Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan je zelf functies aan je functietoetsen toekennen? Kan dit sowieso?  (gelezen 9865 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Het valt me op dat er in zo goed als alle programma's weinig gebruik wordt gemaakt van de functietoetsen, behalve dan F1 (help) en nog enkele standaardcombinaties. Vele toetsenbordcombinaties maken gebruik van bv. CTRL-ALT-K of iets van die strekking, maar gebruiken niet de functietoetsen.

Stel dat ik nu bijvoorbeeld mijn naam en adresgegevens in een soort minibestandje wil steken, dat elke keer wordt ingevoerd als ik bv. CTRL-SHIFT-F6 intik. Of dat ik met ALT-SHIFT-F9 --ik verzin maar wat-- de datum van vandaag zou willen invoeren, of dit nu in Writer is of in een tekstballon in GIMP.

De vragen:
-- hoe kan je zelf toetscombinaties toewijzen? Welk programma gebruik je daarvoor best?
-- hoe weet je hoe een bepaalde toets of toetsencombinatie "heet" voor jouw specifieke toetsenbord en/of wat de code ervoor is? Ik stel de vraag vooral omdat heel wat hulp enkel Engelstalig beschikbaar is: ik weet wél wat een ampersand is een een semicolon, maar vraag me niet hoe ze een accent aigu in het Engels noemen, een vierkante haak, een mu-symbool enzovoort.
-- kan je zélf toetsaanslagen toewijzen op een wijze die BOVEN de programma's gaat, ik bedoel: die niet bv. alleen maar werkt in Writer, maar in alle programma's (zoals bv. CTRL-P in alle programma's "print" betekent en CTRL-S "save")?

En hoe kan je een overzicht krijgen van ALLE toetsencombinaties en hun actuele betekenis in Ubuntu? Zo zou ik bv. niet graag CTRL-P willen herdefiniëren, aangezien daar nu reeds een vaak gebruikte opdracht -- print -- achter schuilt, die ik niet wil verprutsen door er zelf iets nieuw aan toe te wijzen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

-- hoe kan je zelf toetscombinaties toewijzen? Welk programma gebruik je daarvoor best?
-- hoe weet je hoe een bepaalde toets of toetsencombinatie "heet" voor jouw specifieke toetsenbord en/of wat de code ervoor is? Ik stel de vraag vooral omdat heel wat hulp enkel Engelstalig beschikbaar is: ik weet wél wat een ampersand is een een semicolon, maar vraag me niet hoe ze een accent aigu in het Engels noemen, een vierkante haak, een mu-symbool enzovoort.
-- kan je zélf toetsaanslagen toewijzen op een wijze die BOVEN de programma's gaat, ik bedoel: die niet bv. alleen maar werkt in Writer, maar in alle programma's (zoals bv. CTRL-P in alle programma's "print" betekent en CTRL-S "save")?

En hoe kan je een overzicht krijgen van ALLE toetsencombinaties en hun actuele betekenis in Ubuntu? Zo zou ik bv. niet graag CTRL-P willen herdefiniëren, aangezien daar nu reeds een vaak gebruikte opdracht -- print -- achter schuilt, die ik niet wil verprutsen door er zelf iets nieuw aan toe te wijzen.
Via Systeeminstellingen > Toetsenbord > Sneltoetsen kun je sneltoetsen toevoegen, en deze koppelen aan een script. Zo had ik ooit sneltoetsen aan scriptjes toegewezen om snel een SSH-tunnel te starten om op school van bepaalde diensten gebruik te maken.
Met een script kan behoorlijk veel, tekst invoeren (zoals adresgegevens en data) is waarschijnlijk wel mogelijk (maar hoe dat moet weet ik niet).
Al te algemene sneltoetsen (F1 t/m F12, Ctrl+P, etc.) zou ik niet herdefiniëren. Als je een combinatie hebt ingesteld geldt die voor alle programma's, die combinatie staat dus altijd boven de programma's zoals je het zelf verwoordde.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline HarzG

  • Lid
Een overzicht van vastgelegde functie/combi-toetsen "vanaf fabriek" zie je als je de linker Win-toets iets langer indrukt. Je bureaublad toont dan de toetsencombinaties.

