Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .  (gelezen 3015 keer)

Offline Leeky74

  • Lid
    • WielersportForum
Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Gepost op: 2011/01/19, 09:39:02 »
In Dolphin heb ik een mp3 bestand met de bestandsnaam:

Queensr�che - Breaking The Silence.mp3

dit moet zijn:

Queensrÿche - Breaking The Silence.mp3

Hoe kan ik er voor zorgen dat Dolhin deze wel herkend of het juiste symbool plaatst?

Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/19, 11:01:31 »
Dit doet Nautilus ook. Heeft iets te maken met encodering, maar ik weet zo gauw niet wat precies het probleem is. Alhoewel het hier over het algemeen wel goed gaat. Het enige wat je denk ik kan doen is gewoon dat blokje verwijderen uit de bestandsnaam en er ÿ neerzetten.

Offline Leeky74

  • Lid
    • WielersportForum
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/19, 13:37:09 »
kan het vraagteken niet veranderen of verwijderen, als ik dit doe krijg ik deze melding:

Het bestand of de map /home/*****/NNTPGrab/Downloads/Queensrche - Operation Mindcrime/Queensr�che - Queensr�che - Breaking The Silence.mp3 bestaat niet.

Offline JvH

  • Lid
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/19, 15:53:50 »
Dat is wel raar. Bij mij geeft Nautilus zelfs runen zonder morren weer.
Wat krijg je voor uitvoer als je in een terminal het commando locale uitvoert?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/19, 16:30:16 »
Ik weet niet zo 1, 2, 3 een oplossing, maar heb wel 1 tip. Probeer dit soort 'rare' tekens altijd te vermijden in namen van bestanden en mappen. Als ik een dergelijk bestand ontvang hernoem ik het.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline JvH

  • Lid
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/19, 16:55:33 »
Ik weet niet zo 1, 2, 3 een oplossing, maar heb wel 1 tip. Probeer dit soort 'rare' tekens altijd te vermijden in namen van bestanden en mappen. Als ik een dergelijk bestand ontvang hernoem ik het.
Daar moet Ubuntu gewoon tegen kunnen. Alle recente versies van Windows, Mac OS en Ubuntu werken intern met Unicode. Met die codering zou je alle tekens ter wereld moeten kunnen gebruiken, dus ook de 'ÿ'.
Zelfs de terminal kan ermee overweg. Maak maar eens een tekstbestandje aan met daarin een woord waarin exotische tekens voorkomen. Voer vervolgens in de terminal het commando cat [tekstbestand] | grep [woord]

Offline jan11000

  • Lid
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/19, 19:09:04 »
Af en toe heb ik dit ook, dus ubuntu kan hier niet tegen.

Probeer eens met krusader te hernoemen.
Kijk ook of je de eigennaar bent van de file.

Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/19, 19:53:46 »
Hoe heeft het bestand die naam gekregen?

Als je het gekopiëerd hebt van iets niet-Ubuntuigs, kan het daar in een andere codering gestaan hebben. Mogelijk kun je dan met "hernoemen" oid de naam goedzetten.

Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/19, 20:23:27 »
Ik weet niet zo 1, 2, 3 een oplossing, maar heb wel 1 tip. Probeer dit soort 'rare' tekens altijd te vermijden in namen van bestanden en mappen. Als ik een dergelijk bestand ontvang hernoem ik het.
Daar moet Ubuntu gewoon tegen kunnen. Alle recente versies van Windows, Mac OS en Ubuntu werken intern met Unicode. Met die codering zou je alle tekens ter wereld moeten kunnen gebruiken, dus ook de 'ÿ'.
Zelfs de terminal kan ermee overweg. Maak maar eens een tekstbestandje aan met daarin een woord waarin exotische tekens voorkomen. Voer vervolgens in de terminal het commando cat [tekstbestand] | grep [woord]

Nee hoor, er zitten wel degelijk bugs in. Ik heb deze bug namelijk ook wel eens en ook wel eens dat ie bestanden met dit soort tekens niet eens wil kopiëren omdat ie vindt dat er een fout in de bestandsnaam zit. Zowel op Windows, Ubuntu als Kubuntu.

