Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [SOLVED] Ubuntu 10.10 op HP elitebook 8540w  (gelezen 1366 keer)

Offline djarne

  • Lid
[SOLVED] Ubuntu 10.10 op HP elitebook 8540w
« Gepost op: 2010/11/27, 14:21:07 »
Hallo,

Wegens zeer goede ervaringen met Ubuntu wil ik dit natuurlijk ook installeren op mijn spiksplinter nieuwe HP elitebook 8540w. Dit moet naast Windows 7 gebeuren aangezien ik dit nodig heb voor mijn studie (Adobe, 3D CAD). Nu loop ik bij de installatie van Ubuntu echter tegen het volgende aan:
HP heeft heel leuk 4 primaire partities gemaakt. Eerder (op andere pc´s) maakte ik de windows partitie simpelweg kleiner zodat ik een tweede (Ubuntu) partitie en een swap ernaast kon zetten. Nu is dit niet mogelijk, g-parted meld mij dat ik een primaire parititie moet verwijderen en een extended partitie moet maken. Ik ben bang dat ik hierbij windows 7 opnieuw moet installeren. Weet iemand hoe ik Ubuntu kan installeren zonder windows 7 opnieuw te moeten installeren?
Ik ben bijvoorbeeld ook zeer benieuwd waarom HP zoveel partities nodig heeft. De partities zijn als volgt:

Totale schijfgrootte: 320 GB
C: - 280GB - NTFS - c-schijf zoals windows altijd heeft (boot vanaf deze schijf)
HP_Recovery - 15 GB - NTFS - recovery schijf met besturingssysteem ???
HP_Tools - 2 GB - FAT32 - Wat kan ik hiermee?
System - NTFS - 0,3 GB - Wat is dit?

Wellicht een beetje onduidelijk verhaal, waar het op neerkomt is dit:
Ik wil ubuntu naast Windows 7 installeren op mijn HP 8540w. Dit lukt niet omdat HP 4 primaire partities heeft gemaakt.
Mijn twee vragen aan de forumgebruikers zijn:
- Hoe kan ik dit het simpelste oplossen zonder data (en partitie) verlies?
- Wat staat er op de HP schijven en waarom zijn deze nodig?

PS: ik heb al enkele uurtjes gegoogeld, dus ik zou het grappig vinden als er iemand via google snel het antwoord weet te vinden. Het gaat tenslotte altijd om de search-entries  XD
« Laatst bewerkt op: 2010/11/27, 15:01:52 door djarne »

Offline djarne

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 op HP elitebook 8540w
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/27, 15:01:29 »
Ah, ik heb het antwoord gevonden na nog een uurtje googelen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1400095

Het komt er op neer dat de hp_tools partitie tijdelijk verwijderd kan worden.
Handig voor andere mensen die tegen hetzelfde aanlopen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 10.10 op HP elitebook 8540w
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/27, 15:02:03 »
Pas nog hetzelfde meegemaakt met een HP Mini. Ik heb de HP Tools-partitie vernietigd, zodat ik een extended primaire partitie kon aanmaken (met daarop een aantal logische partities).

Nergens last van gehad in de Windows 7 die er al op stond; blijkbaar zijn die HP Tools onbelangrijk.