Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is dit mogelijk (ubuntu installeren op een verwisselbare IDE schijf)?  (gelezen 798 keer)

hobbix

  • Gast
Ik wil nu eens serieus werk maken met het ontdekken van linux.

In het verleden een paar keer begonnen (Snow, SuSe) maar dat is nooit echt iets geworden.

Maar ik loop nu meteen tegen een probleem aan.

Ik wil Ubuntu installeren op een verwisselbare schijf (IDE, geen usb) en in het begin af en toe gaan gebruiken. Er staat te veel onder XP dat ik nog niet kan missen zodat ik voorlopig nog voornamelijk op XP zal draaien. En ik wil op eenvoudige manier kunnen stoeien zonder gevaar voor andere zaken.

Ik heb tijdens het installeren de bewuste IDE-schijf voor Ubuntu als eerste schijf aangewezen in de bios (schijf mag geheel gebruikt worden, dus ik heb niets handmatig ingsteld) en na de dvd-drive als tweede in bootvolgorde. De andere stations heb ik niet aangewezen als bootable. De andere schijven zijn een IDE en twee SATA. Ook heb ik twee SATA-DVD-drives in mijn systeem.

Het installeren gaat goed. Maar na het herstarten kan het systeem niet meer booten van die schijf. Als ik de XP schijf weer bootable maakt start het systeem wel weer op. (Wat ook mijn bedoeling was.)

Mijn vraag is: probeer ik iets dat niet kan of maak ik ergens een denkfout.

Wat ik wel gemerkt heb (want ik heb al het een en ander geprobeerd) is dat de schijven niet altijd dezelfde aanduiding krijgen (hdc of hdb) terwijl ik verder fysiek en in de bios niets veranderd heb. Wellicht heeft dit ook gevolgen voor het booten en raakt grub in de war.


Vriendelijke groet

Hobs

Is dit mogelijk (ubuntu installeren op een verwisselbare IDE schijf)?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/18, 23:06:32 »
Als je de Ubuntu live schijf start kan je dan de andere schijven zien met behulp van bijv. Gparted en welke aanduiding er bij staat bijv. sda o.i.d. Hierna kan je grub opnieuw installeren: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/ het stukje gaat over dat windows grub heeft overschreven maar je kan de punten gewoon volgen.
Want ik begrijp het toch goed dat je Ubuntu al geïnstalleerd hebt?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Is dit mogelijk (ubuntu installeren op een verwisselbare IDE schijf)?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/18, 23:16:25 »
Leg nog eens uit wat je precies doet ??

Je zegt verwisselbare IDE schijf ??
Hoe bedoel je dit ?

Haal je de HD met xp eruit en stop je die Ubuntu HD in je pc ?

Ik vermoed namelijk dat je iets anders doet omdat je zegt:
Citaat
Als ik de XP schijf weer bootable maakt start het systeem wel weer op.
Stel je bedoelt met een 2e HD waar Ubuntu op moet, zul je ervoor moeten zorgen dat het boot gedeelte op de HD komt waar xp opstaat.
dit kost maar 200 Mb, minder nog zelfs.
Hier komt Grub in te staan als bootloader zodat je kan kiezen, of xp of Ubuntu.

Dus xp blijft op de 1e HD en Ubuntu komt dan op de 2e HD.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

hobbix

  • Gast
Is dit mogelijk (ubuntu installeren op een verwisselbare IDE schijf)?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/19, 00:19:54 »
Hallo Gijsbert en Sandyman,

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Mijn doel was om op mijn PC twee situaties te maken:
- volledig XP (bestaande situatie)
- Linux waarbij een van de dataschijven is vervangen door een ubuntu-schijf (en waar de XP-OS gewoon aanwezig is maar niet actief)

Door het veranderen van de bootvolgorde/-instellingen kan ik dan kiezen hoe ik het systeem opstart. Mijn gedachte was dat ik daardoor voor mijn manier van werken meer vrijheid heb. In feite heb ik dan de keus uit twee schone systemen naast elkaar zonder dual-boot. Daar heb ik in het verleden niet alleen maar goede ervaringen mee. Ik heb eerder van bootloaders gebruik gemaakt (ook linux varianten, ik geloof lilo maar dat weet ik niet zeker meer) terwijl ik geen linuxparities meer actief heb/had. Ik gebruikte een flop als ik daar een keer wat aan wilde veranderen. Dat was vroeger allemaal nog niet zo makkelijk als het nu is.

