Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.  (gelezen 4086 keer)

Offline Will53

  • Lid
Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Gepost op: 2019/03/09, 12:52:14 »
Op een HP compaq 6830s (32- bit OS/ x64-systeem) staat Windows 8 pro en heb er nu Xubuntu 18.04 (32-bit) naast geplaatst.

– Bij opstart via W8 is er geen internet via kabel: modem/router is ok, ook met andere kabel en andere router LAN-ingang geen resultaat. Indicatielichtjes aan de Lan-connector van de pc branden of pinken niet.
Ook draadloos internet komt niet tot leven ondanks dat de naam van de modem/router getoond wordt als je verbinding probeert te maken. Kan dus voor W8 geen veiligheidsupdates en andere meer binnenhalen!

– Bij opstart via Xubuntu 18.04 is er ook geen bekabeld internet, het dubbel pijltjesicoon staat ook niet in de taakbalk.
Draadloos internet is ok, heb ik met WPA2-sleutel veilig kunnen instellen.

– Is windows 8 nog te redden?
– En wat kan ik doen om bekabeld internet via Ubuntu te bekomen?
– Iemand die met onderstaande info verder kan?

willy@willy-HP-Compaq-6830s:~$  lshw -c network
WARNING: you should run this program as super-user.
  *-network                 
       description: Wireless interface
       product: PRO/Wireless 5100 AGN [Shiloh] Network Connection
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:03:00.0
       logical name: wlp3s0
       version: 00
       serial: 00:16:ea:9d:cb:f4
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: bus_master cap_list ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes driver=iwlwifi driverversion=4.15.0-46-generic firmware=8.83.5.1 build 33692 ip=192.168.178.26 latency=0 link=yes multicast=yes wireless=IEEE 802.11
       resources: irq:31 memory:98200000-98201fff
  *-network
       description: Ethernet interface
       product: 88E8072 PCI-E Gigabit Ethernet Controller
       vendor: Marvell Technology Group Ltd.
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:86:00.0
       logical name: ens5
       version: 00
       serial: 00:1f:29:9a:23:2c
       capacity: 1Gbit/s
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: bus_master cap_list rom ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=sky2 driverversion=1.30 latency=0 link=no multicast=yes port=twisted pair
       resources: irq:30 memory:98100000-98103fff ioport:2000(size=256) memory:98120000-9813ffff
WARNING: output may be incomplete or inaccurate, you should run this program as super-user.

willy@willy-HP-Compaq-6830s:~$ rfkill list all
1: phy0: Wireless LAN
   Soft blocked: no
   Hard blocked: no
2: hp-wifi: Wireless LAN
   Soft blocked: no
   Hard blocked: no
3: hp-bluetooth: Bluetooth
   Soft blocked: no
   Hard blocked: no
4: hci0: Bluetooth
   Soft blocked: no
   Hard blocked: no

willy@willy-HP-Compaq-6830s:~$ inxi -Nn
Network:   Card-1: Intel PRO/Wireless 5100 AGN [Shiloh] Network Connection
           driver: iwlwifi
           IF: wlp3s0 state: up mac: 00:16:ea:9d:cb:f4
           Card-2: Marvell 88E8072 PCI-E Gigabit Ethernet Controller
           driver: sky2
           IF: ens5 state: down mac: 00:1f:29:9a:23:2c

willy@willy-HP-Compaq-6830s:~$ iwconfig
lo        no wireless extensions.

ens5      no wireless extensions.

wlp3s0    IEEE 802.11  ESSID:"FRITZ!Box Fon WLAN 7360" 
          Mode:Managed  Frequency:2.412 GHz  Access Point: 24:65:11:90:79:6A   
          Bit Rate=1 Mb/s   Tx-Power=15 dBm   
          Retry short limit:7   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:on
          Link Quality=70/70  Signal level=-23 dBm 
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:157   Missed beacon:0

Re: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/09, 13:30:00 »
mijn ervaring binnen windows , is dat deze de ip adres "inpikt" en daardoor niet vrij geeft voor de Linux om te gebruiken.
heb deze vaste verbinding bij mij uitgezet in W en aan in linux, sinds dien geen probs meer mee gehad.

