Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost:Hoe stel ik Impress in als standardprogramma voor PowerPointfiles  (gelezen 2662 keer)

Offline johan100

  • Lid
Tot voor kort opende in mijn Ubuntu 8.04 een PPS of PPT bijlage bij een e-mailtje automatisch met OpenOffice Impress.
Sinds de laatste update van Ubuntu 8.04 (21 april) is als standaardprogramma om PowerPoint presentaties te openen "KINO" ingesteld. Dat werkt natuurlijk niet.

Ik heb KINO, een programma dat ik nooit gebruik, volledig verwijderd.
Het is nu wel mogelijk een PPT-presentatie vanuit mijn persoonlijke map te open. Klik ik echter op een PPT-bestand (bijlage bij een e-mail) dan staat nog steeds KINO als standaard programma ingesteld.

Mijn vraag: hoe kan ik instellen dat Impress weer het standaard programma wordt om ppt-presentaties te openen?

Op het forum vond ik wat betreft "standaard programma's" alleen maar verwijzingen naar: Systeem - Voorkeuren - Standaard programma's, maar hier kun je slechts Internet en MultiMedia instellen.

met viendelijke groet
Johan
« Laatst bewerkt op: 2009/04/26, 01:18:22 door johan100 »

Rechtsklikken op PPT-bestand -> Eigenschappen -> tabblad 'Standaardprogramma' of 'Openen met'

Offline johan100

  • Lid
Sorry, Cumulus 007, ik heb mijn probleem blijkbaar niet duidelijk genoeg beschreven.

Ik ontvang e-mail van mijn verschillende accounts in Gmail. Als er een bijlage is, in dit geval een pps-file, koos ik altijd voor de optie (in gmail dus): downloaden. Dan werd de vraag gesteld: Wat moet firefox met dit bestand doen en dan de opties:
1. openen  met .. hier stond voor de laatste update: OpenOffice of Impress, nu staat er KINO
2. opslaan

Ik koos altijd voor optie 1 en dan werd direct na het downloaden het bestand automatisch in Impress geopend. Dat kan nu niet meer omdat KINO als standaardprogramma staat. Als ik "ander" kies kom ik in Nautilus terecht. Hier vind ik wel OpenOffice, maar nergens een verwijzing naar Impress.

Optie 2 werkt wel, maar betekent een grote omweg. Eerst opslaan, dan vanuit gmail naar mijn persoonlijke map, dan gedownloade bestand zoeken, aanklikken en openen/afspelen en dan weer terug naar gmail.
Dus vanuit mijn persoonlijke map kan ik wel zonder problemen een pps presentatie openen, maar niet meer op de gemakkelijke manier zoals voor de laatste update

Hoop dat het nu iets duidelijker is.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/22, 20:40:56 door johan100 »

Offline Mikkel

  • Lid
Toch zou het moeten werken zoals Cumulus schrijft. Klik met de rechtermuisknop op 'een' .pps- of .ppt-bestand dat je op de harde schijf hebt opgeslagen en ga via Eigenschappen naar tabblad 'Openen met'. Staat Impress (of in het Nederlands: Presentatie) nog niet op dat tabblad, dan kun je het via de knop Toevoegen opzoeken en daarna selecteren als zijnde het programma waarmee een .pps- of .ppt-bestand voortaan standaard geopend moet worden.

Offline johan100

  • Lid
Het lukt me maar niet om mijn probleem duidelijk te maken. Misschien dat de bijgevoegde plaatjes iets helpen. Bij Kino1 staat als standaard: Kino. Als ik dit aanklik kan ik nog kiezen uit Firefox en Ander programma. Als ik ander programma kies kom ik terecht in bestandsbeheer, zie plaatsje Kino2,  en daar kan ik Impress niet vinden.



In Firefox:

Bewerken>>>Voorkeuren>>>tabblad Programma's (de middelste)

Zoek in het lijstje PPS, kies rechts in het dropdown-menu voor Use other...
En ga dan naar Bestandssysteem>>>usr>>>bin en zoek Impress op

Offline johan100

  • Lid
Hallo Vistaus,

Nadat ik nu 3 jaar Ubuntu redelijk intensief gebruik stond ik vandaag voor een compleet nieuwe verrassing: zonder iets in de vorige dagen gewijzigd te hebben (alleen Kino direct na optreden van het probleem gedeïnstalleerd) kon ik vanuit mijn gmail-account pps - presentaties weer direct openen. Ubuntu lijkt zich zelf op intelligente wijze te herstellen, prachtig!

De door jou opgegeven herstelmogeljkheid heb ik ook uitgeprobeerd en dat was inderdaad de oplossing geweest. Mijn dank, weer wat bij geleerd.

johan100
« Laatst bewerkt op: 2009/04/26, 01:16:00 door johan100 »