Offline atomos

  • Lid
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/19, 20:31:32 »
Ik heb zulke dingen ook. Krusader kan er jammer genoeg ook niet tegen  :-[
Ik los het op met "gnome commander" verwijderen en/of renamen.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline JvH

  • Lid
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/19, 20:45:47 »
Nee hoor, er zitten wel degelijk bugs in. Ik heb deze bug namelijk ook wel eens en ook wel eens dat ie bestanden met dit soort tekens niet eens wil kopiëren omdat ie vindt dat er een fout in de bestandsnaam zit. Zowel op Windows, Ubuntu als Kubuntu.
Nou, da's dan nieuw voor me. Dan mag ik mezelf kennelijk gelukkig prijzen, want ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Hoe het ook zij - ik vind het nogal voorbarig om te stellen dat 'Ubuntu er "dus" niet tegen kan', en op voorhand al als tip mee te geven vreemde tekens in bestandsnamen te mijden. In veel gevallen gaat het wel goed. En als er dan vreemde tekens niet goed overkomen dan is er (zoals je zelf al zegt) sprake van een bug die gefixt moet worden.
Laat ik m'n stelling herformuleren: een modern OS ZOU er tegen moeten kunnen :)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/19, 20:47:59 door JvH »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/19, 21:11:57 »
De midnight commander is je vriend.
Die kan je in een terminal opstarten met
LANG=nl_NL.UTF-8 mc-> naar het vreemde bestand bladeren, hernoemen en het is opgelost.
Ik kom af en toe in oude back-ups nog bestanden tegen die ik met Windows 98 had gemaakt en kan die op deze manier hernoemen.

Kies voor een lijstweergave in mc, klik op het bestand en dan F6 (hernoemen/verplaatsen). Hierbij moet je de getoonde mapnaam in de 2e regel helemaal verwijderen (anders wordt het bestand verplaatst naar de map van het andere venster) en gewoon een nieuwe naam intypen naar je eigen wens.
Op deze manier wordt het bestand in dezelfde map hernoemd.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/19, 21:32:12 »
Nee hoor, er zitten wel degelijk bugs in. Ik heb deze bug namelijk ook wel eens en ook wel eens dat ie bestanden met dit soort tekens niet eens wil kopiëren omdat ie vindt dat er een fout in de bestandsnaam zit. Zowel op Windows, Ubuntu als Kubuntu.
Nou, da's dan nieuw voor me. Dan mag ik mezelf kennelijk gelukkig prijzen, want ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Hoe het ook zij - ik vind het nogal voorbarig om te stellen dat 'Ubuntu er "dus" niet tegen kan', en op voorhand al als tip mee te geven vreemde tekens in bestandsnamen te mijden. In veel gevallen gaat het wel goed. En als er dan vreemde tekens niet goed overkomen dan is er (zoals je zelf al zegt) sprake van een bug die gefixt moet worden.
Laat ik m'n stelling herformuleren: een modern OS ZOU er tegen moeten kunnen :)

Ik zeg ook niet dat het aan Ubuntu ligt. Sterker nog: ik zei dat ik het ook op Windows mee heb gemaakt.

Offline JvH

  • Lid
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/20, 09:19:10 »
Citaat van: Vistuas
Ik zeg ook niet dat het aan Ubuntu ligt.
Ik ook niet :) Het enige punt dat ik wilde maken is dat het IMHO beter is een fout te constateren, te melden en op te (laten) lossen dan dat je bij voorbaat al om (mogelijke) problemen heen gaat werken. Maar genoeg off-topic nu.

@Leeky74: ben je er al uitgekomen?
Naast HarzG's oplossing ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of dit met de 'gewone' terminal op te lossen is.
Als je in de terminal een gedeeltelijke bestandsnaam intypt en op Tab drukt, dan wordt automatisch de hele bestandsnaam ingevuld. Misschien dat Ubuntu dan toch de problematische bestandsnaam goed invult. In dat geval zou je gewoon met mv het bestand opnieuw de correcte naam kunnen geven.

Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/20, 10:27:56 »
@JvH: De fout is allang gemeld bij Ubuntu dus waarom zou ik het dan opnieuw melden? Het is hetzelfde als met die copy/paste-bug; blijft liggen ;) WIe weet is dit een papercut voor 11.10? Dan is het in ieder geval in Ubuntu opgelost en dan hebben we weer wat Windows-gebruikers die hierheen kunnen ;)

Hoe dan ook ben ik ook benieuwd naar HarzG's oplossing.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/20, 11:16:07 »
Hernoem dit bestand met behulp van de terminal:

mv "Queensr*che - Breaking The Silence.mp3" "Queensriche - Breaking The Silence.mp3"

Offline Leeky74

  • Lid
    • WielersportForum
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/20, 13:05:06 »
Hernoem dit bestand met behulp van de terminal:

mv "Queensr*che - Breaking The Silence.mp3" "Queensriche - Breaking The Silence.mp3"

Dit heb ik geprobeerd maar geeft mij de melding:
Het bestand of de map bestaat niet.

