Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestaat er een updatemanager voor Debian 8 ?  (gelezen 1119 keer)

Bestaat er een updatemanager voor Debian 8 ?
« Gepost op: 2015/04/28, 21:37:18 »
Voor updates kan je steeds apt-get gebruiken, maar ik vroeg me af: bestaat er nu echt geen updatemanager voor Debian ? Ik had al een werkbalktoepassing gevonden, maar die werkt voor geen meter.

Ik zou graag voor die dingen van de terminal af willen blijven.

< Ik werk met Debian 8 Cinnamon >

Alvast bedankt.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Bestaat er een updatemanager voor Debian 8 ?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/28, 22:00:54 »
Hallo Tom, helaas gaat deze vlieger niet op; geeft foutmelding(-en) met Gdebi-installer.

Er zijn daar afhankelijkheden die blijkbaar niet kunnen voor Jessie .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Bloom

  • Lid
Re: Bestaat er een updatemanager voor Debian 8 ?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/29, 00:52:04 »
Debian beveelt aan dat geautomatiseerd te doen: https://wiki.debian.org/UnattendedUpgrades

Een softwarebeheer kan wel, maar dat moeten we dan pikken bij SolydXK:
echo "deb http://repository.solydxk.com/ solydxk main upstream import"|sudo tee -a /etc/apt/sources.list
sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver pgp.mit.edu EADB2FB0BCA63C3C
sudo aptitude update
sudo aptitude install solydxk-softwaremanager
En dit werkt uit de kunst!

Het updatebeheer van SolydXK werkt helaas niet onder Debian Jessie omdat een welbepaald Perl-script daar niet aanwezig is.

Re: Bestaat er een updatemanager voor Debian 8 ?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/29, 08:02:16 »
dus: terug naar de terminal en daar dan sudo apt-get update doen ?

Vreemd dat je geen manager hebt voor deze distro ....  :| enfin, we redden ons wel hoor.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Bloom

  • Lid
Re: Bestaat er een updatemanager voor Debian 8 ?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/29, 08:45:20 »
Er is natuurlijk ook nog altijd Synaptic.
Een updatebeheer dient tenslotte alleen maar om je te waarschuwen dat er updates zijn. Gewoon één keer per week Synaptic starten, dan kun je daar ook 'Herladen' aankikken en vervolgens 'Alle opwaarderingen markeren', dan 'Toepassen' en alle updates worden geladen en uitgevoerd.
Of de volledig geautomatiseerde ("unattended") upgrade implementeren die Debian aanbeveelt.

Re: Bestaat er een updatemanager voor Debian 8 ?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/29, 10:07:27 »
Er is natuurlijk ook nog altijd Synaptic.
Een updatebeheer dient tenslotte alleen maar om je te waarschuwen dat er updates zijn. Gewoon één keer per week Synaptic starten, dan kun je daar ook 'Herladen' aankikken en vervolgens 'Alle opwaarderingen markeren', dan 'Toepassen' en alle updates worden geladen en uitgevoerd.
Of de volledig geautomatiseerde ("unattended") upgrade implementeren die Debian aanbeveelt.

Die implementatie heb ik dan ook uitgevoerd. Ik was ook vergeten dat dat via Synaptic ook lukt  =D , soit.
Dus eigenlijk is dit topic dan min of meer opgelost, zij het dat er geen manager blijkbaar bestaat voor Jessie (op dit moment, op Debian Forum gaven ze aan dat dit wel in de loop van tijd zal gemaakt worden, zoals gewoonlijk)

Bedankt om mee te denken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Bloom

  • Lid
Re: Bestaat er een updatemanager voor Debian 8 ?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/29, 10:19:16 »
Ja, Debian is daar al een tijd mee bezig. Oorspronkelijk werd gewoon het updatebeheer en softwarecentrum van Gnome meegeleverd, maar dat is sinds Gnome3 veel te groot geworden en vereist veel te veel Gnome-specifieke afhankelijkheden. Het plan was daarom over te schakelen naar iets veel lichters en er werd bekeken naar het update- en softwarebeheer van Lubuntu. Dat Lubunu Software Center werd opgedoopt naar Lite Software Center, maar kennelijk liep dat niet zo van een leien dakje als gedacht.

