Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer Aspire One op 8.04.2: kernel panic na updates (en hoe die te voorkomen)  (gelezen 1155 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
De laatste kernel update van 8.04.2 zorgt voor een kernel panic op Acer Aspire One netboekjes. Voorlopige oplossing: opstarten met de optie acpi=off.

Als volgt:
In het Grubmenu tik je "e" (van edit, tik het zonder de aanhalingstekens) in om de opstartregel te bewerken. Voeg aan de opstartopties toe: acpi=off (voorafgegaan door een spatie). Druk daarna op Enter en tik daarna in "b" (van boot).

Nou maar hopen dat ze het snel herstellen, want dit is een rotzak van een fout.

Bedankt, maar ik gebruik gewoon een voorgaande werkende kernel, tot het opgelost is.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
De fout is op Launchpad bestempeld als zeer belangrijk, en een ontwikkelaar van Canonical is ermee bezig om een reparatie uit te voeren.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-meta/+bug/322867

Snel werk van Canonical, maar wel slordig dat de jongste kernel-update niet even vantevoren is beproefd op een Acer Aspire One. Er zijn immers heel veel exemplaren in omloop van dit netboekje. Zoiets mag toch eigenlijk niet gebeuren met een LTS-versie.

Ik had er eerst gOS op staan, en ik had van het uitbrengen van 8.04.2 gebruik gemaakt om over te schakelen op de gewone Ubuntu. Dus ik had geen reservekernel.....

Nou ja. Het komt uiteindelijk goed.

Offline Roos

  • Lid
Bedankt voor de waarschuwing! Ik zt er net aan te denken op de One van mijn dochter 8.04.2 te zetten ipv 8.10 die na wat laatste updates nogal eigenwijs is geworden ;) Ik vermoed dat er dingen geupdate zijn die speciaal voor de One bedoeld zijn maar overschreven zijn door 'general' ubuntu versies, 'not availeble' als je eigenschappen wil bekijken van de WiFi inspireerd geen groot vertrouwen  :D

Wilco

PS inderdaad wel slordig voor een LTS versie..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Die draadloze Atheros chipset heeft eerst een stuurprogramma nodig, zowel in 8.04 als in 8.10. Gebruik het Madwifi-stuurprog en niet de backports:
http://sites.google.com/site/computertip/atheros

Je kunt veilig kiezen voor 8.04, ondanks de kernel panic, als je tenminste even wacht: ik verwacht de reparatie binnen een week. Of je installeert 8.04.2 nu al, en je zegt tegen je dochter dat ze een weekje moet wachten met het binnenhalen van de aangeboden updates.....

Offline Roos

  • Lid
Ach, alle heisa was voor niets, geen WiFi kwam omdat de wireless router door torrent download weer eens gecrashd was, hoe vaak ik nog moet zeggen dat ze die firmware van dat ding moeten updaten?!
Dochterlief brult altijd eerst voor even verder gekeken te hebben.

Wilco

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
De laatste kernel update van 8.04.2 zorgt voor een kernel panic op Acer Aspire One netboekjes. Voorlopige oplossing: opstarten met de optie acpi=off.

Als volgt:
In het Grubmenu tik je "e" (van edit, tik het zonder de aanhalingstekens) in om de opstartregel te bewerken. Voeg aan de opstartopties toe: acpi=off (voorafgegaan door een spatie). Druk daarna op Enter en tik daarna in "b" (van boot).

Nou maar hopen dat ze het snel herstellen, want dit is een rotzak van een fout.

Aanvulling van deze noodmaatregel:
- start je AA1 op zoals in het citaat hierboven staat.
- haal de vorige kernel binnen:
http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/l/linux/linux-image-2.6.24-23-generic_2.6.24-23.46_i386.deb
- zet 'm in je persoonlijke map
- tik de volgende toverspreuk in de terminal (kopieer en plak):
sudo dpkg -i /var/cache/apt/archives/linux-image-2.6.24-23-generic_2.6.24-23.46_i386.deb- kies bij de vraag over het Grubmenu, voor de *nieuwe* versie (dus niet de oude versie houden)
- herstart je AA1
- herinstalleer het stuurprogramma voor de Atheros draadloze chipset:
http://sites.google.com/site/computertip/atheros

OK, en nou maar weer afwachten totdat Canonical het herstelt........

Snelle oplossing is niet het geval.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04