Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost: duidelijk] synaptic update? of niet? vraagje  (gelezen 1186 keer)

Offline janoz

  • Lid
[opgelost: duidelijk] synaptic update? of niet? vraagje
« Gepost op: 2009/09/17, 21:50:38 »
hier een vraagje van een linux leek en tevens een tevreden gebruiker van ubuntu ongeveer half jaartje  en  windows  eigenlijk nog geen  moment gemist maar dat ter zijde  :-)

hoe werkt synaptic  eigenlijk  wordt dat geupdate ofzo..  ik bedoel  ik heb  netbeans 6.5  geinstalleerd   via synaptic  
maar  dr  is  een  nieuwere versie van netbeans  (6.7.1)     misschien domme  vraag  maar  wanneer  is  die  beschikbaar in synaptic?
wordt synaptic  dus  geupdate   of    kan ik die pas verwachten wanneer er een nieuwe versie van ubuntu  komt?

vrgr

janoz
« Laatst bewerkt op: 2009/09/17, 22:57:51 door janoz »

Offline Bobbie

  • Lid
Re: synaptic update? of niet? vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/17, 22:22:23 »
Janoz, Niet dat ik alles weet erover, ken het pakket ook niet, gebruikt het niet,  het is over het algemeen dat de versie welke je via synaptic is geinstalleerd, wordt geüpdatet met veiligheid's en verbetering 's pakketten.
Nieuwere versie's komen meestal in een latere distro terecht na uitvoerig testen.
Er zal ongetwijfeld andere op het forum zijn die er nadere informatie over hebben in welke distro de nieuwe versie terecht komt. 
« Laatst bewerkt op: 2009/09/17, 22:25:36 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

Offline janoz

  • Lid
Re: synaptic update? of niet? vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/17, 22:32:27 »
bedankt  voor je reactie...

dus als ik het  goed  begrijp  wordt synaptic pas aangepast wanneer er een nieuwe versie van ubuntu verschijnt? 

gr

janoz

Re: synaptic update? of niet? vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/17, 22:46:13 »
Janoz, zoals door Bob al gezegd zitten de (aller)nieuwste versies van software niet in Synaptic (wat een grafische schil is voor het eigenlijke programma dat zich met upgrades, updates en patches bezighoudt: apt-get). Dat heeft een goede reden.

Nieuwe versies van software maken soms of geregeld gebruik van nieuwere versies van softwarebibliotheken, dat zijn zeg maar onderliggende softwarepakketten waar het nieuwe programma in kwestie, NetBeans in jouw geval, gebruik van maakt, MAAR OOK andere software op je machine. Het punt is dat als jouw nieuwste NetBeans bijv. versie 2.4.1 van een bepaalde bibliotheek gebruikt, andere software misschien niet meer werkt omdat zij uitgaan van de functies die bijv. in versie 2.4.0 zitten. In dat geval heb je een versieconflict, dat zich over allerlei software kan uitstrekken.

Om dergelijke vervelende en vaak complexe problemen te voorkomen, is Synaptic 'conservatief' of 'behoudend' en tref je niet de allernieuwste softwareversies aan. Voordeel is dat je de zekerheid hebt dat wat je via Synaptic installeert, geen systeemconflicten oplevert.

Ben je avontuurlijk van aard of weet je hoe je eventuele problemen kunt herstellen, dan kun je altijd de nieuwste versies van software installeren. Of je doet dat via Synaptic door het 'proposed' gedeelte te activeren (software die op het punt staat opgenomen te worden in Synaptic maar die nog wel problemen kan geven), of je gaat naar de site van de softwaremaker en je downloadt daar de allernieuwste versie. Dit laatste leidt soms tot eerder genoemde conflicten.

Groet, Paul.

EDIT. Nee, Synaptic wordt voortdurend, meerdere malen per dag, vernieuwd. Maar soms moet je voor de nieuwste softwareversies in Synaptic inderdaad tot een volgende Ubuntu-versie wachten. Nogmaals: met goede redenen...
« Laatst bewerkt op: 2009/09/17, 22:48:34 door Paul Matthijsse »

Offline janoz

  • Lid
Re: synaptic update? of niet? vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/17, 22:57:05 »
bedankt voor de  ractie paul.

het is me allemaal  duidelijk nu..:-)
en ik hou wel van een avontuurtje  :-)

gr

janoz

Re: synaptic update? of niet? vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/17, 23:11:05 »
en ik hou wel van een avontuurtje  :-)
Ga gerust je gang Janoz, dat experimenteren is een van de aardige dingen van Linux. Zelfs wanneer het fout gaat heb je nog winst, want je leert of al vloekend en scheldend hoe je een probleem de wereld uit krijgt, of... je besluit dat Synaptic toch zo gek nog niet is! :)

Offline janoz

  • Lid
Re: [opgelost: duidelijk] synaptic update? of niet? vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/17, 23:26:13 »
het experimenteren  daar  hou ik wel van   das  ook een van de  redenen  dat  ik op linux  ben  overgestapt    want dat was weer  een  nieuwe  uitdaging.  :-)
en  nee  vloekend  doe  ik  het  niet    ik  vind  het   juist  prachtig  als  iets  niet  lukt  hehehe ..   en   uiteindelijk  toch  lukt..    of  niet  natuurlijk  ;-)


gr

janoz

Re: [opgelost: duidelijk] synaptic update? of niet? vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/17, 23:43:06 »
en  nee  vloekend  doe  ik  het  niet    ik  vind  het   juist  prachtig  als  iets  niet  lukt  hehehe ..   en   uiteindelijk  toch  lukt..    of  niet  natuurlijk  ;-)
Kijk, die instelling daar hou ik wel van. Computers die het alleen maar doen zijn boring, het wordt pas echt leuk als het niet meer werkt!
(Nu   alleen   nog   je    spatietoets   repareren, want  daar lijkt iet s   mis    mee... :)

Offline janoz

  • Lid
Re: [opgelost: duidelijk] synaptic update? of niet? vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/17, 23:51:03 »
hahaah over die  spaties krijg ik altijd commentaar als ik hier een vraag stel op dit forum ...     moet me altijd inhouden om het niet te doen...
  maak  niet  uit  het  zijn  bij mij spaties  of  puntjes....
weet  niet waarom ik dat  doe..   heb ik me zo aangeleerd  blijkbaar..    een  rust  moment tussen het  typen ofzo..  :-)
--------------------------------------------
netbeans 6.7.1   geinstalleerd  werkt  to op heden als een zonnetje..

gr
janoz


Re: [opgelost: duidelijk] synaptic update? of niet? vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/18, 00:12:29 »
Hmm,   dat heeft  ook  wel iets.......   luchtigs  ... eigenlijk,  doet in de verte   aan ehhh... pinguins     denken:  ruime en koele vergezichten!