Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tweede HD  (gelezen 1497 keer)

Offline baptist

  • Lid
tweede HD
« Gepost op: 2019/10/12, 15:33:05 »
In mijn pc heb ik ook nog de oude schijf van mijn vorige pc zitten. Echter als ik daarin  bijv. naar home/naam/documenten ga, dan is deze directory leeg. In de eigenschappen zie ik dat ik geen rechten heb. Alles is grijs. Met het terminalvenster kom ik niet verder dan in mijn normale werkHD, dus niet in die tweede HD drive. Weet iemand hier een oplossing hoe ik in die tweede HD de permissies kan aanpassen ?

 

Re: tweede HD
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/20, 10:30:17 »
Ik vermoed dat je oude schijf  niet is meegenomen in het installatieproces van Ubuntu? Dan vind je die schijf dus ook niet terug in je /etc/fstab. In dat geval ben je mogelijk geholpen met de instructie om dat alsnog te regelen. Daarin staat overigens ook het commando om de rechten van een map of schijf aan te passen (chown = change owner)

Zoek eerst het door je besturingssysteem opgegeven UUID op. UUID staat voor Universally Unique Identifier en is dus een ID die wordt gebruikt om (in dit geval) de identiteit van een harde schijf aan te duiden. Dat gebeurt d.m.v. een zgn. 16-octet (128-bit) nummer. De UUID wordt weergegeven in 32 hexadecimale cijfers. Deze cijfers zijn ingedeeld in vijf groepen, in ongelijk aantal en gescheiden door koppeltekens: 8-4-4-4-12.

Oké, dat is dus een hoop theorie, nu de praktijk:

Open een terminal en ga naar de map waar alle UUID’s worden bijgehouden. Oftewel tik in:

cd /dev/disk/by-uuid
Vervolgens krijg je een overzicht met behulp van het commando

ll
Bestudeer daar de opgegeven UUID’s en bepaal welke UUID hoort bij jouw nieuw ingebouwde schijf. Je kan daarbij gebruik maken van bijv. Gparted als het je niet meteen duidelijk is welke schijf hoort bij sda, sdb, sdc etc. Je kan ook even kijken welke schijven al automatisch worden gebruikt door even te spieken in je /etc/fstab/ Dat gaat heel eenvoudig met het commando:

cat /etc/fstab

Voordat je die nieuw gevonden UUID gebruikt om je /etc/fstab aan te passen moet je eerst een mountpoint aanmaken. In het voorbeeld hierna gebruik ik daarvoor /mnt/tweedeschijf.

Je maakt dat aan met het commando:

sudo mkdir /mnt/tweedeschijf

en maakt die schijf beschrijfbaar met behulp van

sudo chown -R user:user /mnt/tweedeschijf

Daarbij vervang je user:user door je eigen gebruikersnaam.

Vervolgens geef je jouw computer opdracht om bij het opstarten die nieuwe schijf automatisch te koppelen aan dat mountpoint. Daarvoor pas je jouw /etc/fstab aan. Gebruik je editor naar voorkeur, ik gebruik graag in een terminal nano dus het commando

sudo nano /etc/fstab
Voeg dan een nieuwe regel toe aan jouw fstab zoals hieronder staat vermeld. Let op! Gebruik het juiste UUID (je andere schijven staan er ook al in) en het zojuist aangemaakte mountpoint én bedenk dat het voorbeeld uitgaat van een nieuwe schijf die bestaat uit één partitie met ext4 als filesysteem.

UUID=jouwgevondenUUID /mnt/tweedeschijf    ext4    defaults        0       2
Start je computer opnieuw op, ga in je bestandsverkenner (Nautilus, Dolphin, Konqueror, Nemo, Thunar etc. etc.) naar je mountpoint en maak er vervolgens een bladwijzer van.
Linux op je desktop: Digiplace - http://www.digiplace.nl

Offline baptist

  • Lid
Re: tweede HD
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/27, 10:10:25 »
Sorry  Digiplace,  het duurde even voordat ik eraan kon beginnen.
De UUID's kon ik eenvoudig vinden.  Met commando ll in uuid krijg je voor alle sdb..  de code en als je de HD opstart zie je dezelfde code bij bestandsbeheerder boven in de balk. Dus tot zover lukt me de HD te koppelen aan een sdb.  Vervolgens de tweedeschijf aanmaken in mnt.
Daarna loop ik vast want met  sudo chown   -R  krijg ik "ontbrekend argument".    (zie bijlage)
Als ik naar /mnt/tweedeschijf  ga en een ls  -l  dan  is dat 0 . Ik moet toch iets krijgen van  drwxr-xr....   Hier loop ik vast.



swake

  • Gast
Re: tweede HD
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/27, 12:12:15 »
Citaat
In mijn pc heb ik ook nog de oude schijf van mijn vorige pc zitten. Echter als ik daarin  bijv. naar home/naam/documenten ga, dan is deze directory leeg. In de eigenschappen zie ik dat ik geen rechten heb.