swake

  • Gast
Re: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/09, 13:37:32 »
Citaat
– Bij opstart via W8 is er geen internet via kabel: modem/router is ok, ook met andere kabel en andere router LAN-ingang geen resultaat. Indicatielichtjes aan de Lan-connector van de pc branden of pinken niet.
Is dat een LAN on board of een ingeplugde LAN card ? en welke snelheid
Als het een LAN on Board check eens in het BIOS of deze niet uitgechakeld is >> Disabled
Maar daar het ledje niet brand of pinkt vrees ik dat het apparaat defect is !

swake

  • Gast
Re: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/09, 13:44:16 »
Citaat
  *-network
       description: Ethernet interface
       product: 88E8072 PCI-E Gigabit Ethernet Controller
Dit is een ingeplugde .
Is de kabel toevallig niet aangesloten op (defecte) Lan on Board ?

Offline Will53

  • Lid
Re: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/09, 13:59:34 »
Hoi Swake

Er is maar één netwerkaansluiting voorzien op de laptop.
Is er nog een andere terminalopdracht nodig om bepaalde zaken uit te klaren.
Kan je de bios raadplegen vanuit terminalopdracht?

swake

  • Gast
Re: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/09, 14:30:39 »
OK, ik dacht eerst dat het om een desktop ging .
Citaat
– Bij opstart via W8 is er geen internet via kabel: modem/router is ok, ook met andere kabel en andere router LAN-ingang geen resultaat. Indicatielichtjes aan de Lan-connector van de pc branden of pinken niet.
Ook draadloos internet komt niet tot leven ondanks dat de naam van de modem/router getoond wordt als je verbinding probeert te maken. Kan dus voor W8 geen veiligheidsupdates en andere meer binnenhalen!
Als jij bij de installatie geen verbinding kunt maken met internet is het ook maar vrij normaal dat je de stuurprogramma's voor de WLAN niet kan ophalen en installeren . Ik vrees dus dat de LAN ethernet adaptar defect is daar het ledje het niet doet .

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/09, 14:33:50 »
Mogelijk:
vewijder in Windows apparaatbeheer de netwerkhardware en laat daarna Windows naar nieuwe hardware zoeken.
Dit kan zowel voor LAN als WiFi.
Voor Wifi dan wel weer alle paswoorden invullen.

(P.S. de LAN staat toch niet uit in het BIOS ?)

Check ook visueel of er geen pootjes zijn verbogen in de LAN connector.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL


Offline Will53

  • Lid
Re: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Reactie #8 Gepost op: 2019/03/09, 15:50:04 »
In Bios: Is onderstaand OK?
Bij apparaatconfiguraties:  UEFI opstartmodus = gedeactiveerd.
Bij opties geintegreerde apparaten: Network Interface Controler (LAN) = geactiveerd.
                                                                      Schakelen tussen LAN/WLAN =gedeactiveerd.

Er zijn geen pootjes in de connector verbogen.

"vewijder in Windows apparaatbeheer de netwerkhardware en laat daarna Windows naar nieuwe hardware zoeken." Hoe moet ik Windows laten zoeken naar nieuwe hardware als ik na het opstarten in Windows geen verbinding met internet kan maken, noch via LAN en noch via WLAN?

swake

  • Gast
Re: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Reactie #9 Gepost op: 2019/03/09, 16:00:43 »
Als je in windows bij apparaatbeheer de LAN adaptar verwijdert (niet uitschakelen) , en je herstart windows zal windows automatisch de nieuwe hardware vinden en de stuurprogramma's installeren .
Maar controleer eerst eens in apparaatbeheer bij of er bij de LAN adaptar geen geel rond uitroeptekentje staat of een geel driehoekje met uitroepteken . Als er een geel driehoekje staat is het apparaat defect !
Als de lan adaptar defect is en je dan in apparaatbeheer gaat verwijderen zal windows geen nieuwe hardware vinden en dus ook de stuurprogramma's niet installeren .


Offline Will53

  • Lid
Re: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Reactie #10 Gepost op: 2019/03/09, 18:29:06 »
Apparaatbeheer van Windows geeft het volgende:

Ethernetconfiguratie Marvell Yukon 88E8072 PCI-E Giga…  Apparaatstatus: dit apparaat werkt correct (PCI-sleuf 5, bus 134, app. 0, functie 0).

Draadloos internetconfiguratie Intell Wifi Link 5100 AGN. Apparaatstatus: dit apparaat werkt correct (PCI-sleuf 1, bus 3, app 0, functie 0).

