Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wachtwoord  (gelezen 433 keer)

Offline markh67

  • Lid
Wachtwoord
« Gepost op: 2016/12/28, 11:20:27 »
Ik heb Ubuntu 16.04 (64 bits) als ISO gedownload en vervolgens geinstalleerd in VM Ware (als workstation) onder Windows 10. Keurig mezelf een wachtwoord gegeven en tijdens de installatie geen mogelijkheid gehad om een apart wachtwoord op te geven voor root. Nu wil ik bepaalde aanpassingen doen (zoals een aanpassing in alsa-base.conf) en daarvoor moet ik of overschakelen naar het root account (SU) of met CHMOD de eigenschappen van het bestand aanpassen. Daarbij wordt gevraagd om een wachtwoord naar als ik mijn persoonlijke wachtwoord opgeef is dat niet valide. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Gr,
Mark

Re: Wachtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/28, 11:27:22 »
@ markh67,

Citaat
Nu wil ik bepaalde aanpassingen doen (zoals een aanpassing in alsa-base.conf) en daarvoor moet ik of overschakelen naar het root account (SU) of met CHMOD de eigenschappen van het bestand aanpassen. Daarbij wordt gevraagd om een wachtwoord naar als ik mijn persoonlijke wachtwoord opgeef is dat niet valide. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Aanpassingen doen als root (in de terminal): = sudo ...... (niet su)

Indien dit niet lukt, om het rootwachtwoord in te brengen, dan kan het ook zijn dat de numlock eventueel moet ingeschakeld worden als je getallen(cijfers) in jou rootwachtwoord hebt verwerkt...of het toetsenbord layout aanpassen ...???
Anders ... een herinstallatie doen in VMWare van Ubuntu 16.04.1 LTS 64-bit...met een wat eenvoudiger paswoord ..., ???

spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/28, 11:38:01 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline markh67

  • Lid
Re: Wachtwoord
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/28, 11:35:19 »
Dank je wel  :)

Re: Wachtwoord
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/28, 11:38:36 »
Hoe heb je het kunnen oplossen?
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wachtwoord
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/29, 04:52:40 »
Ubuntu heeft geen root user,
ubuntu heeft alleen een gebruiker, die via gksudo/sudo tijdelijk admin is, en dan kun je bijv je files aanpassen.
Dus in terminal,
gksudo nautilus
dan wordt je wachtwoord gevraagd vanje installatie/gewone gebruiker, dan kun je aanpassingen doen.

Offline Nero

  • Lid
Re: Wachtwoord
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/31, 11:50:52 »
Ubuntu heeft wel een root user. De login mogelijkheid is echter niet geactiveerd. Als je zelf een wachtwoord instelt met sudo passwd kan je perfect inloggen met root.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wachtwoord
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/31, 12:09:34 »
Ubuntu heeft wel een root user. De login mogelijkheid is echter niet geactiveerd. Als je zelf een wachtwoord instelt met sudo passwd kan je perfect inloggen met root.
Dus ubuntu gebruikt geen root! Dat is extra zo ingesteld.

En je kunt alles aanpassen, verwijder alles met wachtwoorden, dan heb je dit niet meer nodig.

Offline Nero

  • Lid
Re: Wachtwoord
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/31, 19:20:57 »
Dus ubuntu gebruikt geen root!
Goed lezen is ook een kunst. Ik reageerde op je lijntje Ubuntu heeft geen root user.

Ik heb ook nergens gesuggereerd dat je moet werken zoals in Windows, zonder wachtwoorden.

Een nadeel van te werken zonder root account is dat iemand die je login heeft ook meteen kan naar root rechten gaan. Gebruik je wel het root account en verwijder je de sudo mogelijkheid dan zijn er al twee wachtwoorden nodig op de hogere bevoegdheden te verkrijgen.