De schijf vervang ik gewoon door middel van een slee waardoor je een HD kunt verwisselen/verwijderen zonder je kast open te hoeven maken. Ook voor back-ups gebruik ik dat en het bevalt me erg goed. Voor de duidelijkheid nogmaal, ik haal niet de XP-bootschijf eruit maar een dataschijf. Maar ik verander wel de bootvolgorde in het bios waardoor in de eerste situatie de  XP-schijf de schijf is waarvan geboot wordt en in het tweede geval de linuxschijf.

Maar de situatie waarover ik schrijf heb ik de linuxschijf de eerste schijf gemaakt. geinstalleerd, en bij het booten na het installeren ging het fout. Ik kreeg geen grubfout maar een bios fout. Er werd geen bootschijf gevonden. Na het in de bios aangeven van de xp-schijf als bootschijf starte de pc weer gewoon als vanouds op. Dat laatste was dus ook de bedoeling maar dat eerste dus niet.

Wellicht is er gewoon iets anders mis gegaan en moet ik het nog eens over doen maar ik zat me af te vragen of ik iets wil dat logisch gezien (bios of linux) niet kan.

Het stukje over grub her-installeren moet ik nog doorlezen. Dat gaat vandaag niet meer lukken. Morgen meer.

Ik heb een eerdere installatie gedaan en toen was van de xp-schijf het MBR aangepast en kon ik na het verwisselen van de linux-schijf niet meer booten. Dat was dus precies wat ik niet wilde. Maar toen had ik in de bios de bootvolgorde van de schijven ook nog niet aangepast. Met de linux schijf in het systeem ging het booten toen wel goed.
Misschien kun je in dit systeem gewoonweg niet van een ide schijf booten. Of beter gezegd: het MBR moet op een van de sata-schijven staan. Dat zou ik nog allemaal eens kunnen testen maar daar heb ik voorlopig geen tijd voor.

morgen meer


groeten

Is dit mogelijk (ubuntu installeren op een verwisselbare IDE schijf)?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/19, 03:02:59 »
Mja dat is iets duidelijker.

Goed allereerst de bootloader.

Dat is nu Grub en dat is een zeer geavanceerd programma waar je geen last mee krijgt in een dualboot, dat garandeer ik je.

Maagoe dat wil je niet en omdat ik net al zij dat Grub en de manier waarop Ubuntu werkt heel slim is loop je kans dat je ongewild dingetjes krijgt op je xp schijf.

Dus wanneer je echt Ubuntu op een aparte HD wilt hebben zul je even de xp schijf moeten afkoppelen.
Nu de Ubuntu HD erin en de bios deze HD laten detecteren.
Bios afsluiten en booten van de live cd.
Nu alles op deze HD zetten.

ff herstartenen kijken of het boeltje werkt naar wens.
En dan pas de xp HD weer aansluiten.

Vanaf nu zul je idd in de bios moeten aangeven van welke je wilt booten.
En iedere keer wanneer je de HD wisselt zul je eerst deze moeten laten detecteren door de bios anders krijg je fouten.

Moet zeggen vind het erg omslachtig hoor ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

hobbix

  • Gast
Is dit mogelijk (ubuntu installeren op een verwisselbare IDE schijf)?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/19, 19:51:36 »
Citaat van: Gandyman
Dus wanneer je echt Ubuntu op een aparte HD wilt hebben zul je even de xp schijf moeten afkoppelen.
Nu de Ubuntu HD erin en de bios deze HD laten detecteren.
Bios afsluiten en booten van de live cd.
Nu alles op deze HD zetten.
Dat afkoppelen heb ik dus niet gedaan. Dat leek mij ook niet nodig omdat ik die andere schijf als eerste had aangewezen om van te booten. Maar ik ga het eens proberen. Kun je uitleggen waarom dat afkoppelen wezenlijk is? En levert het later na het toevoegen geen problemen op want dan zal grub er toch ook achter komen dat er iets veranderd is?

Ik neem onmiddelijk van je aan dat grub betrouwbaar is maar het ontneemt mij wel mijn vrijheid met het verwisselen van schijven. De beste manier van veiligheid aanbrengen is een fysieke scheiding. Ik doe dat al jaren en het bevalt me prima. Of ik nu tijdens het opstarten even de bios in moet of moet aangeven welk OS ik wil starten maakt in tijd niet veel uit, het belangrijkste is dat je er op het juiste moment even bij moet zijn anders kun je opnieuw opstarten.
Ook is het erg makkelijk om van oudere schijven of schijven van een ander even wat af te halen en zoals ik zei voor een backup.

Groeten

Hobs