Ondanks deze statussen wil ik aannemen dat de LAN-poort defect is, maar waarom werkt dan de draadloze verbinding ook niet. In Bios staat ze actief, de signaalsterkte geeft 5 groene balkjes en als ik aangeef om verbinding te maken staat de naam van router op het scherm, maar toch komt er geen draadloze verbinding tot stand. Er komt zelfs geen dialoogvenster om de beveiligingssleutel (WPA2) in te vullen. Ook geprobeerd om wifi te hebben na uitschakelen van LAN, maar dit geeft geen verandering.

En dit terwijl bij opstart met Xubuntu een beveiligde draadloze verbinding wel werkt op dezelfde router!

Hoe kan alsnog de wifi in windows tot stand komen? Graag hulp, dank bij voorbaat!

swake

  • Gast
Re: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Reactie #11 Gepost op: 2019/03/09, 18:37:57 »
Citaat
Bios staat ze actief, de signaalsterkte geeft 5 groene balkjes en als ik aangeef om verbinding te maken staat de naam van router op het scherm, maar toch komt er geen draadloze verbinding tot stand.
Ik ben eens echt heel benieuwd naar je antwoord . Wat bedoel je met naam van router ?Naam van het merk router Of naam van het netwerk (SSID) .

Offline Will53

  • Lid
Re: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Reactie #12 Gepost op: 2019/03/10, 21:24:00 »
Heb intussen de oorzaak gevonden waarom draadloos internet geen verbinding kon maken bij opstarten in windows. Er zat nog een vorige (oude) WPA2 sleutel in de laptop opgeslagen en die dus niet dezelfde was van de modem/router. Spijtig dat het systeem enkel vermeld “kan geen draadloze verbinding maken” en niet waarom er geen verbinding kan gemaakt worden (bv. Foutieve beveiligingssleutel).

Je advies ivm het verwijderen van de LAN-adapter (geen gele ! of driehoekjes) heb ik ook uitgevoerd, maar dit geeft geen verandering. Status adapter geeft aan “dit apparaat werkt correct”.

De LAN-poort ziet dus niet dat er een netwerkkabel ingeplugd is.
Kan die poort ergens ook versleuteld of geblokkeerd staan?
Of is de weg om dit defect uit te zoeken niet zo eenvoudig?

Veel dank voor de snelle hulp en  advies!

swake

  • Gast
Re: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Reactie #13 Gepost op: 2019/03/10, 21:40:56 »
Citaat
Heb intussen de oorzaak gevonden waarom draadloos internet geen verbinding kon maken bij opstarten in windows. Er zat nog een vorige (oude) WPA2 sleutel in de laptop opgeslagen en die dus niet dezelfde was van de modem/router.
Uw theorie klopt niet . Die WPA2 sleutel is van je draadloos thuisnetwerk .
Citaat
De LAN-poort ziet dus niet dat er een netwerkkabel ingeplugd is.

Wat voor merk en type modem/router is dat .
Als dat een modem met ingebouwde router is , begin ik  te denken dat de routerfunctie zelf uitgeschakeld is .
Dan fungeert die alleen als modem . Wanneer men een eigen router gaat gebruiken schakelt men de routerfunctie uit bij de modem .
« Laatst bewerkt op: 2019/03/10, 21:43:15 door swake »


swake

  • Gast
Re: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Reactie #15 Gepost op: 2019/03/10, 22:45:04 »
Hier staat het beter uitgelegd wat er gebeurd als je de routerfunctie uitschakelt bij een wireless modem
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus/

De LAN-aansluitingen 2 t/m 4 gaan uit.En dan kun je ook geen bekabeld internet meer gebruiken !


Offline Will53

  • Lid
Re: Geen bekabeld internet via Windows 8 en Xubuntu 18.04.
« Reactie #16 Gepost op: 2019/03/12, 00:46:05 »
Nu ook het defect gevonden die geen internetverbinding toeliet via kabel. In de connector van de laptop was het derde veercontact iets verbogen. Na de tip van ‘De Baas’ heb ik dat bij het eerste  nazicht niet goed opgemerkt. Veercontact hersteld –  kabel ingeplugd –  alles ok.

Dus nu werkt bekabeld en draadloos internet zoals het hoort.
De modem-router van het thuisnetwerk is een Fritz!Box.

Dank aan iedereen voor het meedenken!