Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Community Server (Testserver)  (gelezen 19422 keer)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Community Server (Testserver)
« Gepost op: 2011/05/07, 23:26:39 »
Op dit moment draait ubuntu-nl.org op een server beheerd door SWAT en Dennis. Deze omgeving draait erg stabiel en zit goed in elkaar. Veranderingen aan deze server kosten veel tijd omdat alles goed getest moet worden en we het niet kunnen veroorloven om bijvoorbeeld het forum een aantal dagen kwijt te raken. Het is dus niet de bedoeling om de huidige infrastructuur te vervangen.

Toch is er in het verleden en ook nu behoefte geweest aan een soort van test/ontwikkel ruimte om nieuwe ideeën vorm te geven, te testen en voorzien van feedback. Nu wordt dat veel gedaan door community leden die nog plaats over hebben op een eigen server. Het nadeel hiervan is dat vaak maar één persoon toegang heeft tot de server, en de opties vaak beperkt zijn tot wat de webhosting ondersteunt. Daarom is tijdens de eerste gemeenschapsvergadering is een `community server` ter sprake gekomen.

Deze server kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor:
    * het hosten van een Wiki en Forum kloon voor het testen van het nieuwe thema (http://rachidbm.com/ubuntu-nl/);
    * het hosten van de stem applicatie (http://ubuntunl.sensehofstede.nl/);
    * testinrichting van een nieuwe homepage;
    * server voor het streamen van beeld/geluid tijdens release parties;
    * een speeltuin voor andere nieuwe (test) applicaties;
    * leeromgeving voor nieuwe Ubuntu sys-admins (kijjkje achter de schermen);
    * ...

Een server dus voor de dingen die geen super stabiele omgeving vereisen, waar gemakkelijk testen kunnen worden uitgevoerd etc. Een plaats waar meerdere community leden toegang tot hebben en kunnen beheren. Een plaats waar laagdrempeling dingen getest kunnen worden.

Tijdens de meeting zaten we te denken aan een een vps. Dan zijn we zelf helemaal vrij om te draaien wat we willen en zijn we niet afhankelijk van wat de hosting ons bied (behalve de upload/download snelheid en de snelheid van de server). We zijn - mist het animo hiervoor aanwezig is - van plan om hiervoor een sponsor te zoeken.

Wat vinden jullie?

Sponsoring?

Actuele Wiki pagina: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/CommunityServer


Moderator edit: Op verzoek de titel aangepast, zodat duidelijker is dat het niet om server gaat waarop de website draait.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/01, 16:28:13 door Brumm3l »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Community Server
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/07, 23:39:57 »
Als iets getest moet worden kan één gebruiker toch gewoon aanbieden een omgeving voor dát project op te zetten, daar is toch geen centrale server voor nodig?

Re: Community Server
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/07, 23:46:30 »
Luuk,

dat is het 'm nou net: dan heeft die ene gebruiker toegang en moet er gekl.. worden om anderen ook toegang te geven. Wat vaak niet gemakkelijk is omdat er meestal nog min of meer kritieke dingen van dat lid zelf draaien op die server.
Ik vind het idee van een community-server dus best wel goed. Sponsoring is natuurlijk een piste, maar dan liefst niet als we 'r een hoop banners bij moeten krijgen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Community Server
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/08, 11:16:33 »
Ik ben vóór het idee van een community-server :)

jesse2314

  • Gast
Re: Community Server
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/08, 11:33:21 »
@Ronnie, ik ben het helemaal er mee eens!
Een Community Server lijkt me een strak plan.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Community Server
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/08, 12:21:55 »
Citaat
Dat zou wat zijn zeg, je vraagt de community om sponsoring! Kijk, dat zou ik nou een goede vinden.

Bedoel je dat ironisch, of serieus. Want dat stukje begrijp ik niet zo goed.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Community Server
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/08, 12:54:26 »
Eigenlijk allebei. Want waarom de leden niet laten sponsoren?
Maar dan weten we de uitslag al: o euro sponsoring. Want ja, je zal maar een eurootje moeten betalen voor iets wat voor jou gemaakt wordt!

Dus het is dubbel Leoquant.....aan de ene kant vind ik het een goed idee om de leden zelf te laten sponsoren, aan de andere kant weet je gewoon op voorhand dat dit niet gaat lukken.

