Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows versus ubuntu  (gelezen 1002 keer)

Offline ludoke

  • Lid
windows versus ubuntu
« Gepost op: 2008/01/27, 18:08:37 »
Beste members. Ik heb de strijd gewonnen. Mijn (windows) kinderen kijken met verwondering en een tikkeltje jaloezie naar mijn ubuntu PC. Vooral na de installatie van mijn compiz kubus. Ik zal vlug een nieuwe moeten installeren. Bij Gutsy kan je al veel grafisch installeren maar de extra's in synaptic moet je wel weten en opzoeken.
Voor mij niet zo makkelijk. Ik ben nog van het hexa-decimale tijdperk. Door omstandigheden is DOS mij volledig ontgaan en ben terug gekomen met win95. Ubuntu is mij zeker bevallen, alleen zijn er nog wat problemen met de randapparatuur vind ik. Printers en scanner drivers zijn niet zo evident. De mogelijkheden zijn nog wat beperkt. Dat zal natuurlijk wel met financiele microsoft toestanden te maken hebben.
Hierbij nog een dikke pluim voor de alom tegenwoordige fantastische members die alle dagen dezelfde vragen moeten beantwoorden. Dank je wel voor deze enorme steun.
Hierbij natuurlijk nog een vraag; kan ik ergens al mijn instellingen uitprinten zodat ik mijn volgende PC kompleet kan installeren?

Vriendelijke groeten

Ludo :-)

johnydoe

  • Gast
windows versus ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/27, 21:11:25 »
het is altijd leuk om te horen dat ubuntu (of welke distro dan ook) bevalt :) wat mij betreft is het zoeken naar programmas en drivers voor windows net zo'n zoektoch, aangezien je daarvoor ook vaak genoeg naar obscure sites en ftp servers moet, om nog maar te zwijgen over driver vergaarbakken als driverdownload.com e.d.

wat betreft de instellingen: dat zijn er wel ontzettend veel! vanuit de grafische omgeving is hier (bij mijn weten) geen optie voor, maar je zou kunnen proberen om alle bestanden (of iig de belangrijkste) uit /etc/ en /usr/etc uit te printen...hoeveel dat gaat helpen weet ik niet, het lijkt me handiger om ze dan op een usb stick te zetten en op een andere pc te kopieren.

Tsiburaska

  • Gast
windows versus ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/27, 21:13:02 »
het tijdschrift internet idee heeft deze keer een vergelijking tussen vista en ubuntu.. en dat zou leuk kunnen zijn....

Offline eendje

  • Lid
windows versus ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/27, 21:29:34 »
Kijk voor ondersteuning van je printer eens op:

http://www.linux-foundation.org/en/OpenPrinting

voor ondersteuning van je scanner op

http://www.sane-project.org/

Je weet dan wat je ongeveer kunt verwachten aan werking van je randapparatuur. Nog beter is om concreet je apparaat (type en fabrikaat) hier te posten dan helpen je voor zover mogelijk verder...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

windows versus ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/27, 21:55:19 »
Mooi dat het allemaal gelukt is.

Jwel je kan een tekstfile maken van al je geinstalleerde bestanden.

Maar alleen van de installatie's die je via de officiele weg gedaan hebt.
Dus programma's die je zelf van het internet gedownload & geinstalleerd hebt kan je niet op deze manier installeren.

Waar je ook rekening mee moet houden is je sources.list
Stel je hebt hier bronnen bijgezet om proggie's te downloaden moet je in de nieuwe installatie dezelfde bronnen hebben.

Maak dus eerst een backup van je sources.list> vermits je deze gewijzigt hebt.

Nu ga je een file maken die je gaat gebruiken om zometeen alle proggie's te installeren, zoals je die ook had in de vorige installatie.

dpkg --get-selections | grep '[[:space:]]install$'| awk '{print $1}' > installedpackagesDe file vind je terug in /home/jenaam/installedpackages

Bewaar deze en die sources.list goed.

#########
Wanneer je net klaar bent met een nieuwe installatie vervang je de sources.list met die je hebt gebackupt, om er gewoon zeker van te zijn. (indien nodig)
(zorg dat alle bronnen beschikbaar zijn)

opent terminal en typt
sudo aptitude updateJe kopieerd de file " installedpackages " naar het bureaublad.

cd Bureaubladen dan
cat installedpackages | xargs sudo aptitude installWanneer hij nu klaar is, is alles weer geinstalleerd zoals bij die andere pc.

HF & SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ludoke

  • Lid
windows versus ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/27, 22:35:11 »
@ eendje
heb ik zeker al gedaan hoor, maar speciale functies voor een scanner zoals het herkennen van 4 apparte dia's zit er volgens mij niet in hoor.
@ gandyman
dank je , ik zal dit zeker uit proberen.

groeten

Ludo

bart_ellebaut

  • Gast
windows versus ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/28, 22:06:56 »
ik moet zeggen, ik werk met kubuntu, en ik heb minder tot geen problemen met mijn drivers en scanners en dergelijke. Toen ik begon met Kubuntu wel, maar eens gewoon, dan is er geen probleem meer. Met Vista daarentegen zijn er nog steeds problemen en werken heel veel drivers nog steeds niet.