Offline Leeky74

  • Lid
    • WielersportForum
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/20, 13:09:11 »
De midnight commander is je vriend.
Die kan je in een terminal opstarten met
LANG=nl_NL.UTF-8 mc-> naar het vreemde bestand bladeren, hernoemen en het is opgelost.
Ik kom af en toe in oude back-ups nog bestanden tegen die ik met Windows 98 had gemaakt en kan die op deze manier hernoemen.

Kies voor een lijstweergave in mc, klik op het bestand en dan F6 (hernoemen/verplaatsen). Hierbij moet je de getoonde mapnaam in de 2e regel helemaal verwijderen (anders wordt het bestand verplaatst naar de map van het andere venster) en gewoon een nieuwe naam intypen naar je eigen wens.
Op deze manier wordt het bestand in dezelfde map hernoemd.

Het hernoemen lukt mij op deze manier wel, ik vindt het behoorlijk omslachtig.
Maar ik zie dit als noodoplossing en niet als het probleem verhelpen in Dolphin.
In ieder geval bedankt voor de tip.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/20, 13:18:46 »
Hernoem dit bestand met behulp van de terminal:

mv "Queensr*che - Breaking The Silence.mp3" "Queensriche - Breaking The Silence.mp3"

Dit heb ik geprobeerd maar geeft mij de melding:
Het bestand of de map bestaat niet.
Zo moet het:
mv "Queensr"*"che - Breaking The Silence.mp3" "Queensriche - Breaking The Silence.mp3"
Wildcard moet buiten de aanhalingstekens, want wordt anders als individueel teken geïnterpreteerd.

Offline Leeky74

  • Lid
    • WielersportForum
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/20, 13:38:08 »
Hernoem dit bestand met behulp van de terminal:

mv "Queensr*che - Breaking The Silence.mp3" "Queensriche - Breaking The Silence.mp3"

Dit heb ik geprobeerd maar geeft mij de melding:
Het bestand of de map bestaat niet.
Zo moet het:
mv "Queensr"*"che - Breaking The Silence.mp3" "Queensriche - Breaking The Silence.mp3"
Wildcard moet buiten de aanhalingstekens, want wordt anders als individueel teken geïnterpreteerd.

Dit werkt idd beter, thx voor de tip. :)
Maar is er geen oplossing voor het � in Dolphin en dat deze het juiste teken weer geeft?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/20, 13:55:38 »
Ik weet het niet. Codepagina's zijn rare dingen. Dit zou inderdaad een bug kunnen zijn, maar het zou ook een probleem kunnen zijn, dat onvermijdelijk optreedt wanneer gegevens weggeschreven volgens één codetabel geïnterpreteerd worden volgens een andere codetabel.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/20, 22:51:22 »
De truc met mc had ik toevallig ontdekt omdat ik toen met Debian sid (KDE) bezig was. Krusader kon dat niet, Konqueror kon dat niet, maar met mijn toenmalige distributie was ik af en toe in de terminal bezig.

Het voordeel van mc is dat je op een Dolphin/Krusader-manier naar/door de mappen kan bladeren en de bestanden dan kan hernoemen die vreemd worden getoond. Dat is prettig als je meerdere bestanden wilt hernoemen.
De andere manier is via Dolphin of Nautilus. Zodra je een bestand met een vreemd teken ziet, kan je via de optie "hier terminal openen" de opdracht van vanadium uitvoeren (die kerel is echt goed  =D  )
mv "oje"*"naam.mp3" "datwilik.mp3"
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/21, 08:56:13 »
mc is beslist fantastisch, zeker voor de fans van de legendarische Norton Commander, zoals ik er één was.

Offline Leeky74

  • Lid
    • WielersportForum
Re: Dolphin geeft in een bestandsnaam een � .
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/21, 13:00:06 »
Bedankt allemaal voor de moeite.

Ik heb er weer veel van geleerd  ^-^, en kan nu wel verder.
Helaas is het probleem niet opgelost.
Deze topic kan dus gesloten worden wat mij betreft.