Maar zoek eens een sponsoring die dit wil, dat wordt ook nog een hele klus, lijkt mij. Of je moet ergens vrienden hebben.


gesnapt. persoonlijk zou ik geen moeite hebben met doneren. (niet omdat ik zo'n "fijne" kerel ben, maar gewoon, zoals je ook andere doelen steunt)
Ik denk dat bij doneren ook het rechtspersoon verhaal speelt voor ubuntu-nl, maar ik denk dat dit over niet al te lange tijd weer veel aandacht zal krijgen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Community Server
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/08, 13:12:11 »
Ik weet niet. Dat van de rechtspersoon spreekt verder niemand zo veel aan, ben ik bang. Dat gaat menig lid allemaal wat te ver. Ze zijn hier op het forum om problemen op te lossen cq. antwoorden te vinden, en verder niet.
Donatie is altijd mogelijk denk ik dan, maar verdere toestanden die er dan bij komen, is een brug te ver.

is mijn persoonlijke mening hoor.


stel je eens "doneerbutton" voor op de website, of een andere plek. Heel neutraal. Dat kan verder toch geen kwaad, vrijheid, blijheid. alleen moeten de donaties "beheert" worden. dat is alles.

Re: Community Server
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/08, 13:15:50 »
Om donaties te doen zal je toch op een bankrekening moeten storten? Jouw bankrekening Femke? ;)

M.a.w. wil men donaties van leden kunnen ontvangen, dan is een rechtspersoon handig omdat je dan een bankrekening kan openen voor Ubuntu-NL.

Maar een VPS hoeft niet persé door de leden gedoneerd te worden. Er zijn denk ik genoeg hosting bedrijven met een hart voor Ubuntu. Neem bijvoorbeeld BIT, die ook de Ubuntu images in Nederland hosten. Of de hosting vereniging Soleus. Soleus heeft als vereniging ook een hart voor open source, wie weet kunnen zij wel iets regelen. En er zijn denk ik wel meer mogelijkheden voor sponsoring te bedenken.

Re: Community Server
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/08, 13:36:43 »
Eigenlijk allebei. Want waarom de leden niet laten sponsoren?
Maar dan weten we de uitslag al: o euro sponsoring. Want ja, je zal maar een eurootje moeten betalen voor iets wat voor jou gemaakt wordt!

Pardon? Ik ben bereid goede doelen te sponsoren. Ik heb ook geld gedoneerd aan Jono Bacons Severed Fifth en het Amarok-team (en nog een paar community-projecten), dus ik ben sowieso wel bereid een donatie te doen. Dus dat is al meer dan 0 euro.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Community Server
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/08, 14:59:57 »
Citaat van: Ronnie
Op dit moment draait ubuntu-nl.org op een server beheerd door SWAT en Dennis.[...........] Het nadeel hiervan is dat vaak maar één persoon toegang heeft tot de server,

Dat heb je nu dus ook. Als er iets is en de heren zijn weer eens niet bereikbaar, dan heb je gedonder.
Dus whats the problem als je het door een communitylid laat doen?


En ja, natuurlijk is iedereen het ermee eens, ze hoeven zelf geen duit te geven. Dat zou wat zijn zeg, je vraagt de community om sponsoring! Kijk, dat zou ik nou een goede vinden.
Het is namelijk ook voor de hele community dat jullie dit willen doen!!

De hosting van ubuntu-nl.org door SWAT en Dennis is in dit topic niet het punt van discussie. Het is wel een van de aanleidingen voor de community server, maar zeker niet de enige. Aan de huidige invulling van ubuntu-nl.org kunnen we op het moment weinig veranderen, elke verandering vergt veel tijd. En ben nu eerlijk, het forum, de wiki, prikbord en planet werken goed genoeg voor dagelijks gebruik. Vergeleken met andere community's hebben wij zeker geen klagen. De `Community Server` is ook niet bedoeld als concurrentie van wat er nu draait, maar als `aanvulling op` en als `testbank`.

Dus whats the problem?
Als we dat op de hosting van een community lid doen, dan zitten we dus nog steeds met het beperkte aantal mensen die iets kunnen veranderen. Het doel van de `Community Server` is (onder andere) dat er meerdere leden toegang tot hebben (zeg een man of 10). Vallen er ineens 2 of 3 weg, geen probleem `het project` blijft dan gewoon lopen en nieuwe leden kunnen dan weer toegang krijgen.

Hoe deze selectie van leden zou moeten verlopen is nog niet duidelijk en daar kan in dit topic ook over gediscussieerd worden.

Voor de hosting kunnen we inderdaad kijken naar sponsoring van de community leden zelf. Ik denk dat er zeker een aantal leden zijn die wat willen bijdragen, maar ik vrees dat dit niet genoeg zal zijn. Maar zoals Thomas de Graaff al aan haalde zijn er een aantal hosting bedrijven die een groot hart hebben voor open source en eventueel wel een server zouden willen sponsoren.

Nee hebben we, Ja kunnen we krijgen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Community Server
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/08, 15:09:01 »
@femke: Ik heb het gelezen en neen, ik hoef geen schouderklop. Ik verduidelijkte alleen dat ik open sta om te doneren aan community-projecten. Deze dus ook.

