Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twijfel om over te stappen  (gelezen 1899 keer)

Offline ditzyke

  • Lid
Twijfel om over te stappen
« Gepost op: 2011/08/22, 11:48:31 »
Ik gebruik momenteel Fedora 15, waar ik best tevreden mee ben.
Toch zijn er mensen die me zeggen dat ubuntu beter zou zijn voor me.
Met Fedora heb ik soms problemen met mn grafische kaart (zeker om te gamen)
Er wordt me gezegd dat ubuntu betere ATI ondersteuning bied, klopt dit?

wat ik zeker zou willen op de ubuntu als ik over zou stappen (van bijna alles dat nu op de fedora draait ben ik zeker dat het gaat werken) maar ik wil ook dat het mailprogramma Evolution kan geinstalleerd worden, en dat ik Regnum online kan installeren zonder teveel problemen (is een spel, maar bij Fedora 3 dagen bezig geweest om het te kunnen laten draaien)

dus komt het er eigelijk op neer, wat zijn de pro's en con's :p

Bedankt

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Twijfel om over te stappen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/22, 11:55:19 »
Leg ze eens naast elkaar (dual-boot), daan zie je vanzelf welk OS in welke toepassing goed voor je werkt. Een ideaal OS bestaat zelden  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Twijfel om over te stappen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/22, 11:57:16 »
Wat Evolution betreft kan ik je alvast gerust stellen, dat is voorlopig nog de standaard mailclient in ubuntu. Vanaf volgende versie wordt deze als standaard vervangen door thunderbird, maar kan je deze nog altijd met 1 klik installeren.

Op het gebied van ondersteuning voor videokaarten ben ik niet zo echt thuis

Voor regnum online lijkt dit geen probleem, in dit filmpje laten ze zien hoe de installatie verloopt:
http://www.youtube.com/watch?v=8c64QF6UyaY
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Twijfel om over te stappen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/22, 11:57:31 »
Leg ze eens naast elkaar (dual-boot), daan zie je vanzelf welk OS in welke toepassing goed voor je werkt. Een ideaal OS bestaat zelden  ;)

+1

Offline ditzyke

  • Lid
Re: Twijfel om over te stappen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/22, 12:11:23 »
bedankt voor de tips.

Wat ik nog ben vergeten te zeggen dat zeker MOET kunnen met ubuntu is installatie via een usb-stick.
Dit omdat ik op zowel mijn vaste pc als mijn netbook hetzelfde wil hebben draaien, maar netbook heeft geen cd drive, dus kan enkel via usb geinstalleerd worden.
Heeft ubuntu usb media?


Offline Tom

  • Lid
Re: Twijfel om over te stappen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/22, 12:19:06 »
En dan heb je ook nog altijd Unetbootin. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ditzyke

  • Lid
Re: Twijfel om over te stappen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/22, 12:21:04 »
bedankt voor de tip.

wat ik nog vergeten ben en eigelijk een van de belangrijkste dingen is: HP Deskjet 3050 als draadloze networkprinter installeren, was op Fedora ook nogal omslachtig, iemand een idee hoe dit is in ubuntu? want die heb ik echt wel nodig en moet draadloos zijn

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Twijfel om over te stappen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/22, 12:25:36 »
Geen directe ervaring mee (mijn HP Laserjet hangt aan de draad), maar waarschijnlijk heb je wel wat aan de HPLIP Toolbox: http://sites.google.com/site/computertip/hpprinters
(vanaf punt 7)

Ubuntu wordt sowieso wennen voor je, denk ik.... alles met sudo doen en zo.  =D
« Laatst bewerkt op: 2011/08/22, 12:28:51 door Pjotr »

Offline ditzyke

  • Lid
Re: Twijfel om over te stappen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/22, 12:33:56 »
tja, wennen,... nu is het alles van installaties met su doen, dus su of sudo op die 2 lettertjes komt het nu ook weer niet zeker :p

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Twijfel om over te stappen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/22, 12:43:46 »
v.w.b. de USB zijn er 2 mogelijkheden:
1. je kunt elke Ubuntu versie installeren op een USB stik (minimaal 4GB) en testen op jouw hardware.
2. een opstart USB maken, die gelijk is aan de CD, zodat je met één klik de installatie kunt starten.
hierbij raad ik je aan, om "gegevens bewaren" uit te vinken, je zult dat toch niet gebruiken.

v.w.b. draadloze HP printers, hier staat een draadloze all-in-one van HP (A110), bij het zoeken naar een printer werd deze gevonden en geïnstalleerd, zonder moeite, ook de scanner werkt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ditzyke

  • Lid
Re: Twijfel om over te stappen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/22, 12:52:00 »
dan zal de 3050 hopelijk ook geen probleem worden he ;)

Ben al aan het downloaden, maar heb nu al een preinstallatievraagje, maar deze zal ik stellen in het topic over de installatien (kwestie van alles op de juiste plaats te houden he ;) )