geef in gevolgd door Enter:
sudo boot-repairkleur de plaatjes en maak het verhaaltje verder af ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe formateren in Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/28, 11:41:28 »
Je hoeft je windows partitie niet te herformatteren vanuit Ubuntu. Herinstalleer je Window, waarbij je je huidige Windows partitie aanduidt als bestemming. Via het installatieprogramma van Windows zal je die partitie kunnen laten herformatteren.

Hierna zal Windows ook het opstarten overgenomen hebben zodat je je Ubuntu niet meer kan opstarten. Om dat terug recht te zetten, herstel je de linux bootloader, grub. Dat is een vrij eenvoudige procedure, en uitstekende uitleg vind je hier: https://sites.google.com/site/computertip/grub