Re: Community Server
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/08, 15:14:56 »
Om donaties te doen zal je toch op een bankrekening moeten storten? Jouw bankrekening Femke? ;)
Thomas, lieverd.......ik snap het wel, maar de meeste leden die hier gewoon komen voor hun antwoorden, die verdiepen zich daar niet in. Dus niet naar mij toe zulke antwoorden, alsjeblieft.

Excuses Femke, ik had niet goed begrepen wat je bedoel. Ik dacht dat je donaties altijd een mogelijkheid vond, ook zonder rechtspersoon. Vandaar mijn opmerking.

Re: Community Server
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/08, 15:16:04 »
Een community server lijkt me zeker een goed idee en ja, ik ben best bereid financieel bij te dragen. Bij die bijdrage komt wel iets om de hoek kijken. Namelijk aan wie of wat draag je dan bij....

Het ligt voor de hand dat de gemeenschapsraad de pot gaat beheren, maar zonder rechtspersoon geen rekening en geen pot. Net zoals je niet voor de hosting van een lid afhankelijk wilt zijn wil je dat ook niet als het om financiën gaat. Een donatie overmaken naar Ubuntu-NL is toch iets anders dan naar D.J. van der Wal ovv Ubuntu.

Eigen financiële middelen voor en vanuit de community betekent ook financiële verantwoording afleggen aan die community. Met een openbare boekhouding op een wikipagina is dat zo gepiept.

Toch eens tijd voor een stichting of vereniging?

Re: Community Server
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/08, 15:59:16 »
Een stichting gaat er zeker komen, daarover is al besloten, de financiële middelen voor oprichting zijn er, Ertai heeft al veel voorwerk gedaan. Het proces van oprichting is alleen vorig jaar uitgesteld ivm. de nieuwe organisatieopzet bij Ubuntu-NL met een gemeenschapsraad e.d. Zodra de gemeenschapsraad ingewerkt is denk ik dat dat proces vrij snel weer opgepakt kan en gaat worden.

Re: Community Server
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/08, 16:25:23 »
Als er behoefte is aan voorbeeld statuten dan heb ik nog wel wat liggen....

Re: Community Server
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/08, 16:33:42 »
Voorbeeldstatuten, stuur maar op. :) Die kunnen we goed als referentie gebruiken. Thx.

Er is echter al wel het e.e.a. aan voorbeeldstatuten gebruikt voor een eerste conceptversie van de statuten. Zie ook:

http://wiki.ubuntu-nl.org/OnderzoekStichting

Re: Community Server
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/08, 19:31:59 »
Dat iemand beide onderwerpen misschien ook op de agenda van de gemeenschapsraad-IRC zet: server en stichting.
Ben zelf nog niet zeker dat ik er geraak...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Community Server
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/08, 20:11:22 »
Tuurlijk kun je dat niet ruiken. Waarom denk je dat ik vertelde waar ik aan gedoneerd heb binnen de Linu-community? Nja, soit.

Re: Community Server
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/08, 20:38:37 »
Dat kan ook via persoonlijk bericht. Hou het wat ontopic graag.

Re: Community Server
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/08, 20:45:15 »
Dat kan ook via persoonlijk bericht. Hou het wat ontopic graag.

Daarom eindigde ik ook met "soit"...

Re: Community Server
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/08, 20:50:04 »
Het is ook in het algemeen bedoeld, niet specifiek naar u. Dus vanaf hier terug ontopic, verdere discussie kan onderling via PB en verdere vragen kunnen ook via mij of meldknop of email.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Community Server
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/08, 21:18:36 »
Hm. Ik zie eigenlijk meer nadelen dan voordelen. Er moet een sponsor gevonden worden, die moet elke maand betalen, wil er natuurlijk wat logootjes voor terug geplaatst hebben. Server moet onderhouden worden. Wie krijgt hoeveel toegang, en wie regelt dat... Vind het allemaal een beetje een overkill.

jesse2314

  • Gast
Re: Community Server
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/08, 21:20:03 »
Je kan nu toch al het thema uploaden ???
Maar dan met een optie op dit forum voor versie 1 of versie 2 testfase
Dan kan direct iedereen mee testen!
En hoef je geen anderen server te pakken.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Community Server
« Reactie #24 Gepost op: 2011/05/09, 11:57:09 »
Ik weet niet wat jullie voor specificaties willen maar ik wil best op 1 van m'n XCP bakken een Ubuntu 10.04 lts live gooien hoor :), dan sponsor ik dus de hardware + bandbreedte via m'n bedrijfje. Laat maar horen als het nodig is. Het zal niet glas zijn, maar eerder een fatsoenlijke VDSL+2 verbinding.

Ik wil ook best de basis configuratie voor handen nemen, en dat ding up to date houden + een beetje monitoren (met Nagios) of alles wel goed gaat. Lijkt me een leuk project.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/09, 11:59:18 door #! »