Je hebt geen rechten omdat je geen eigenaar bent . Heb je jouw oude PC nog waaruit je de schijf gehaald hebt ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: tweede HD
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/27, 12:19:42 »
Daarna loop ik vast want met  sudo chown   -R  krijg ik "ontbrekend argument".    (zie bijlage)
Digiplace heeft een zeer strakke handleiding voor je geschreven, die zo in de Ubuntu wiki kan. Volg die zorgvuldig, en je komt er.
Citaat van: Digiplace
en maakt die schijf beschrijfbaar met behulp van

sudo chown -R user:user /mnt/tweedeschijf

Daarbij vervang je user:user door je eigen gebruikersnaam.

swake

  • Gast
Re: tweede HD
« Reactie #5 Gepost op: 2019/10/27, 12:38:24 »
Citaat
Ik vermoed dat je oude schijf  niet is meegenomen in het installatieproces van Ubuntu?

Bij installatie word die automatisch meegenomen, ik vermoed dus dat die werd bijgeplaatst na installatie en ben je dus geen eigenaar meer , dus ook geen rechten !

swake

  • Gast
Re: tweede HD
« Reactie #6 Gepost op: 2019/10/27, 12:55:24 »
Lees goed de vraag

Citaat
In mijn pc heb ik ook nog de oude schijf van mijn vorige pc zitten. Echter als ik daarin  bijv. naar home/naam/documenten ga, dan is deze directory leeg.
Wat voor mij en persoonlijke submap is.
En omdat ik het woord "leeg"lees , vermoed ik ook dat de home folder versleuteld is .
« Laatst bewerkt op: 2019/10/27, 13:25:47 door swake »

Offline vanadium

  • Lid
Re: tweede HD
« Reactie #7 Gepost op: 2019/10/27, 13:31:34 »
Swake, met alle respect, maar die uitleg klopt helemaal niet. Het enige wat baptist nog moet doen om eigenaar te worden van de harde schijf, is het commando "chown" correct toepassen, m.a.w., zoals Digiplace heeft aangegeven. Het moet dus worden:

sudo chown -R vanleest:vanleest /mnt/tweedeschijf 

Re: tweede HD
« Reactie #8 Gepost op: 2019/10/27, 13:45:48 »
Lees goed de vraag

Citaat
In mijn pc heb ik ook nog de oude schijf van mijn vorige pc zitten. Echter als ik daarin  bijv. naar home/naam/documenten ga, dan is deze directory leeg.
Wat voor mij en persoonlijke submap is.
En omdat ik het woord "leeg"lees , vermoed ik ook dat de home folder versleuteld is .

#swake:

http://www.gratiscursus.be/Linux/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

swake

  • Gast
Re: tweede HD
« Reactie #9 Gepost op: 2019/10/27, 17:39:39 »
@Vanadium ook met alle respect

Citaat
en maakt die schijf beschrijfbaar met behulp van

sudo chown -R user:user /mnt/tweedeschijf
Voor mij schrijfbaar maken doe je met het commando sudo chown  -W
W van Write >> Schrijven
R  van Read >> Lezen
X van Execute >> Uitvoeren
Denk je misschien dat ik geen kennis heb van UNIX rechten ?




swake

  • Gast
Re: tweede HD
« Reactie #10 Gepost op: 2019/10/27, 18:23:41 »
Ik ga het nog eens uitleggen voor de tweede maal en hoop dat het begrepen word .
De schijf komt uit een andere computer waarvan ik vermoed dat bij de installatie het vakje werd aangevinkt "versleutel mijn persoonlijke map" .
En als mijn vermoedens kloppen , mag je proberen wat je wil .Je gaat die home folder kunnen benaderen maar nooit kunnen lezen of je zou de sleutel moeten hebben !


Offline vanadium

  • Lid
Re: tweede HD
« Reactie #11 Gepost op: 2019/10/27, 19:01:34 »

Citaat
en maakt die schijf beschrijfbaar met behulp van

sudo chown -R user:user /mnt/tweedeschijf
Voor mij schrijfbaar maken doe je met het commando sudo chown  -W
W van Write >> Schrijven
R  van Read >> Lezen
X van Execute >> Uitvoeren
Denk je misschien dat ik geen kennis heb van UNIX rechten ?

Ahum, ahum. Alle respect hoor.