Persoonlijk begrijp ik niet wat het probleem is. Zowel Linux Mint als SolydXK hebben een eigen update- en softwarebeheer gemaakt dat perfect werkt voor alle desktopomgevingen van die twee distributies. Het update- en softwarebeheer van Mint werkt niet onder Debian (dat het heb ik geprobeerd): weer te veel afhankelijkheden van de rest van Mint. Maar dat van SolydXK (nochtans afgeleid van dat van Mint) blijkt wél te werken. Gewoon de repo toevoegen en het SolydXK softwarebeheer kan geïnstalleerd worden en werkt. Helaas blijkt dat niet het geval voor de SolydXK updatemanager, die levert tijdens de installatie een foutmelding op dat hij "/usr/lib/solydxk/system/adjust.py" niet kan vinden. Ik zou dat bestand natuurlijk van een SolydX installatie kunnen afhalen, maar ik wil liever een oplossing hebben die keurig werkt met alleen Debian en dan één extra repo (zoals het softwarebeheer).

Nu, van het updatebeheer heb ik niet zoveel last. Het softwarebeheer vond ik veel belangrijker vermits je dat een heel gebruiksvriendelijke manier geeft om te zoeken naar software en die dan te installeren.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Bestaat er een updatemanager voor Debian 8 ?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/29, 11:13:22 »
Natuurlijk gaat dat. Ik gebruik zelf twee scriptjes. Eentje dat gewoon upd heet om de update & safe-upgrade te doen en eentje die ramslaap heet om als ik wegga (of 's avonds ga slapen) mijn computer in slaapstand te zetten, dan start hij later razendsnel weer op. Ramslaap roept nog een derde script newhosts aan, dat zal ik ook geven voor de volledigheid.

bin/ramslaap:
cd ~
rm -rf .macromedia/Flash_Player/#SharedObjects/*
bin/newhosts
bin/upd
xset +dpms; xset dpms force off
sudo vbetool dpms off
sudo /usr/sbin/pm-suspend
exit 0

bin/newhosts (haalt nieuwe mvps hosts file):
#!/bin/bash
# get MVPS hosts file to block ad sites and merge it with our hosts file
wget -O - http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.txt | sed 's/[[:space:]]*#.*$//g;' |
grep -v localhost | tr ' ' '\t' | tr -s '\t' | tr -d '\015' | sort -u >/tmp/hosts0
cat /etc/hosts.0 /tmp/hosts0|sudo tee /etc/hosts >/dev/null
rm -f /tmp/hosts0

bin/upd:
sudo aptitude update
sudo aptitude -y safe-upgrade
sudo update-flashplugin-nonfree --install
sudo update-pepperflashplugin-nonfree --install

Re: Bestaat er een updatemanager voor Debian 8 ?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/29, 13:24:41 »
Het rare is ook: SolusOS (een distro van iKey gebaseerd op Debian Stable) had wel degelijk een perfect werkend softwarebeheer (of centrum) .

Maar ook hier kijk ik even de kat uit de boom.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Bloom

  • Lid
Re: Bestaat er een updatemanager voor Debian 8 ?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/29, 17:16:51 »
De ontwikkeling van SolusOS is gestaakt, dus is het geen goed idee om daar nog software van te willen lenen. SolydXK is dan een veel betere kandidaat.

Re: Bestaat er een updatemanager voor Debian 8 ?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/29, 18:10:30 »
De ontwikkeling van SolusOS is gestaakt, dus is het geen goed idee om daar nog software van te willen lenen. SolydXK is dan een veel betere kandidaat.

Heb ik dan ook meteen geïnstalleerd; bedankt wederom voor de gouden tip, werkt perfect nu .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort