Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?  (gelezen 4594 keer)

Offline yJi

  • Lid
[Opgelost] Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Gepost op: 2011/11/09, 17:51:09 »
Hoe dan met Xubuntu, dat zou immers nog gemakkelijker zijn dan Ubuntu 11.04!

Maar wat blijkt mij nu nog steeds na de installatie van Xubuntu 10.04 nog ingewikkelder is dan Ubuntu eigenlijk was op mijn oude BenQ Joybook R31E met een Intel Celeron 1.5GHz en een 60GHz harde schijf.

Zelfs op Xubuntu heeft het ook problemen met mijn beide externe usb scsi schijven. De een ziet het wel maar is niet toegankelijk en die andere start wel op maar is helemaal niet te zien.
Verder werkt ook Youtube en zo nog steeds niet

Gparted ziet ook beide ext. schijven niet, wel zijn ze uiteindelijk te zien in terminal via lsusb en na lsusb -vwordt dan ook nog gezegd wordt dat dit SCSI schijven zijn.

Wie kan hiermee helpen, dit oudere meisje ziet dit allemaal niet echt meer, dus de leukheid gaat er wat van af nu, ondanks dat het wel een heel stuk sneller is dan XP  ???
« Laatst bewerkt op: 2011/11/22, 11:43:49 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/09, 18:11:43 »
Kijk bij schijfgereedschap (ik weet niet of dit zo heet in Xubuntu.) of de HD's aangekoppeld zijn, zo niet kan je dat doen met een druk op de knop "Volume aankoppelen".
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tom

  • Lid
Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/09, 18:49:53 »
Schijfgereedschap is standaard niet geïnstalleerd bij Xubuntu.
Via synaptic zoeken naar gnome-disk-utility en dan installeren.
Hij is dan te vinden bij Toepassingenmenu - Instellingen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/09, 19:21:48 »
Misschien is het makkelijker, als je voor Xubuntu wilt gaan, om de nieuwste versie (11.10) in plaats van de LTS-versie (10.04) te kiezen. In die anderhalf jaar zijn er nogal wijzigingen geweest.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/09, 22:38:25 »
Schijfgereedschap is standaard niet geïnstalleerd bij Xubuntu.
Volgens mij is GParted (=schijfgereedschap) ook standaard in Xubuntu beschikbaar. (yJi vertelde ook dat GParted de externe schijven niet ziet.)

De een ziet het wel maar is niet toegankelijk en die andere start wel op maar is helemaal niet te zien.
Wat bedoel je hiermee?
NB: Als je bij je rechten kijkt (Systeem->Gebruikers en groepen), moeten voor jezelf 2 opties aan staan om iets met de externe schijven te kunnen doen: "mag ... externe opslagapparaten" en "... user-space-bestandssystemen ... (FUSE)".
Als je dat "niet mag", kunnen volgens mij de externe schijven niet gebruikt worden.

Voor de kwestie van Youtube kan je bij Pjotr kijken welke functies/programma's nog geactiveerd moeten worden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/11, 18:41:40 »
Gparted is niet het zelfde als schijfgereedschap. Zie plaatje



In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline petervs

  • Lid
Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/11, 20:35:47 »
Voor Youtube is het alleen nodig om xubuntu-restricted-extras te installeren.

(En inderdaad zijn zowel Gparted als gnome-disk-utility (schijfgereedschap) onder Xubuntu niet standaard geïnstalleerd)
Ubuntu MATE 16.04

Offline yJi

  • Lid
Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/13, 11:39:42 »
Gparted is niet het zelfde als schijfgereedschap. Zie plaatje





Hmmm, ja, dat weet ik ook al een poos hoor, dat ze niet gelijk aan elkaar zijn, maar misschien in elkaars verlengde liggen...
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/13, 11:41:30 »
Voor Youtube is het alleen nodig om xubuntu-restricted-extras te installeren.

(En inderdaad zijn zowel Gparted als gnome-disk-utility (schijfgereedschap) onder Xubuntu niet standaard geïnstalleerd)

Nee maar beiden zijn nu dan wel ook geïnstalleerd hoor, alleen waar het om gaat is nog steeds niet opgelost eigenlijk.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline HarzG

  • Lid
Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/13, 12:29:29 »
@yJi
Kijk maar bij "Settings" (Instellingenbeheer) en klik daar op "Removable Drives and Media". Daar moet bij "Storage" alles aangevinkt staan.
Is dat bij jou alles of slechts gedeeltelijk aan?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline yJi

  • Lid
Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/14, 23:28:37 »
@yJi
Kijk maar bij "Settings" (Instellingenbeheer) en klik daar op "Removable Drives and Media". Daar moet bij "Storage" alles aangevinkt staan.
Is dat bij jou alles of slechts gedeeltelijk aan?

Daarin staat alles ingeschakeld, dus actief. Is dat niet goed?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/15, 18:45:45 »
Nadat ik alles uitgeschakeld heb, zie ik ineens onder de map Computer, de ProMedia schijf en de 4GB usb schijfje.

Verder schijnt volgens onderstaand venstertje dat Nautilus misschien de boosdoener is?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/15, 19:00:48 »
Waarom heb je Nautilus in Xubuntu? Die heeft al een eigen bestandsbeheer, Tunar. Je kan natuurlijk Nautilus installeren maar heb toch regelmatig gelezen dat dat niet goed samengaat. Dus misschien kun je beter Nautilus weer verwijderen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/15, 20:55:16 »
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu:

Belangrijke afwijkingen van hoofdversie Ubuntu
6. Xubuntu komt grotendeels overeen met hoofdversie Ubuntu (Gnome/Unity), omdat de Xfce-werkomgeving sterk leunt op Gnome. Verreweg de meeste handleidingen elders op deze webstek, kunt u dus ook gewoon toepassen in Xubuntu.

Toch zijn er enkele belangrijke afwijkingen:

De bestandsbeheerder (verkenner) heet Thunar. In de terminal zonder hoofdletter, dus thunar. Goed om te weten wanneer u een terminalopdracht wil gebruiken waarin nautilus staat (verkenner van Ubuntu).

Let op: installeer Nautilus niet in Xubuntu! Dit geeft systeemconflicten.

Het kladblokje heet Leafpad. In de terminal zonder hoofdletter, dus leafpad. Handig om te weten wanneer u een terminalopdracht wil gebruiken waarin gedit staat (kladblokje van Ubuntu).

Tip: installeer Gedit er even bij, in Xubuntu. Dit kan sowieso geen kwaad, want het geeft geen systeemconflicten. En het is handig wanneer u terminalopdrachten kopieert waarin gedit staat.

Verder zitten er iets meer kleine schoonheidsfoutjes in Xubuntu dan in Ubuntu, maar die zijn nauwelijks hinderlijk.

Offline yJi

  • Lid
Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/16, 12:00:09 »
Dankzij jullie opmerkingen heb ik het een of ander kunnen verbeteren, maar ik ben nu wel mijn werkbalk in het scherm bovenin kwijt. Hoe krijg ik dat dan eigenlijk terug?

Ergens heb ik wat verkeerd gedaan of zo...
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline HarzG

  • Lid
Xfce4 paneel kwijt
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/16, 20:51:17 »
Dankzij jullie opmerkingen heb ik het een of ander kunnen verbeteren, maar ik ben nu wel mijn werkbalk in het scherm bovenin kwijt. Hoe krijg ik dat dan eigenlijk terug?
Ga naar Xfce-settings (instellingenbeheer) en klik op "Paneel". Daarin kan je de weergave (tonen/verbergen) en de positie van de panelen aanpassen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Tom

  • Lid
Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/16, 22:25:42 »
Beeldfout verhelpen
Een bekende fout in vorige versies van Xubuntu was, dat een enkele keer de vensterranden konden wegvallen. Waarschijnlijk is dit in Xubuntu 11.10 hersteld. Maar voor alle zekerheid: als het toch gebeurt, dan kunt u dit telkens als volgt verhelpen:

Hulpmiddelen - Terminalvenster

Tik de volgende toverspreuk in (voorkom fouten: kopieer en plak):
xfwm4 &

Druk op Enter.

Daarmee herstart u de vensterbeheerder, en dan is de boel weer in orde.
Hier staan nog meer Xubuntu tips: http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline yJi

  • Lid
Re: Alleen voor Ubuntu en Kubuntu?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/03, 17:41:24 »
Schijfgereedschap is standaard niet geïnstalleerd bij Xubuntu.
Volgens mij is GParted (=schijfgereedschap) ook standaard in Xubuntu beschikbaar. (yJi vertelde ook dat GParted de externe schijven niet ziet.)

De een ziet het wel maar is niet toegankelijk en die andere start wel op maar is helemaal niet te zien.
Wat bedoel je hiermee?
NB: Als je bij je rechten kijkt (Systeem->Gebruikers en groepen), moeten voor jezelf 2 opties aan staan om iets met de externe schijven te kunnen doen: "mag ... externe opslagapparaten" en "... user-space-bestandssystemen ... (FUSE)".
Als je dat "niet mag", kunnen volgens mij de externe schijven niet gebruikt worden.

Voor de kwestie van Youtube kan je bij Pjotr kijken welke functies/programma's nog geactiveerd moeten worden.

Heb ik nu dus wel gedaan hoor, dat ik dat even niet eerder gezien had!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro