Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk drive mouten en wifi  (gelezen 749 keer)

Offline MKe

  • Lid
netwerk drive mouten en wifi
« Gepost op: 2014/04/03, 20:06:44 »
Hoi,

Ik heb sinds kort een NAS en wil de drive mounten op mijn Linux laptops. Ik doe dit via de FSTAB. Bedraad gaat dit prima, maar met WIFI is blijkbaar de connectie nog niet tot stand gebracht op het moment dat de fstab wordt uitgevoerd en wordt er dus niets gemount. Met sudo mount -a gebeurt dit vervolgens dan toch. Hoe zorg ik ervoor dat mijn drives toch gemount worden? Ik gebruik o.a. Debian met wicd, Bodhi Linux en Xubuntu 12.04 met Networkmanager

Edit: op bodhi gaat het nu wel goed, blijkbaar vind die het netwerk gemakkelijker en kan er dus gemount worden.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/03, 21:52:15 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: netwerk drive mouten en wifi
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/03, 23:37:15 »
Je zou een script kunnen aanroepen bij het opstarten dat een bepaalde tijd slaapt (weet niet hoe lang het duurt voor je draadloos verbinding hebt) en dan mount -a doet. Helemaal mooi als het script bekijkt of je al een netwerkverbinding hebt.

Offline delta1981

  • Lid
Re: netwerk drive mouten en wifi
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/23, 21:18:30 »
Hoi,

Ik heb sinds kort een NAS en wil de drive mounten op mijn Linux laptops. Ik doe dit via de FSTAB. Bedraad gaat dit prima, maar met WIFI is blijkbaar de connectie nog niet tot stand gebracht op het moment dat de fstab wordt uitgevoerd en wordt er dus niets gemount. Met sudo mount -a gebeurt dit vervolgens dan toch. Hoe zorg ik ervoor dat mijn drives toch gemount worden? Ik gebruik o.a. Debian met wicd, Bodhi Linux en Xubuntu 12.04 met Networkmanager

Edit: op bodhi gaat het nu wel goed, blijkbaar vind die het netwerk gemakkelijker en kan er dus gemount worden.

Hallo,

Op mijn eigen Ubuntu laptop heb ik dit opgelost door gebruik te maken van autofs.

Autofs kan via de standaard repositories geinstalleerd worden en zorgt ervoor dat alleen bij het openen van een map deze gemount wordt. Op internet is genoeg informatie te vinden hoe e.e.a. moet worden ingesteld.