Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe harde schijf werkende krijgen  (gelezen 1268 keer)

coomast

  • Gast
externe harde schijf werkende krijgen
« Gepost op: 2008/02/01, 21:42:47 »
Ben nu reeds bijna drie maanden bezig met Ubuntu en het bevalt me meer en meer. Alles wat ik nodig heb aan software is aanwezig en werkende op mijn laptop. Nu begint er echter een probleem met disk capaciteit te ontstaan en heb me dus een externe harde schijf aangeschaft waar ik een tijdje zoet mee zal zijn (500GB).

Het probleem is echter dat ik dat aangesloten heb en deze schijf niet geformateerd is. Ik heb gelezen dat Gparted hier mee overweg kan alsook het instellen van partities. Is dit correct?

Wat voor filesysteem wordt het beste genomen voor deze schijf? Ze gaat enkel gebruikt worden voor linux?

Wat zijn de stappen om dit tot een goed einde te brengen, m.a.w. zijn er zaken waar ik moet voor opletten?

Eider

  • Gast
externe harde schijf werkende krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/01, 21:54:54 »
Als je de schijf alleen gebruikt voor data onder Linux kun je het beste kiezen voor een ext3 formattering.

Wil de schijf alleen gebruiken voor data of wil je er ook een besturingssysteem op plaatsen?

coomast

  • Gast
externe harde schijf werkende krijgen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/01, 21:57:25 »
Enkel gebruiken voor data. Kan GParted formateren of moet dat ergens anders mee gedaan worden?

externe harde schijf werkende krijgen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/01, 21:58:53 »
1) Gparted of Gparted Live( http://gparted-livecd.tuxfamily.org/ )kan hiermee over weg en je kan met beide programma's partities aanmaken en achteraf nog schuiven met de grootte van de partitie.

2) EXT3

3) Opzicht zijn er geen zaken waar je op hoeft te letten.
   Normaal zal Ubuntu je schijf herkenen en in fstab zetten, het enigste misschien      
   de volgorde van je Hard Disk in de BIOS, zodat de HD met Ubuntu als eerste
   wordt geboot

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

coomast

  • Gast
externe harde schijf werkende krijgen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/01, 22:01:26 »
De GParted live CD heb ik gedownload. Die ga ik nu op een schijf zetten.
Kan je vertellen wat juist fstab is?

coomast

  • Gast
externe harde schijf werkende krijgen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/01, 22:09:34 »
OK, dat ziet er precies goed uit. De live cd is gemaakt. Ik veronderstel dat ik nu de computer moet rebooten met de CD er nog in?

coomast

  • Gast
externe harde schijf werkende krijgen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/01, 22:23:48 »
Ik heb mijn computer gereboot met de CD nog aanwezig. Ik kreeg een keuzemenu die vroeg waar ik moest van starten. Ikheb de keuze MBR van de eerste HD genomen, waarna ik in het gewone keuzemenu voor besturingssysteem kwam. Daar heb ik naar gewoonte ubuntu gekozen. Ubuntu start op en ik ben terug hier. Geen GParted te zien gekregen behalve dan het allereerste menu.

Ik vermoed dat dit lachwekkend moet zijn, maar hoe kan ik GParted opstarten?

edit: In een terminal, sudo fdisk -l gedaan en daar zie ik een hdb. Dat is toch al een begin.

coomast

  • Gast
externe harde schijf werkende krijgen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/01, 23:23:44 »
De opstart is gelukt. Het probleem was dat de keuze uit het eerste menu het eerste item moest zijn. De opdeling van de schijf in twee kleinere delen is voltooid. Het enige wat er nu nog niet werkt zijn de rechten. Die heb ik blijkbaar niet. Hoe kan je dit oplossen?

coomast

  • Gast
externe harde schijf werkende krijgen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/01, 23:45:32 »
Nu is alles in orde. In een terminal sudo nautilus typen en dan de rechten aanpassen.
Hartelijk dank voor de vroege reakties.

externe harde schijf werkende krijgen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/02, 00:13:10 »
Goed dat het gelukt is.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.