Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update vraag  (gelezen 966 keer)

Update vraag
« Gepost op: 2017/09/09, 15:03:37 »
Stomme vraag misschien maar ok heb hem toch. :D

Als er een update binnen gehaald is moet de pc opnieuw opgestart worden (kernelupdates e.d.), maar vaak ook niet.

Maar als hij niet herstart hoeft te worden, zijn die updates dan ook meteen doorgevoerd? Of is dan toch ook nog een herstart aan te raden?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Update vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/09, 15:07:57 »
Gewoon updaten,
als er dan niks gezegd wordt, dan is het geupdate,
als gevraagd wordt om te rebooten, doe dit, dan is dit nodig.
Dus het is niet altijd nodig.


Offline sidonia

  • Lid
Re: Update vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/09, 19:40:53 »
Niet alle updates zijn direct doorgevoerd, maar worden pas doorgevoerd na een herstart.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Update vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/09, 19:45:20 »
Dat is bij Windows zo, maar bij Ubuntu en Debian en afgeleiden is het zo, dat het systeem ALLEEN herstart moet worden na een kernelupdate en dan nog alleen als je die kernel meteen actief wil hebben. Als dat niet dringend is (en doorgaans is dat niet dringend), dan hoef je niks te doen totdat je je systeem 's avonds afsluit en 's anderendaags weer start.
Alle updates worden meteen uitgevoerd. Alleen degene die een impact hebben op de kerntaken van het draaiende systeem, kunnen uitgesteld worden tot na een reboot. Dat omvat de kernel zelf, maar ook updates van bijvoorbeeld dbus.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Update vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/09, 19:56:22 »
Er zijn programma's zoals Apache, die gewoon herstart (kunnen) worden met een update, zonder dat het systeem geboot wordt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Update vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/09, 20:06:27 »
Programma's welke je hebt opgestart, worden pas geupdate na een herstart van het programma of van de computer.

Re: Update vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2017/09/09, 20:59:45 »
Voor een deel was het me al duidelijk.Bijvoorbeeld geeft firefox aan dat het geupdate is (zonder reboot pc).
Maar ik vroeg het me af omdat er ook wel eens linux os spul geupdate wordt. En of dat dan ook meteen doorgevoerd werd (zoals ff).

Duidelijk nu. Mijn dank. :D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Bloom

  • Lid
Re: Update vraag
« Reactie #7 Gepost op: 2017/09/09, 21:28:11 »
Programma's welke je hebt opgestart, worden pas geupdate na een herstart van het programma of van de computer.
Het update proces zal je voor niet-kerntaken vragen of programma's herstart mogen worden als je een update/upgrade uitvoert. Het is wel best om alle geopende desktopprogramma's af te sluiten als je een update of upgrade wil doen. Heb je er open staan, dan worden ze bijgewerkt zodra je een programma afgesloten hebt en daarna weer start en dus niet pas na een herstart.

Re: Update vraag
« Reactie #8 Gepost op: 2017/09/09, 23:43:53 »
Programma's welke je hebt opgestart, worden pas geupdate na een herstart van het programma of van de computer.
Het update proces zal je voor niet-kerntaken vragen of programma's herstart mogen worden als je een update/upgrade uitvoert. Het is wel best om alle geopende desktopprogramma's af te sluiten als je een update of upgrade wil doen. Heb je er open staan, dan worden ze bijgewerkt zodra je een programma afgesloten hebt en daarna weer start en dus niet pas na een herstart.

Klopt, een lopend programma staat in het werkgeheugen en gaat gewoon door. Zou dit programma op een gegeven ogenblik een andere programma moeten aanspreken (library) dan zou er een conflict kunnen ontstaan omdat deze misschien vernieuwd is.  Wijselijk is het dus om alle programma's af te sluiten en te updaten.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline vanadium

  • Lid
Re: Update vraag
« Reactie #9 Gepost op: 2017/09/10, 09:23:18 »
Programma's welke je hebt opgestart, worden pas geupdate na een herstart van het programma of van de computer.
Dat is het inderdaad. En eens heb ik het voorgehad: mijn firefox begon raar te doen - tot ik mij realiseerde dat er een update van firefox was meegekomen.

Herstarten na een update is zeker niet strikt nodig, maar afhankelijk van het geval is het toch goed voorzorgen te nemen. Zoals Bloom en Theo1971 al aangeven, doe je de update best terwijl alle andere programma's gesloten zijn. Als het kan, minstens eens uit- en weer inloggen, maar best herstarten: dan ben je helemaal safe (en zie je meteen of die kernelupdate wel goed is).
« Laatst bewerkt op: 2017/09/10, 09:25:44 door vanadium »

Re: Update vraag
« Reactie #10 Gepost op: 2017/09/11, 00:47:32 »
Ok. Dat van programma's (bv firefox, gimp, etc) was me wel duidelijk.

Maar ik zie ook regelmatig updates van Ubuntu-basis (of zo iets) en dan vraagt hij niet om herstart .... ??
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Bloom

  • Lid
Re: Update vraag
« Reactie #11 Gepost op: 2017/09/11, 09:12:44 »
Dat klopt. Dat kan hij namelijk bijwerken zonder dat een herstart nodig is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Update vraag
« Reactie #12 Gepost op: 2017/09/11, 09:27:42 »
Het zijn de programmabestanden op de harde schijf die bij een update bijgewerkt worden. In RAM blijven de "oude" systeemsoftware en gebruikerssoftware draaien, tot je die afsluit en herstart. Ik denk niet dat tijdens een upgrade systeemservices automatisch afgesloten en herstart worden.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Update vraag
« Reactie #13 Gepost op: 2017/09/11, 09:36:08 »
Toch wel. Alleszins in Debian, waarmee ik zelf werk. Dus neem ik aan dat dat in Ubuntu ook het geval is (ik heb niet meer met Ubuntu gewerkt sinds 10.04 Lucid Lynx).