Daarnaast bestaat voor je extra wensen de applicatie autokey om toetsencombinaties vast te leggen. Die is er in 2 smaken: de -qt voor de KDE/Kubuntu-systemen en voor de anderen kan autokey-gtk gebruikt worden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline heir4c

  • Lid
Om (een deel) van die extra toetsen te gebruiken open je dus Systeeminstellingen/toetsenbord/sneltoetsen.

Nu zie je links een lijst en rechts een vak met de onderaan een + en een -
Kies + en vul dan bijvoorbeeld in bij naam: Word
en bij opdracht: libreoffiche-writer (dit is de echte naam van het programma zoals vermeld in synaptic of in ubuntu softwarecenter naast het woord "versie" wanneer je de 'meer info' knop aanklikt die je ziet als je een programma aanklikt.)

Klik op Toepassen.
Nu zie je eenlijn met daarop vooraan 'word' en achteraan 'uitgeschakeld'
Dubbelklik op de lijn en nu komt er dit op:  'nieuwe sneltoets'.
Druk nu de sneltoets in die je wilt gebruiken.

Hier bij mij werkte de 'word' knop niet maar wel sommige van de andere knoppen (bijvoorbeeld de homepage voor internet en ook de PowerOff knop en nog sommige andere) Hangt dus af wat het geeft bij jou.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

heir4c
Citaat
Hier bij mij werkte de 'word' knop niet maar wel sommige van de andere knoppen (bijvoorbeeld de homepage voor internet en ook de PowerOff knop en nog sommige andere) Hangt dus af wat het geeft bij jou.

Ik heb uit leg van heir4c gevolgd en mijn toetsenbord is een Logitech met multimedia toetsen.
En mij Word knop zit samen onder de F2 toets.

ik nu libreoffice starten als ik bij de opdracht  libreoffiche invult dan start hij het overzicht menu met
knoppen tekstdocument,werkblad,presentatie,tekening ,etc op


in de volgende stap
Dubbelklik op de lijn en nu komt er dit op:  'nieuwe sneltoets'.
de Windows toets en F2 indrukken .

Dus als ik nu de Windows Toets(waar het logo en start opstaan van windows) + de F2 toets indruk start het programma mooi op
« Laatst bewerkt op: 2013/09/03, 14:12:05 door Leen2911 »
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

Offline heir4c

  • Lid
@Leen2911,

Het klopt dat met twee knoppen zoiets kan ingesteld worden, dat is dus geen probleem, maar als je zo'n uitgebreid bord hebt met allerlei internet en andere toetsen, dan werkt hier bij mij die (windows)word  toets (en de andere offiche toetsen) niet.
(voor mij is dat geen probleem, gebruik die toetsen bijna nooit)

Even alles uitgeprobeerd:
Wat hier wel werkt is bijvoorbeeld de calculator toets, de homepage toets voor internet, bladwijzertoets, de mailtoets (opent thunderbird) de pijltjestoetsen voor internet pagina's, de volume toetsen, mute toets, de muziek toets (opent rythmbox).
De aan/uit knop geeft mij 4 mogelijkheden: afsluiten, herstarten, pauzestand of vergrendelen.
De "maan" toets brengt hem in slaapstand en sluit de computer zo goed als af (scherm uit, alle ventilatoren uit ... )
De rest werkt niet. (de drie knoppen voor offiche en de "zon" toets (helderheid waarschijnlijk) de zoekknop.

De (linker en rechter) windowstoets (Super toets) werkt bij het kort aanklikken als Dash opener en als je hem ingedrukt houd krijg je de sneltoetsen lijst te zien.
Rechts naast de rechter windowstoets heb ik nog een "menu" knop en daarmee gaat het rechtsmuisklik-menu open.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu