Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Enlightment  (gelezen 1630 keer)

matahari

  • Gast
Enlightment
« Gepost op: 2006/08/01, 22:18:24 »
Ik vond dit op het internet


" Enlightenment DR16 integrates well with both GNOME and KDE. Replace the default window mangers for each with Enlightenment and you'll have the power to leverage the best of GNOME and KDE at the same time"

Nu heb ik met SPM enlightment etc. gedownload, maar snap niet wat ze precies bedoelen en hoe ik dat voor elkaar ga krijgen.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Enlightment
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/01, 22:27:49 »
Weet goed waar je aan begint voor je Enlightenment installeert ...
Ik heb dat gedaan en kon ff later beginnen aan een nieuwe installatie. Test eerst op een test-pc h
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

matahari

  • Gast
Enlightment
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/01, 23:06:56 »
Had em al geinstalleerd, maar tot nu toe geen errors o.i.d gehad.
Snap er alleen vrij weinig van, zie ook weinig nieuws zo op het 1e gezicht, ziet eruit als mijn kde die ik normaal draai ^^

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Enlightment
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/01, 23:16:50 »
Zeer vreemd, bij mij verdween de hele desktop en zat ik met een desktop die ik helemaal zelf moest configureren ... En daar begreep ik niets van.

Heb je 'm al opgestart?
Ik heb hier op een andere partitie Xubuntu Edgy staan, ik zal 'm daar nog eens op testen. Misschien is er 't een en ander verandert.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ruben

  • Lid
Enlightment
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/01, 23:57:46 »
Ik raad je aan elive linux eens te proberen, debian met enlightenment. Debian lijkt heel veel op ubuntu, dus je kan er zo mee overweg. http://www.elivecd.org/

matahari

  • Gast
Enlightment
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/02, 00:10:53 »
Citaat van: bartek
Zeer vreemd, bij mij verdween de hele desktop en zat ik met een desktop die ik helemaal zelf moest configureren ... En daar begreep ik niets van.

Heb je 'm al opgestart?
Ik heb hier op een andere partitie Xubuntu Edgy staan, ik zal 'm daar nog eens op testen. Misschien is er 't een en ander verandert.
Ja, als ik Enlightment pak krijg ik idd een leeg scherm te zien, maar niet als ik Ekde of Egnome draai.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Enlightment
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/02, 00:33:52 »
Ik zag net dat Enlightenment ook gewoon in Synaptic pakketbeheer zit ...
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

matahari

  • Gast
Enlightment
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/02, 01:02:07 »
ja klopt, wou alleen eigenlijk E17 proberen maar geen idee waar ik em vandaan haal, was al aan het googelen.
Snap er ook de ballen niet van hoe enlightement werkt overigens. :D

matahari

  • Gast
Enlightment
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/02, 01:39:42 »
Citaat van: RR1991
Ik raad je aan elive linux eens te proberen, debian met enlightenment. Debian lijkt heel veel op ubuntu, dus je kan er zo mee overweg. http://www.elivecd.org/
Zal eens kijken, dankje!
Welke dist. is eigenlijk beter.. elive of gentoo ?

Offline lamp

  • Lid
Enlightment
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/02, 09:53:50 »
enlightenment is een window manager.  
Gnome is een desktop environment en gebruik standaard als window manager metacity.  
Wat wil je nu doen enlightenment alleen draaien.  Of gnome op enlightenment draaien.  

Indien je het eerste wil doen moet je gewoon bij het opstarten in gdm kiezen voor enlightenment inplaats van gnome.
Als je het tweede wil dan moet je gconf-editor openen.  En daar ergens metacity vervangen door enlightenment.

Maar persoonlijk vind ik de effecten die je op die manier krijgt niets in vergleken met xgl.

Elive of gentoo wat is dat nu voor een verglijking, dat zijn appelen met peren verglijken.  dan kan je evengoed zeggen wat is het beste windows of dos :p
Elive is een live cd dit betekent dat je linux niet moet installeren het werkt direct van cd het is wel wat trager.
Gentoo is een volledige distributie zoals ubuntu, debian, archlinux, suse, fedora.  Maar gentoo is een distributie voor ervaren linux gebruikers.  Je zal niet veel config menu's vinden etc.

matahari

  • Gast
Enlightment
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/02, 10:23:12 »
Citaat van: lamp
enlightenment is een window manager.  
Gnome is een desktop environment en gebruik standaard als window manager metacity.  
Wat wil je nu doen enlightenment alleen draaien.  Of gnome op enlightenment draaien.  

Indien je het eerste wil doen moet je gewoon bij het opstarten in gdm kiezen voor enlightenment inplaats van gnome.
Als je het tweede wil dan moet je gconf-editor openen.  En daar ergens metacity vervangen door enlightenment.

Maar persoonlijk vind ik de effecten die je op die manier krijgt niets in vergleken met xgl.

Elive of gentoo wat is dat nu voor een verglijking, dat zijn appelen met peren verglijken.  dan kan je evengoed zeggen wat is het beste windows of dos :p
Elive is een live cd dit betekent dat je linux niet moet installeren het werkt direct van cd het is wel wat trager.
Gentoo is een volledige distributie zoals ubuntu, debian, archlinux, suse, fedora.  Maar gentoo is een distributie voor ervaren linux gebruikers.  Je zal niet veel config menu's vinden etc.
Nou wat ik ervan begreep is dat je enlightenment samen kon gebruiken met gnome/kde tegelijk ?
Dat vroeg ik me dus af hoe je dat insteld, verder heb ik enlightenment bekeken en is toch ingewikkelder dan dat het er op screenshots uitzag hehe.
Maargoed, je moet ergens beginnen als je het wilt leren....
Dat gentoo voor ervaren linux gebruikers is viel me al op,  heb em wel draaiende gekregen maar Xorg geeft fatal errors (no screens, screens found maar geen werkende configuratie o.i.d, mouse kan niet gevonden worden.
Kortom, snap er geen bal meer van hoe ik dit oplos, heb van alles geprobeerd.

Offline lamp

  • Lid
Enlightment
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/02, 12:04:15 »
Vroeger, had je eigenlijk geen desktop environments in linux je had alleen een window manager.  voorbeelden zijn
afterstep, fvwm, metacity, fluxbox, enlightenment, twm,
Een window manager zorgt er eigenlijk voor dat je raampjes krijgt, en dat die ook kunnnen verschoven worden en een bepaalde plaats krijgen.  
Gnome is eigenlijk een totaal paket van een gnome-paneel, een menu, een window manager, helpbestanden.  Kortom alle dingen die je het leven gemakkelijk moeten maken.  
De standaard window manager kan vervangen worden worden door enlightenment als je dat echt wil.  
toepassingen > hulpmiddelen > terminal venster > geef in gconf-editor > desktop > gnome > applications > window manager > vervang current door enlightenment.  
Het kan zijn dat dit totaal misloopt hier ik verzeker je niet dat het werkt ik heb het zelf al lang niet meer gedaan.  
Persoonlijk verkies ik tegenwoordig gewoon compiz xgl.