Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rare kleuren  (gelezen 1152 keer)

Offline matioso

  • Lid
Rare kleuren
« Gepost op: 2013/01/29, 21:36:36 »
Hoi, ik ben nieuw op dit forum. Ik ben een redelijk ervaren Linux gebruiker. Ik gebruik Ubuntu nu al 6 jaar als mijn enige besturingssysteem. Helaas tot nu toe niet deelgenomen op dit forum (maar dat gaat veranderen).
Ik heb een probleem met mijn laptop:

Ik heb onlangs een Asus R704A laptop gekocht met:
I3 processor, Intel HD 3000 graphics

Ik draai al jaren alleen ubuntu op mijn laptop, dat was nu weer de bedoeling: win8 er dus af en ubuntu er op.

De laptop leek prima te werken. Helaas: na enkele uren met redelijk lage systeem load valt de laptop spontaan uit nadat eerst 1 seconde de fan heel hard ging draaien. Ik start hem opnieuw op en in het begin van de Ubuntu boot ineens "sneeuw" (ja, ouderwetse ruis!). Ik zet de laptop uit en weer aan.
De laptop start op (systeemcheck) en lijkt weer te werken. Na enige tijd verschijnen opeens allemaal rare kleuren (strepen) in plaats van het normale scherm. Ook nu weer de fan vol aan. Reboot was weer de enige optie.

Ik heb "stress" gestart (met 8 threats) en met lm-sensors de temperatuur gemeten:
Idle: 42 graden
Full load: stabiel op 63 graden (geen problemen, fan draait normaal maar minder snel dan bij uitvallen)
Na 10 seconden Idle weer op 42 graden

Het lijkt op een probleem met de grafische kaart. Kan iemand mij verder helpen?? Ik hoop snel een oplossing te vinden. Ik heb nog 8 dagen om mijn Win8-refund formulier naar Asus te sturen (en dus de euries voor de ongebruikte licentie terug te krijgen van MS). Voor die tijd moet ik natuurlijk zeker weten dat Ubuntu goed werkt op de laptop!

P.S: Ubuntu 12.10

Re: Rare kleuren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/29, 21:40:47 »
Intel HD 3000 draait prima hier dus de videokaart zal het niet zijn. Misschien iets in de stroomtoevoer? Of anders via Systeemmonitor kijken of er toch niets iets is wat stiekem veel geheugen slurpt?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rare kleuren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/29, 21:44:44 »
Flaptop misschien net iets te nieuw voor de stuurprogjes van Ubuntu 12.10?

Dat zou wel eens kunnen betekenen dat je "moet" wachten op Ubuntu 13.04. Tot die tijd zou je eens kunnen proberen of-ie wel goed wil werken op openSUSE 12.3, waarvan er al een bèta is:
http://software.opensuse.org/developer/en

Wat tips voor Suus (voor 12.2, dus gebruik ze voorzichtig):
https://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Offline matioso

  • Lid
Re: Rare kleuren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/29, 21:48:25 »
Bedankt voor je snelle reactie!
In systeem monitor zie ik niks raars, dus daar kom ik niet verder mee.

Ik heb overigens geen extra drivers voor de videokaart geinstalleerd. Zijn de standaard drivers goed?

Aangezien het om een nieuwe laptop gaat, kan het natuurlijk ook een hardware defect gaat. Ik twijfel enorm of ik de win8 refund ga doen: garantie claimen wordt erg lastig als je geen win draait....

Pjotr: goed idee.  Als het probleem zich ook onder Suse voordoet heb ik al weer een extra hint. Ga meteen downloaden

Re: Rare kleuren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/29, 22:03:21 »
@Pjotr: Intel HD3000 draait hier prima met zelfs Ubuntu 12.04 dus 12.10 kan niet te nieuw zijn... voor de videokaart althans.

@atasio: Er zijn geen gesloten/extra drivers voor Intel omdat Intels drivers open source zijn en dus al standaard geactiveerd zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rare kleuren
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/29, 23:07:17 »
@Pjotr: Intel HD3000 draait hier prima met zelfs Ubuntu 12.04 dus 12.10 kan niet te nieuw zijn... voor de videokaart althans.
Precies.  :)
Er kunnen hier ook andere stuurprogjes een rol spelen: moederbord-onderdelen betreffende energiebeheer etc.

Re: Rare kleuren
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/30, 00:16:18 »
@Pjotr: Intel HD3000 draait hier prima met zelfs Ubuntu 12.04 dus 12.10 kan niet te nieuw zijn... voor de videokaart althans.
Precies.  :)
Er kunnen hier ook andere stuurprogjes een rol spelen: moederbord-onderdelen betreffende energiebeheer etc.

O ja, daar heb je gelijk in ;)

Offline matioso

  • Lid
Re: Rare kleuren
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/30, 19:25:57 »
Ik heb opensuse nog niet geïnstalleerd. Het probleem heeft zich namelijk niet meer voorgedaan. Na toch wel een aantal uur normaal gebruik (youtube, browsen, software installeren e.d.) heb ik het probleem niet meer kunnen reproduceren.

Als dat in Ubuntu niet lukt, kan ik ook niks zeggen over verbetering in Suse.

Ik blijf het maar even aankijken. Wie weet zat bij een van de updates een oplossen....

Offline matioso

  • Lid
Re: Rare kleuren
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/07, 17:29:10 »
Na een aantal dagen intensief gebruik geen enkel probleem meer.

Bedankt voor de hulp!