Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Exe in ubuntu { Zonder Wine }  (gelezen 6773 keer)

Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Gepost op: 2011/01/19, 14:15:28 »
Hallo,

Ik heb al een tijd je ubuntu en ik ben al een tijdje aan het zoeken hoe ik exe kan openen in ubuntu. ik ben er achter gekomen dat het met wine kan. maar niet alle programmas, nu heb ik ergens gelezen dat je exe kan openen in een dualboot, maar hoe doe je dat, de dualboot heb ik al.
ik heb ubuntu 10.10

alvast bedankt.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/19, 14:23:08 »
Exe bestanden zijn DOS, Windows of OS/2. Geen Linux. Als het om een Windows-EXE gaat, kun je die dus binnen Linux alleen draaien met behulp van emulatie (Wine) of virtualisatie (VirtualBox of iets dergelijks). Een dual-boot wil zeggen dat je op eenzelfde computer zowel Linux als Windows hebt staan en bij het booten een menu ziet waarmee je kunt kiezen welke van de twee je wil starten. Je moet de EXE eerst kopiëren naar een schijf of usb-media waar Windows aankan. Start daarna via dual-boot Windows op en start de EXE. Maar bij dat laatste draai je op dat moment dus geen Ubuntu meer.
Zelf gebruik ik geen dual-boot. Ik werk met Ubuntu en als ik iets van Windows tegenkom dat ik per se moet draaien, dan probeer ik eerst Wine en als dat niet lukt (Tom Tom Home bijvoorbeeld) dan gebruik ik VirtualBox met daarin een virtuele machine met geïnstalleerde Windows XP of Windows 7. Werkt uit de kunst.

Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/19, 14:32:49 »
Ik kom nu net microsoft virtual machine tegen, is dit wat?

Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/19, 14:46:38 »
Waar kom je deze tegen?
Volgens mij is het om en virtuele machine op windows te maken.

Maar zoals door Bloom aangegeven werkt Virtualbox ook vaak erg goed.
Dit is een virtual machine die er ook Linux is.
Je kan hem binnenhalen via het Ubuntu softwarecentrum.

Je heb echter wel nog een installatie cd van windows nodig.

En natuurlijk mijn standaardvraag.
Welke .exe programma's wil je eigenlijk draaien?

Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/19, 14:51:15 »
Ik maak zelf spelletjes in het programma unity, deze werkt wel grotedeels onder wine maar shockwave enz niet, en andere plugins van yoyogames ofzo doen het ook niet in wine, maar ik heb liefer ubuntu dan windows, en ik had op windows een stuk of 80 3d animatie programmas, dus, als ik ooit een programmatje downlaod wil ik niet mijn hele laptop opnieuw starten op windows te starten. ik zal ff virtual box en windows virtual machine: http://www.microsoft.com/netherlands/artikelen/downloads/virtualpc2007.aspx, proberen en dan meld ik wel of het is gelukt

Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/19, 15:09:49 »
Voor het programmeren zijn er verschillende programma's voor Linux beschikbaar.
Bij het onderdeel programmeren van dit forum zal er wel meer over staan.

Komen de spelletjes ook voor Linux beschikbaar?? ;)
(Ken je toevallig Simutrans? Daar help ik zelf ook sporadisch aan mee.)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/19, 16:24:48 »
Ik kom nu net microsoft virtual machine tegen, is dit wat?
Microsoft VirtualPC heet het en dat is een virtuele omgeving voor Windows en die draait NIET onder Linux. Ze is vergelijkbaar met VirtualBox.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/19, 16:31:50 »
ik zal ff virtual box en windows virtual machine: http://www.microsoft.com/netherlands/artikelen/downloads/virtualpc2007.aspx, proberen en dan meld ik wel of het is gelukt
Die laatste werkt NIET onder Ubuntu, alleen onder Windows! Als je basissysteem Ubuntu is, neem dan een virtuele omgeving die perfect werkt onder Ubuntu. Ik raad VirtualBox aan. In het Software centrum van Ubuntu staat een open source versie, maar degene met wat gesloten code van Oracle is eigenlijk beter. Die kun je installeren door in een terminalvenster het volgende te tikken voor Ubuntu 10.10:
sudo add-apt-repository "deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian maverick contrib"
wget -q http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian/oracle_vbox.asc -O- | sudo apt-key add -
sudo aptitude update
sudo aptitude -y install linux-headers-generic linux-headers-`uname -r` dkms
sudo aptitude -y install virtualbox-4.0

Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/20, 14:45:17 »
ik heb nu ff virtual box aan het draaien maar ik heb liever dat ik gewoon rechtstreeks exes kan uitvoeren in ubuntu, en ik weet dat er programmeer programmas zijn voor linux, desnoots kan ik ook wel programmeren in open officier, (Ja hij word hopelijk beschikbaar in ubuntu,)
ik gebruik voor het programmeren unity, die kan voor de meeste osén wel maken, ook voor android en mac, maar is het mogelijk om te zorgen dat winde het wel doet met alle exe's doormiddel van de wine windows map te vervangen door de originele windows map van microsoft?

