Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] kopieren of backup thunderbird messages  (gelezen 7150 keer)

Offline miel

  • Lid
[opgelost] kopieren of backup thunderbird messages
« Gepost op: 2013/01/02, 13:56:34 »
 Beste "lotgenoten" allereerst een gelukkig en tevreden nieuw jaar.

Enig idee hoe back-up te maken of kopiëren van al mijn E-mail messages in Thunderbird naar externe HD.

Thunderbird staat slepen niet toe maar ook copy en paste lukt niet.

Een groet Miel
« Laatst bewerkt op: 2013/01/04, 19:10:28 door miel »

Offline bad65

  • Lid
Re: kopieren of backup thunderbird messages
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/02, 14:36:34 »
Hoe je alleen een backup van je meeltjes maakt weet ik ook niet.
Je kan wel een kopie maken van de map .thunderbird. Moet je wel ff "verborgen bestanden tonen" aanvinken bij "Persoonlijke map"

Offline Dave

  • Lid
Re: kopieren of backup thunderbird messages
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/02, 17:38:06 »
yepp, de map kopiëren en elders plaatsen.
Moet zonder meer kunnen en anders als root "sudo nautilus"
andere mogelijkheid is uploaden naar Googlemail met imap.


Re: kopieren of backup thunderbird messages
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/03, 14:24:04 »
Werkt het menu Extra - Importeren/exporteren in mbox/eml-opmaak niet bij jou? Bij Opties kun je ook aangeven dat de mails naar een andere harde (externe) schijf moeten worden gekopieerd.

PS. Misschien is dit een add-on die ik geïnstalleerd heb, weet dat niet meer eigenlijk.

Offline vanadium

  • Lid
Re: kopieren of backup thunderbird messages
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/03, 15:58:12 »
Werkt het menu Extra - Importeren/exporteren in mbox/eml-opmaak niet bij jou? Bij Opties kun je ook aangeven dat de mails naar een andere harde (externe) schijf moeten worden gekopieerd.

PS. Misschien is dit een add-on die ik geïnstalleerd heb, weet dat niet meer eigenlijk.
Zal wellicht een addon zijn.

Kopiëren van je .thunderbird folder is de goede aanpak. Als je al enkele jaren mails bewaart, kunnen dat vele megabytes tot gigabytes worden.

Je kan selectief enkel de "Local Folders" bewaren, om alleen die email te backuppen die enkel nog op je eigen computer staat. Eén thunderbird folder komt overeen met één bestand. Zo staat mijn archief "2012 in" op schijf als een bestand "2012 in" (geen extensie). Dergelijk bestand bevat alle emails in mbox formaat.

De bijhorende .msf bestanden zijn niet essentiële indexbestanden: als ze ontbreken, maakt thunderbird die terug aan.

Re: kopieren of backup thunderbird messages
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/04, 19:08:06 »
De bestanden bevinden zich inderdaad in de map .thunderbird. Je hoeft slechts de map xxxdefault/Mail/email-account te kopiëren. Ik doe dat vaak alvorens een nieuwe linux-installatie maken. Als je dan die map terugplaatst VOORALEER thunderbird te starten, dan krijg je netjes al je email-bestanden terug. (Daarna lukt ook nog, maar dan krijg je dubbele foldernamen).

Het bewaren van het adresboek kan je door je adresboek te exporteren (ldif).  Wat evenwel niet gekopieerd wordt is de agenda en de avatars die je eventueel aan je email-adressen gekoppeld hebt.

Offline miel

  • Lid
Re: kopieren of backup thunderbird messages
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/04, 19:09:16 »
Ik heb na de recente adviezen >.thunderbird/mail za5lxylw.default/mail< gekopieerd naar de externe 2terra schijf. 

Het aantal mails is beperkt omdat ik alleen bewaar wat voor mij belangrijk is. Maar ik wil voorkomen dat ik juist dié mails kwijt raak bij een crash. Dat is nl eens gebeurd toen ik nog onder Windows!!! werkte.

In mijn versie van T.bird is slechts importeren beschikbaar en dat betreft "instellingen".
 Exporteren kennelijke niet beschikbaar, (wel  voor adresboek.)   

Dank jullie voor aandacht en adviezen, Miel

Offline DeBaas

  • Lid
Re: [opgelost] kopieren of backup thunderbird messages
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/04, 20:38:25 »
Je kunt ook losse mails bewaren door ze vanuit TB met de muis naar de desktop of een map te slepen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline miel

  • Lid
Re: [opgelost] kopieren of backup thunderbird messages
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/05, 18:52:04 »
Ja, je hebt gelijk, gelukkig zijn er nu voldoende alternatieven voor mij om een  aantal mails van de afgelopen jaren in eenkeer te copieren.
Miel

Offline miel

  • Lid
Re: [opgelost] kopieren of backup thunderbird messages
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/06, 16:31:08 »
Nog even over het slepen met muis, je kan wel slepen maar krijgt dan slechts een snelkoppeling naar het bestaande mail.
 Dus niet zinvol als je de mails veilig wilt stellen.
miel

Offline Willy4

  • Lid
Re: [opgelost] kopieren of backup thunderbird messages
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/06, 17:39:11 »
Nog even over het slepen met muis, je kan wel slepen maar krijgt dan slechts een snelkoppeling naar het bestaande mail.
 Dus niet zinvol als je de mails veilig wilt stellen.
miel
Het kan met rechtermuisknop -> opslaan als
of met deze addon:http://nic-nac-project.de/~kaosmos/mboximport-en.html
Die addon heeft mede het voordeel dat je daar ook hele mappen met alle emails los mee kan exporteren en importeren en dat ie voor elk mailtje de (export)datum plaatst.

Werkt het menu Extra - Importeren/exporteren in mbox/eml-opmaak niet bij jou? Bij Opties kun je ook aangeven dat de mails naar een andere harde (externe) schijf moeten worden gekopieerd.

PS. Misschien is dit een add-on die ik geïnstalleerd heb, weet dat niet meer eigenlijk.
Inderdaad, die addon dus. Niet van de officiele Mozilla site, maar wel ooit door Jan Stedehouder aangeraden in diens boek dus vast heel veilig ;)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline miel

  • Lid
Re: [opgelost] kopieren of backup thunderbird messages
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/12, 13:26:28 »
Nog even over: Kopiëren TB mails,  inderdaad rechtermuisknop, "safe as:" biedt de mogelijkheid om de berichten in externe map op te slaan.  Dat is nog de gemakkelijkste manier. Ik heb de add on dus eigenlijk niet nodig. Ik reageer wat laat maar andere zaken eisen ook mijn aandacht en ben niet altijd in de gelegenheid om het forum te bezoeken. Bedankt voor de tip, ik zal er zeker gebruik van maken.
Miel