Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: oeps..foutje?  (gelezen 1485 keer)

Offline mhweb

  • Lid
oeps..foutje?
« Gepost op: 2008/05/03, 16:18:13 »
Heb gisteren een upgrade gedaan naar de nieuwe versie 8.04.
Prima verlopen overigens.

Daarna heb ik een cd gebrand met de nieuwe Ubuntu. Ik wil die namelijk op een oudere pc zetten.
Maar.. denk dat ik een foutje maakte bij het downloaden, want toen ik na het branden van het iso bestandje die cd in de andere pc stak en installeerde, leek het niet op wat ik gewend was.

Ik heb de 8.04 LTS server installeerd.

Als ik nu de pc opstart, krijg ik iets als een dos scherm, waarop je je login en passwoord moet ingeven.  ( dat lukt nog  )

Maar dan blijft alles in dat zwarte scherm ( zoals in terminal ) staan, en weet ik niet wat ik moet doen om in een makkelijk werkbare omgeving te geraken.

Kan ik nu eigleijk met wat ik installeerde gewoon werken, als met mijn andere pc .
Ik zou deze ook willen gebruiken om de printer op aan te sluiten, en dan daar ook documenten van mijn eigelijke pc mee te printen.

Help..

NLsandman

  • Gast
oeps..foutje?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/03, 16:23:07 »
Nee dat wil zo niet, makkelijkste is de goede iso te downloaden en deze opnieuw op die pc installeren, de partities kun je formateren tijdens installatie zodat die server versie weg is.

Offline mhweb

  • Lid
oeps..foutje?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/03, 16:30:40 »
Thanks  vreesde ik al...  Jammer dat onze downloadliemiet hier maar 3 GIG is, dus om die te downloaden moet ik wachten tot het eind van de maand.  ( als er nog wat overschiet)
NU dan installeer ik voorlopig maar de oudere versie.. de 7.10

Ik vraag me wel af wat je met die servereditie geinstalleerd op die pc dan wel kan doen.... en hoe?

oeps..foutje?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/03, 16:34:35 »
Zoals de naam al zegt: de server-editie is om een server in te richten. Dat is dus wat anders dan een desktop.

Maar waarschijnlijk had je wel in de shell (die "dos"-omgeving) kunnen tikken:
sudo apt-get install ubuntu-desktop

Dan had hij de normale ubuntu voor je gedowload en geinstalleerd.

Offline mhweb

  • Lid
oeps..foutje?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/03, 16:37:00 »
Oke bedankt,

Maar dan had hij toch weer het hele pakket moeten downloaden, en zou ik de rest van de maand misschien geen internetverbinding meer hebben.  
Ik woon ergens in afrika, en hier sluiten ze je gewoon al als je de limiet hebt bereikt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
oeps..foutje?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/03, 16:43:56 »
Kan je de CD niet van iemand anders krijgen of copyeren ?
Je hoeft niets te wissen, maar een paar honderd MB downloaden voor de desktop kan natuurlijk net te veel zijn voor je ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

NLsandman

  • Gast
oeps..foutje?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/03, 16:44:40 »
Geen familie die dat voor je kan opsturen naar ergens in afrika?
Maand wachten is ookal zo iets.

Offline mhweb

  • Lid
oeps..foutje?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/03, 16:53:53 »
nu, voor deze maand zal 7.10 (die heb ik hier nog liggen) het nog wel doen.

Ik denk juist nog aan iets.  Toen ik op de andere pc de upgrade gedaan heb,   staan de bestanden die toen gedownload werken niet automatisch ergens op die pc opgeslagen?

Dan zou ik ze kunnen gebruiken om op de tweede, waar de oudere versie op staat ook te upgraden, voor volgende maand.

oeps..foutje?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/03, 17:29:18 »
Die download limieten zijn wel heel erg vervelend... wat is het nut ervan? alleen maar meer geld in het laadje brengen?

Hier hebben we geen download limieten en is internet ook niet zo gek duur. (wij hebben tot 20MB internet (hier is het 16MB) en telefoon geen download limiet en inclusief onbeperkt naar vaste nummers bellen met telefoon voor 30 per maand)

In ieder geval de fout zat inderdaad in de server, je had de desktop editie moeten downloaden :(
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Tsiburaska

  • Gast
oeps..foutje?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/03, 18:10:11 »
Ik begrijp die limiet wel, in Rusland zitten ook diverse goedkopere snelle aanbieders die als je erboven komt een rekening sturen, dus niet afgesloten maar erg duur, tenzij je weiger extra te betalen, en dan sluiten ze af!
Wel kun je voorlopig een oudere versie erop zetten, maakt niet uit welke en de server aanbieden aan iemand die dit nodig heeft zodat deze niet zo zwaar hoeft te downloaden.

Tip; Als je 7.04 0f 7.10 erop zou zetten krijg je vermoedelijk naast de update's ook de tekst met UPGRADE naar 8.04 en die is kleiner dan een volle versie, maar kijk eerst hoe groot deze is, en wat je nog over hebt!

oeps..foutje?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/03, 18:10:18 »
Citaat van: slorg
Die download limieten zijn wel heel erg vervelend... wat is het nut ervan? alleen maar meer geld in het laadje brengen?

Hier hebben we geen download limieten en is internet ook niet zo gek duur. (wij hebben tot 20MB internet (hier is het 16MB) en telefoon geen download limiet en inclusief onbeperkt naar vaste nummers bellen met telefoon voor 30 per maand)
maar gij leeft in het utopische nederland. ge moet niet naar afrika gaan om belachelijk lage download limieten tegen te komen, een paar km zuidwaarts is genoeg :)

Offline PeterF

  • Lid
oeps..foutje?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/03, 19:06:46 »
Citaat van: mhweb
nu, voor deze maand zal 7.10 (die heb ik hier nog liggen) het nog wel doen.

Ik denk juist nog aan iets.  Toen ik op de andere pc de upgrade gedaan heb,   staan de bestanden die toen gedownload werken niet automatisch ergens op die pc opgeslagen?

Dan zou ik ze kunnen gebruiken om op de tweede, waar de oudere versie op staat ook te upgraden, voor volgende maand.
Normaal gesproken worden de update paketten lokaal opgeslagen in de map:

/var/cache/apt/archives

Misschien staan hier voldoende bestanden om de upgrade te kunnen doen zonder al te veel data verkeer. Of de server versie te voorzien van een GUI.

Offline ptb

  • Lid
oeps..foutje?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/03, 22:43:17 »
Misschien kun je met aptoncd een schijf maken met alle benodigde paketten op de geupgrade machine.Na installatie de cd in die ยจ server pc doen, cd toevoegen aan synaptic en proberen ubuntu desktop te installeren.zou behoorlijk moeten schelen in te downloaden paketten.Heb het nooit geprobeerd maar zou kunnen werken.En anders heb je altijd nog gutsy.