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/20, 14:58:55 »
Misschien moet je eens de moeite nemen om wat zaken door te lezen over het gebruik van wine en of de virtualbox dat maakt denk ik een hoop duidelijk voor je.

Je haalt nu appelen en peren door elkaar.

Hier wat info over wine http://wiki.winehq.org/
Hier wat info over virtualbox http://www.virtualbox.org/wiki/Documentation
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/20, 15:11:25 »
Ik ben nu al 2 week aan het zoeken op google, en heb in middels al aardig wat topics doorgelezen, dus zeggen dat ik nix er voor doe klopt niet. maar ik zal ff kijken naar de links die je me gaf, ik ben net wel iets tegen gekomen:
err:module:import_dll Library MFC42.DLL (which is needed by L"E:\\media\\2009335111628437\\ReadThumbnailsOfAplio.dll") not found
err:module:import_dll Library ReadThumbnailsOfAplio.dll (which is needed by L"E:\\media\\2009335111628437\\CDViewer.exe") not found
err:module:import_dll Library MSVCP60.dll (which is needed by L"E:\\media\\2009335111628437\\CDViewer.exe") not found
err:module:LdrInitializeThunk Main exe initialization for L"E:\\media\\2009335111628437\\CDViewer.exe" failed, status c0000135
Deze bestanden zal je hier op moeten halen. Daarna moet je ze in /home/bart/.wine/drive_c/windows/system32 plaatsen.
dus wanneer ik een exe open uit de terminal dan geeft di de fouten aan dus mischien dat ik hier iets aan heb,

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/20, 16:15:02 »
tiep in je ubuntu softwarecentrum      virtualbox     in. daar staat ie ook en werkt prima.
Ik draai hem nu om verschillende linux versies te draaien om te kijken of het iets is.
hoef ik mijn pc niet iedere keer opnieuw te installeren.

ik draaide onder win 7 VMWare maar dit bevalt mij beter.

Ik ben ook vrijwel geheel over op linux. Ik draai nog win 7 voor wat games. helaas draaien ze niet allemaal onder linux anders was windows geheel verleden tijd.


Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/20, 16:18:53 »
Bij mij is ook het enige minpunt voor linux dat je geen exe kan uitvoeren, maar ik heb virtual box al, maar ik wil rechtstreeks de exe kunnen uitvoeren van uit gnome

Offline MKe

  • Lid
Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/20, 16:25:38 »
Unity doet het niet zo goed onder wine:
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=21585

Voor native in Linux programmeren kun je toch beter een andere programmeer taal gebruiken vrees ik

Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/20, 16:48:44 »
Ja, dat had ik ook al gezien, en ook al gezegt :P ^^^

daarom wou ik het het liefst zonder wine doen, en ik wou graag blijfen werken in unity, ik heb in een half jaar al 20 game energines uitgeprobeert, maar als ik voor alles een vervanger moet zoeken blijf ik bezig.

Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/20, 17:03:57 »
Exe's kunnen niet native in Linux uitgevoerd worden, simpel als dat.
Dus moet ge wel iets als Wine of VirtualBox gebruiken, het kan niet anders. Dit is geen minpunt van Linux, het is gewoon zo dat software die gecompileerd is voor het ene OS, niet op het andere draait.

Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/20, 17:41:03 »
is een exe ook niet om te zetten naar bin of deb, software matig of handmatig. is het anders mogelijk dat een exe automatisch opent in virtual box ( Windows XP )

Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/20, 17:48:23 »
ik zal wel ff kijken bij de clonen

Edit ik bedenk me net dat ik ook in blender heb geprogrammeert, dus dan ga ik weer in blender verder. Bedankt voor hulp, En de oplossing 8}
ik pak meteen ff de ubuntu cd voor een verse installatie over de hele schijf :P
« Laatst bewerkt op: 2011/01/20, 17:55:49 door RealOnliGames »

Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/20, 20:36:50 »
Nog 1 probleem, met firefox op ubuntu, hoe installeer ik 3e party plugins.?
of shockwave enz. als ik firefox onder wine draai dan loopt ff steets fast

Re: Exe in ubuntu { Zonder Wine }
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/21, 14:30:22 »
plugins als flash heb ik idd al kunnen installeren maak shockwave bijv. niet en de plugin van yoyogames.com