Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ASUS P5KPL-VM bios reset zichzelf  (gelezen 1556 keer)

Offline Mossie

  • Lid
ASUS P5KPL-VM bios reset zichzelf
« Gepost op: 2011/09/01, 10:30:52 »
Hallo allemaal,

Ik zit nu al een tijdje met het probleem dat de bios van mijn moederbord (ASUS P5KPL-VM) zichzelf reset. Als ik de spanning een tijdje van het moederbord haal moet ik bij het opstarten de tijd en de boot-instellingen opnieuw invoeren. Ik heb al een bios update gedaan naar de nieuwste versie en er zit een nieuwe batterij in mijn moederbord, maar beide hielpen maar voor een paar keer opstarten. Een handmatige bios reset helpt ook niet en als ik alleen de batterij eruit haal (dus niet de jumper omzet) onthoudt hij de tijd wel 1 keer, maar daarna vergeet hij hem weer.

Offline jan11000

  • Lid
Re: ASUS P5KPL-VM bios reset zichzelf
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/01, 10:50:23 »
-Heb je de pc pas in elkaar gezet?
-Heb je iets veranderd aan je pc, indien je hem al langer hebt?

-Misschien slechte battery gebruikt.
-Ik weet niet of dit kan, misschien lekt er stroom weg, verwijder zoveel mogelijk hardware(dan gaan testen), en misschien moederbord slecht ingebouwd(leg moederbord op een stuk karton en laat hem daar lopen), dus misschien lekt er stroom weg.


Offline Mossie

  • Lid
Re: ASUS P5KPL-VM bios reset zichzelf
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/03, 11:33:09 »
Ik heb gisteren mijn mobo op een stuk papier gezet en de tijd ingesteld. Na een kwartier wist hij de tijd nog. Ik heb toen een stuk papier tussen het mobo en de kast geplaatst en de schroeven door dit papier gestoken en het mobo vastgezet. Hij was toen de tijd weer vergeten, maar na een paar minuutjes wachten wist hij de opnieuw ingevoerde tijd weer. De volgende dag (nu dus) is hij de tijd weer vergeten.

Morgen ga ik de het mobo maar weer loshalen en het wat langer op papier laten staan. Ik denk dat er misschien stroom weglekt via de schroefjes.

Re: ASUS P5KPL-VM bios reset zichzelf
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/03, 17:35:18 »
Misschien al gedaan:
Vaak zit er op het moederbord in de buurt van de batterij een jumper (deze staat over twee pennetjes) er zitten 3 pennetjes, de jumper even verplaatsen naar het middelste en derde pennetje, staat ook in het boekje van het Moederbord. Een halve minuut laten zitten en dan het jumpertje terug plaatsen en opnieuw de tijd instellen in de BIOS, opslaan met F10 en opnieuw opstarten. Meet voor de zekerheid of het batterijtje de juiste spanning heeft.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.