Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Veilig internetten via een usb-modem (Huawei E1780)  (gelezen 1050 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Ik heb voor een familielid Ubuntu 12.04 geïnstalleerd op een nieuwe laptop, een HP ProBook 455 G1 (H6E39EA). Zij internet al een paar jaar (met Windows XP) via dit usb-modem. Alhoewel op die site staat dat dit modem geschikt is voor Windows XP, Vista en 7, en voor Mac OS X, gaat het internetten met Ubuntu van een leien dakje. :)

Wat ik me alleen afvraag..... ik lees altijd dat je bij draadloos internetten moet zorgen dat je dat beveiligt middels in ieder geval WPA. Maar hoe zit het eigenlijk met de beveiliging wanneer je internet via zo'n usb-modem? Ik kan in de 'instellingen' van dit modem niets vinden dat lijkt op welke beveiliging dan ook.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/04, 12:11:06 door Mikkel »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Veilig internetten via een usb-modem (Huawei E1780)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/04, 00:32:50 »
Beveiliging hoeft niet, want het is immers een privéverbinding. Net zoals wanneer je met een mobieltje verbindt met een GSM-zendmast.

Re: Veilig internetten via een usb-modem (Huawei E1780)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/04, 01:21:04 »
Hier worden die dingen veel gebruikt maar ik vindt de snelheid wel erg tegenvallen het is leuk als je veel onderweg bent. ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Veilig internetten via een usb-modem (Huawei E1780)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/04, 12:10:14 »
Beveiliging hoeft niet, want het is immers een privéverbinding. Net zoals wanneer je met een mobieltje verbindt met een GSM-zendmast.

Oké, ben ik ook weer gerustgesteld. :) 't Zou wat zijn als ik een laptop met een veilig(er) OS overhandigde en vergat de internetverbinding via het usb-modem te beveiligen. :rolleyes:

..... ik vindt de snelheid wel erg tegenvallen.....

Dat neemt ze geloof ik op de koop toe. Er zit een datalimiet aan het abonnement dat ze heeft en als die is bereikt, "dan schijnt het internetten wat langzamer te gaan, maar ik merk daar niet zoveel van", zei ze tegen me. Er worden geen films of grote muziekbestanden gedownload, dus dan merk je er misschien inderdaad niet veel van.