Toch ter leerinck ende vermaeck:

Het commando " chown"  (change owner) verandert de eigenaar (en eventueel groep). Met "chown user:user /mnt/tweedeschijf"  worden eigenaar " user"  en groep " user"  eigenaar van  /mnt/tweedeschijf. Dat maakt doorgaans meteen de schijf ook beschrijfbaar voor die gebruiker.

Om schrijfrechten in te stellen, dus bijvoorbeeld de toelating om te schrijven, gebruik je het commando "chmod" . Hier moet je er ook steeds bijvertellen voor wie je de aanpassing maakt: enkel voor de gebruiker (u), ook voor de groep (g) of voor eender wie (o). Er zijn drie mogelijke rechten, "r" of " enkel lezen", " w"  of schrijven en " x"  of " uitvoeren" . Géén van die rechten betekent: helemaal geen toegang. 

Standaard stelt ubuntu de rechten in op u+rwx,g+rwx,o+r-x, gebruiker (u) en groep (g) kunnen alles(rwx), anderen kunnen lezen uitvoeren, maar niet schrijven (r-x). De gebruiker "user"  eigenaar maken, zal er typisch voor zorgen dat de schijf "schrijfbaar"  wordt voor gebruiker " user", op voorwaarde dat de rechten nog op de standaardwaarden staan.

Zo zou je expliciet  die instellingen kunnen aanbrengen met het commando "chmod u+rwx,g+rwx,o+r-x /mnt/tweedeschijf". Hetzelfde resultaat krijg je met octale codes voor het weergeven van die permissies:  "chmod 775 /mnt/tweedeschijf"

swake

  • Gast
Re: tweede HD
« Reactie #12 Gepost op: 2019/10/27, 20:22:40 »
Citaat
Het commando " chown"  (change owner) verandert de eigenaar (en eventueel groep). Met "chown user:user /mnt/tweedeschijf"  worden eigenaar " user"  en groep " user"  eigenaar van  /mnt/tweedeschijf. Dat maakt doorgaans meteen de schijf ook beschrijfbaar voor die gebruiker.
Als de tweede harde schijf al in de computer zit bij installatie  , ga ik akoord met uw stelling , maar nu is ze er bijgeplaatst !

https://help.ubuntu.com/community/FilePermissions
-rw-r--r--  owner = Read & Write (rw-)Eigenaar group = Read (r--) other = Read (r--)


swake

  • Gast
Re: tweede HD
« Reactie #13 Gepost op: 2019/10/27, 20:30:12 »
Citaat
Het commando " chown"  (change owner) verandert de eigenaar (en eventueel groep). Met "chown user:user /mnt/tweedeschijf"  worden eigenaar " user"  en groep " user"  eigenaar van  /mnt/tweedeschijf. Dat maakt doorgaans meteen de schijf ook beschrijfbaar voor die gebruiker.
Moest dat waar zijn wat jij hier schrijft , zijn morgen alle UNIX servers gehackt  !


Re: tweede HD
« Reactie #14 Gepost op: 2019/10/27, 22:18:59 »
Citaat
Moest dat waar zijn wat jij hier schrijft , zijn morgen alle UNIX servers gehackt  !
Zal ook wel broodje aap verhaal zijn ?Of is het zo simpel om te hacken Swake?Denk van niet!
Wat zeker is TS word zeker niet geholpen door hack toestanden toch.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

swake

  • Gast
Re: tweede HD
« Reactie #15 Gepost op: 2019/10/27, 23:21:24 »
Citaat
Zal ook wel broodje aap verhaal zijn ?Of is het zo simpel om te hacken Swake?Denk van niet!
Broodje aap verhaal ?
Als men automatisch schrijfrechten krijgt bij alleen lees rechten is dat een zeer ernstig beveiligingslek dat onmiddelijk moet gedicht worden !

In Windows is dat inderdaad zo, daarom dat het een zeer kwetsbaar OS is !


swake

  • Gast
Re: tweede HD
« Reactie #16 Gepost op: 2019/10/28, 00:10:01 »
Citaat
#swake:

http://www.gratiscursus.be/Linux/
@maasnet

https://nl.wikibooks.org/wiki/Ubuntu:_Linux_voor_mensen/Wat_is_Linux%3F/UNIX
https://nl.wikibooks.org/wiki/Linux_voor_beginners/De_terminal
Weet u hoeveel Bill Gates kende van besturingssystemen ?  0,0
Bill Gates is de oprichter van Microsoft maar had iemand nodig die er iets van kende . Hij is er wel stinkend rijk van geworden door een ander zijn kennis .
« Laatst bewerkt op: 2019/10/28, 08:31:13 door swake »