Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Omgaan met Tar.gz bestanden voor een beginner  (gelezen 1176 keer)

Offline Ben37

  • Lid
Omgaan met Tar.gz bestanden voor een beginner
« Gepost op: 2007/06/17, 13:57:38 »
Ik heb uitvoerig het forum gezocht op het onderwerp tar.gz .
De algemene indruk die ik krijg is dat de kennis dragers, de pijlers van dit forum, beginnelrs proberen te behoeden van acties die ze nog niet door gronden en adviseren met:
Gebruik de pakketmanager, zoek naar .deb bestanden, geen rpm bestanden.
Natuurlijk heb ik installatie aanwijzingen gevonden maar ook noodkreten van; geef een eenvoudige stap voor stap uitleg.
Dit laatste en beginner zijn gaat kennelijk niet samen.

Vraag;
Wat is voor de beginner het pijnpunt
Wat weet hij niet en welke ervaring mist hij.
Wat kan je als beginner doen, je voorbereiden om met dit onderwerp te beginnen.
( ik heb natuurlijk een tweede agenda; ik wil mijn scanner een HP 3300c instaleren en daar is een rpm en een targz voor. Maar vergeet dit maar even)

Ben 37

WimVriend

  • Gast
Omgaan met Tar.gz bestanden voor een beginner
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/17, 14:23:25 »
De Scanjet 3300c wordt ondersteund, dus enkel aansluiten en je scannerprogramma opstarten. Kooka (Kubuntu) of XSane (Ubuntu). En begin gewoon met de dingen die jou aanspreken.
Succes
wim

Offline SWAT

  • Administrator
Omgaan met Tar.gz bestanden voor een beginner
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/17, 20:27:35 »
Begin altijd met het kijken op de officiele Ubuntu wiki, aangezien daar al heel veel uitlegd wordt.

Offline Kev

  • Lid
Omgaan met Tar.gz bestanden voor een beginner
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/17, 20:37:25 »
Als echte beginner is het aangeraden om net zoals ik dat gedaan heb, ontzettend veel handleidingen te lezen, ook het omgaan met de helpbestanden en de helpviewer in Ubuntu is een goed starterspunt, hier zitten de desktopgids en enkele andere gidsen met de nodige hulp voor jouw klaar.
Ook de terminal is een handig beest, start maar eens met het commando man man of info info om meer te leren over de helpfiles die je bij elk pakket vinden kunt.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Bobbie

  • Lid
Omgaan met Tar.gz bestanden voor een beginner
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/17, 21:39:49 »
Een ondekkings  reis naar vrijheid

Offline Ben37

  • Lid
Omgaan met Tar.gz bestanden voor een beginner
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/18, 09:04:20 »
Citaat van: WimVriend
De Scanjet 3300c wordt ondersteund, dus enkel aansluiten en je scannerprogramma opstarten. Kooka (Kubuntu) of XSane (Ubuntu). En begin gewoon met de dingen die jou aanspreken.
Succes
wim
Bedankt Wim
In het verleden, met Suse, heb ik voor mijn hp 3300c een hele exercitie moeten doen o.a via Duitse links.
Dat hij nu ondesteund wordt is een aangename verrasing. Ga dit komende dagen uitproberen  

Met Dank
Ben37

Offline Ben37

  • Lid
Omgaan met Tar.gz bestanden voor een beginner
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/18, 09:37:51 »
Met dank aan alle wel gemeende reaties

Maar ik heb ook een beetje het gevoel van een aai over me'n bol een schouder klopje van ga zo door en dat ik weer het Ubuntu bos wordt in gestuurd met de opdracht : "Zoek je Pad"

Er is ontzettend veel te vinden op dit forum en nog meer  daar buiten. Ik kijk ook naar links  van leden en daar vind je zaken waarvan ik het gevoel heb; daar zou ik wel iets meer van willen weten.

Er is een gezegde van "Als je het door hebt zie je het" (of zo ongeveer) Waar ik mee bedoel dat je het helpt wanneer je op essentiele dingen gewezen wordt om de samenhang te zien.

Heel veel zaken die hier aan bod komen zijn oplossings gericht, het waarom, komt niet aanbod. Ik begrijp dit natuurlijk wel en het is ook logisch
want daarom kom naar dit forum.

Maar is het misschien een idee om een vast Topic te maken  van b.v. Ubuntu-Debian Essentials ? Het zal dan wel zo zijn dat bijdragen door een beperkt aantal leden aangeleverd kunnen worden

Met dank aan allen

Ben37

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Omgaan met Tar.gz bestanden voor een beginner
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/18, 09:48:26 »
Misschien handig:
www.bol.com
en zoek op ubuntu

Er zijn verschillende boeken over.

Groet, Pjotr.