Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Het juiste programma start niet.  (gelezen 918 keer)

Offline KevinV

  • Lid
[OPGELOST] Het juiste programma start niet.
« Gepost op: 2009/10/02, 20:29:54 »
Hallo allemaal,

Ik ben een nieuwe Ubuntu gebruiker, en daarom nog zo groen als gras, dus vergeef het me als ik jullie uitleg in eerste instantie niet begrijp.

Als mediaplayer gebruik ik VLC. Dat vind ik een heel fijn programma. Ook op mijn andere computer waar dat OS met die Ramen op draait gebruik ik dat. Nu had ik voor het bewerken van muziek Audacity geinstallleerd, alleen is het nu zo dat als ik muziek wil luisteren en op het icoontje van het geluidsbestand klik, Audacity start, i.p.v. VLC. Ik kan natuurlijk wel rechtsklikken op het muziekbestand en aangeven dat het met VLC geopend moet worden, maar dat vind ik te omslachtig.

Als ik nu op "Systeem" -> "Voorkeuren" -> "Standaardtoepassingen", en dan op tabblad "Multimedia" klik, zie ik alleen Aangepast staan, en nergens kan ik selecteren dat ik toch echt VLC mijn muziekbestanden wil laten openen.

Wie o wie weet de oplossing?

Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2009/10/03, 15:14:37 door KevinV »

Re: Het juiste programma start niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/02, 20:39:31 »
Hallo KevinV, als je rechts naast Aangepast op het pijltje klikt zie je als het goed is wat extra opties. Als VLC daar niet tussen staat kun je ook in het veld onder Aangepast gewoon vlc invullen. Zie bijlage.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/02, 20:41:43 door AutoStatic »

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Het juiste programma start niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/03, 13:18:56 »
Volgens mij kun je ook rechtsklikken op zo'n bestandje en dan kiezen: eigenschappen en dan: openen met.
Kies dan VLC en dan onthoudt hij dat voor alle bestanden van dat type.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/03, 13:22:29 door Lexaldo »

Offline KevinV

  • Lid
Re: Het juiste programma start niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/03, 14:26:06 »
Helaas hebben jullie oplossingen niet geholpen.

Dit is wat ik te zien krijg/gedaan heb. Aangepast staat in het oranje omdat ik op het pijltje ernaast heb geklikt, en je ziet dat er verder geen andere opties zijn.

Ook heb ik in het venster eronder VLC ingetyped. Maar Audacity is nu nog steeds het standaard programma voor het afspelen van muziekbestanden. Ook het rechtsklikken op het muziekbestandje in de hoop dat het voortaan door VLC zal worden geopend, heeft niet geholpen.

Iemand nog een ander idee?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Het juiste programma start niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/03, 14:35:07 »
Ook het rechtsklikken op het muziekbestandje in de hoop dat het voortaan door VLC zal worden geopend, heeft niet geholpen.

Heb je wel exact gedaan wat Lexaldo schreef? Met de rechtermuisknop klikken op een muziekbestand, Eigenschappen kiezen en op tabblad 'Openen met' het programma van jouw keuze gekozen? Dus niet na het klikken met de rechtermuisknop de optie 'Openen met' kiezen............

Re: Het juiste programma start niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/03, 14:40:43 »
Het is veel eenvoudiger dan het vaak lijkt.
Ga op het file staan en klik met je rechtermuis en ga naar eigenschappen en de tab "open met" (open with).
Dan klik je op je gewenste applicatie en klaar zou kees moeten zij.

EDIT: zie dat iemand anders ook al het voorstel geeft....net iets eerder  =D
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline KevinV

  • Lid
Re: Het juiste programma start niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/03, 15:09:48 »
Ook het rechtsklikken op het muziekbestandje in de hoop dat het voortaan door VLC zal worden geopend, heeft niet geholpen.

Heb je wel exact gedaan wat Lexaldo schreef? Met de rechtermuisknop klikken op een muziekbestand, Eigenschappen kiezen en op tabblad 'Openen met' het programma van jouw keuze gekozen? Dus niet na het klikken met de rechtermuisknop de optie 'Openen met' kiezen............

Nee, dat heb ik niet gedaan.... Mea Culpa!  Lexaldo, je had helemaal gelijk, en het probleem is de wereld uit!

Citaat
Dus niet na het klikken met de rechtermuisknop de optie 'Openen met' kiezen............
Dat is wat ik dacht wat Lexaldo bedoelde.... :| Ik had even te snel gelezen....  ^-^

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Het juiste programma start niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/03, 15:53:31 »
Citaat
Dus niet na het klikken met de rechtermuisknop de optie 'Openen met' kiezen............
Dat is wat ik dacht wat Lexaldo bedoelde.... :| Ik had even te snel gelezen....  ^-^

't Is ook een instinkertje hè, zo'n optie. ;)