Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installation failed  (gelezen 2187 keer)

Re: Installation failed
« Reactie #25 Gepost op: 2013/03/19, 23:44:18 »
Probeer Lubuntu 12.04 eens? Dat is de lichtste van de familie:
https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu

Maar 12.04 werkt niet of heel slecht met zijn chipset. Pas in 13.04 wordt die chipset goed ondersteund...

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #26 Gepost op: 2013/03/20, 10:02:11 »
inderdaad, dat had ik al eerder geprobeerd; zie reactie #4; maakt geen enkel verschil

ik denk dat ik gewoon rustig wacht tot lubuntu 13.04 beschikbaar is en het dan weer probeer
« Laatst bewerkt op: 2013/03/20, 10:03:57 door phrvg »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installation failed
« Reactie #27 Gepost op: 2013/03/20, 11:36:13 »
Doe ook eens een geheugenproef (memtest) met behulp van de Live-CD van Lubuntu?

Dus in het opstartmenu van de CD niet kiezen voor "Lubuntu uitproberen", maar voor memtest. Uurtje laten draaien, in elk geval totdat er één volledige toer is voltooid. Daarna afbreken (test is eeuwigdurend).

Zijn er fouten (errors) geconstateerd? Zo ja, dan is je RAM-geheugen rot.

Indien geen fouten, installeer dan het nieuwste stuurprogje van Intel eens op deze manier, in je Xubuntu 12.04:
https://01.org/linuxgraphics/downloads/2013/intel-linux-graphics-installer

Gewoon dubbelklikken om te installeren, net als bij een .exe-bestand in Windows. Veiligheidshalve je computer hiervoor opstarten in Herstelmodus (Recovery), want je wil niet dat deze installatie halverwege wordt bedorven door een vastloper.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/20, 16:29:30 door Pjotr »

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #28 Gepost op: 2013/03/20, 16:59:23 »
De geheugentest heeft inmiddels 4 passes gemaakt zonder fouten, dus dat zit wel goed.

Ik had inmiddels Lubuntu 13.04 (build 19-3) geïnstalleerd; kan ik daar dezelfde bewerking op los laten?
En zo ja, welke moet ik dan nemen: die van Ubuntu 12.04 of die van Ubuntu 12.10 ?

En, hoe start ik Lubuntu in herstelmode? Ook gewoon F8 drukken tijdens het opstarten of?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installation failed
« Reactie #29 Gepost op: 2013/03/20, 18:53:13 »
In 13.04 is het blijkbaar niet nodig. Maar 12.04 is LTS, en krijgt dus vijf jaar ondersteuning, terwijl 13.04 maar negen maanden ondersteuning zal krijgen:
http://fridge.ubuntu.com/2013/03/19/changes-in-ubuntu-releases-decided-by-the-ubuntu-technical-board/

Vandaar dat 12.04 de voorkeur verdient, als het enigszins kan. En ach, je bent immers toch al gewoon wat aan het experimenteren, op een proefbakkie?  =D

Opstarten in herstelmodus doe je, door direct na het verdwijnen van het BIOS-scherm, een SHIFT-toets in te drukken en ingedrukt te houden. Dan verschijnt het Grubmenu, en dan kun je kiezen voor de herstelmodus:
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Harde-schijf-installatie:-in-de-herstelmodus

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #30 Gepost op: 2013/03/20, 19:03:40 »
"Vandaar dat 12.04 de voorkeur verdient, als het enigszins kan. En ach, je bent immers toch al gewoon wat aan het experimenteren, op een proefbakkie? "

ja, ik ben inderdaad alleen maar op een oude laptop aan het experimenteren, maar iedere installatie duurt een paar uur omdat het iedere keer wel een paar keer onderweg crashed.
Dus, tenzij je goede redenen hebt om aan te nemen dat de combinatie 12.04LTS met de update van Intel beter zal werken dan wat ik nu heb, denk ik dat er voorlopig even van afzie en wacht op de eerstvolgende LTS release van Lubuntu.

Graag jouw mening.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installation failed
« Reactie #31 Gepost op: 2013/03/20, 19:17:21 »
Dus, tenzij je goede redenen hebt om aan te nemen dat de combinatie 12.04LTS met de update van Intel beter zal werken dan wat ik nu heb, denk ik dat er voorlopig even van afzie en wacht op de eerstvolgende LTS release van Lubuntu.
Dat is een alleszins verantwoorde keuze.  :)

Overigens: 13.04 is nog in bèta, dus kijk niet raar op van onverwachte storingen van allerlei aard....

Als je toch weer eens experimenteerzin krijgt en de tijd hebt, dan zou je ook eens kunnen kijken of de splinternieuwe openSUSE 12.3 het beter doet. Kies daarbij de XFCE-werkomgeving, want LXDE is daarin vrij ruig, en Gnome en KDE zijn te zwaar.
Handleiding openSUSE 12.3 met XFCE:
https://sites.google.com/site/computertip/opensuse
« Laatst bewerkt op: 2013/03/20, 19:20:57 door Pjotr »

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #32 Gepost op: 2013/03/20, 19:21:51 »
Ik wacht gewoon tot 13.04LTS beschikbaar is. Het is een "leerproject" en ik heb vooral het installatieproces van Ubuntu uitgebreid geoefend  :)

Wanneer wordt die release (13.04LTS) verwacht?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installation failed
« Reactie #33 Gepost op: 2013/03/20, 19:24:30 »
Ik wacht gewoon tot 13.04LTS beschikbaar is. Het is een "leerproject" en ik heb vooral het installatieproces van Ubuntu uitgebreid geoefend  :)
=D
Overigens: 13.04, die eind volgende maand verschijnt,  zal geen LTS zijn. 14.04 wordt de eerstkomende nieuwe LTS; dan praten we dus over april 2014.

Lees mijn vorige bericht nog eens terug? Ik heb het aangevuld met een tip voor openSUSE.

Offline phrvg

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #34 Gepost op: 2013/03/20, 19:37:45 »
OK Pjotr, ik ga wat met openSUSE spelen.
Mijn enige doel was om naast Windows en IOS ook iets van Linux te begrijpen en dat lukt zo wel.

Veel dank voor je hulp en als het nodig lijkt dan meld ik me weer.


Re: Installation failed
« Reactie #35 Gepost op: 2013/03/20, 20:23:09 »
OK Pjotr, ik ga wat met openSUSE spelen.
Mijn enige doel was om naast Windows en IOS ook iets van Linux te begrijpen en dat lukt zo wel.

Veel dank voor je hulp en als het nodig lijkt dan meld ik me weer.



Als je hulp nodig hebt met openSUSE, plaats dan wel je topic in het subforum Andere distributies want openSUSE is een andere distributie ;)

Offline aartje

  • Lid
Re: Installation failed
« Reactie #36 Gepost op: 2013/03/21, 11:14:40 »
Lubuntu12.04 installeren op een Pentium4 2,4 GHz 1GB intel 845 graphics
lukte mij niet.
De oude graphics problemen kwamen weer tevoorschijn. Eerst Lubuntu 11.10 installeren en die upgraden naar Lubuntu 12.04 wel.
Dit als waarschuwing.

PS. Op dat systeem heb ik alle variaties van Ubuntu geprobeerd:
Ubuntu (gnome en unity)
Kubuntu
Xubuntu
Lubuntu

Lubuntu was de enige die duidelijk minder memory nodig had. Ubuntu en
Xubuntu maakte in dat opzicht niet veel uit.
Verder werkte Lubuntu het vlotst en zag er (naar mijn smaak) het strakst
uit. Verder heb ik alle programma's (ook KDE en Gnome-programma's)
ge-installeerd die ik altijd installeer (oa k3b, kaffeine,libreoffice etc.etc)
en nog nooit enig probleem mee ondervonden. Dus het verhaal dat
je KDE-programma's alleen onder KDE zou moeten gebruiken geldt voor mij
niet.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/21, 11:18:06 door aartje »