Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Shotwell  (gelezen 1678 keer)

Offline am11

  • Lid
Shotwell
« Gepost op: 2011/07/28, 12:15:09 »
Kan shotwell niet meer openen, krijg deze melding te zien.
Wat moet of kan ik doen.

Re: Shotwell
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/28, 12:30:54 »
Kun je eens via Toepassingen>>>Hulpmiddelen>>>Terminalvenster Shotwell opstarten?
Gewoon 'shotwell' (zonder aanhalingstekens) in het terminalvenster ingeven en dan de tekst uit de terminal hier plakken?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Shotwell
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/28, 12:55:24 »
Hallo

De fout lijkt me in ieder geval nu al wel duidelijk; in je screenshot; staat het er onder; nl. een database corruptie.
Ik weet niet of je veel met shotwell al getagged en gereorganiseerd hebt, maar de database is stuk, je foto's
zullen er nog wel staan.
Gebeurt helaas ook wel vaker getuige dit;
http://redmine.yorba.org/issues/3458
en dit;
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/shotwell/+bug/704521
waarbij de laatste aangeeft hoe de database van tijd tot tijd veilig te stellen om toch nog wat achter de hand te
hebben.

Ik neem aan dat als je hem in de terminal opstart dat ie een foutmelding uitspuugt zoals in die launchpad draad

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/07/28, 12:59:49 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Shotwell
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/28, 13:00:03 »
Als je nog een recente backup hebt zou je kunnen proberen om je oude photo.db terug te zetten en kijken of ie dan wel weer opstart. Dan ben je wel recent tagwerk kwijt.

Offline am11

  • Lid
Re: Shotwell
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/28, 16:35:11 »
Kun je eens via Toepassingen>>>Hulpmiddelen>>>Terminalvenster Shotwell opstarten?
Gewoon 'shotwell' (zonder aanhalingstekens) in het terminalvenster ingeven en dan de tekst uit de terminal hier plakken?


lena@lena-desktop:~$ shotwell

** ERROR **: DatabaseTable.vala:53: add_photo: [11] database disk image is malformed
aborting...
Afgebroken
lena@lena-desktop:~$

Re: Shotwell
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/28, 17:21:24 »
Omdat Mrgee 2 linken geeft, heb ik daar even gekeken en het volgende afgehaald.

Gehaald van hier: http://redmine.yorba.org/issues/3458
Sorry to hear that you lost your Shotwell database. Data corruption is one of the many dangers of running a pre-release OS.

Unfortunately, there’s no way to fix a broken database. We do recommend backing it up just for these kinds of issues which can occur due to kernel bugs and disk crashes. See our FAQ:
http://trac.yorba.org/wiki/Shotwell/FAQ#Backup

We’re also planning on eventually adding a tool of some kind to facilitate db backups, see ticket #1963.

The good news of course is that your photos should all still be there, and you can always re-create the database from scratch.

Marking this bug as invalid because the crash resulting in file corruption was not caused by Shotwell.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gehaald van hier: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/shotwell/+bug/704521

If you really wanted to try and save your database, you could open ~/.shotwell/data/photo.db with the sqlite3 command-line program and examine the tables. It might be easiest to just delete the VersionTable and try starting Shotwell again. That *might* work.

But considering the circumstances, I think it's easiest just to blow away your .shotwell directory and start over.

Hangt er vanaf hoeveel je al gedaan hebt (importeren en taggen van foto's) als het veel is dan zou ik toch die laatste methode (met sqlite3) proberen. Mijn volgorde:

1. recente backup van de .shotwell map terugplaatsen als je die hebt
2. proberen de database te fiksen via sqlite3
3. de shotwell map verwijderen (of hernoemen), is een laatste optie want dan gaat je werk verloren. Gelukkig niet de fotobestanden zelf uiteraard.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Shotwell
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/28, 17:36:32 »
Om die reden gebruik ik die dingen niet. Het is ondoorzichtig hoe de metagegevens opgeslaan worden, er zijn veen voorzieningen om dit gemakkelijk te backuppen, er zijn geen mogelijkheden om de gegevens uit te voeren en te gebruiken in een ander programma, en je bent niet zeker dat het databaseformaat van de vorige versie nog werkt in een volgende versie.

Ze zeggen het: het gemakkelijkste is de .shotwell directory eruit te gooien en opnieuw beginnen.

Re: Shotwell
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/28, 19:00:31 »
Om die reden gebruik ik die dingen niet. Het is ondoorzichtig hoe de metagegevens opgeslaan worden, er zijn veen voorzieningen om dit gemakkelijk te backuppen, er zijn geen mogelijkheden om de gegevens uit te voeren en te gebruiken in een ander programma, en je bent niet zeker dat het databaseformaat van de vorige versie nog werkt in een volgende versie.

Ze zeggen het: het gemakkelijkste is de .shotwell directory eruit te gooien en opnieuw beginnen.

off-topic: Ik snap ook niet waarom ze niet gewoon een XML-bestand gebruiken voor het registreren van tags bijvoorbeeld. Natuurlijk is een database efficienter (in de zin van zoeksnelheid en invoegsnelheid) bij grote hoeveelheden foto's maar voor je daar iets van gaat merken moet je toch echt een behoorlijke collectie hebben. Rhythmbox slaat ook gewoon je muziekbibliotheek op in XML-formaat. Duizenden nummers en geen enkel probleem qua snelheid.


Re: Shotwell
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/29, 10:57:10 »
Kan shotwell niet meer openen, krijg deze melding te zien.
Wat moet of kan ik doen.
Heb je recent een update op shotwell uitgevoerd?

Had, als ik terugdenk, laatst ook problemen met het opstarten.
Hij liep bij mij maar te zoeken en er werden geen foto's geladen.

Een tijdje terug zijn je namelijk overgegaan op een nieuwe databasestructuur.
Weet zo niet meer van welke versie update dit het geval was helaas.

Het vervelende hieraan was wel dat je alle 'tags' kwijt bent en je fotofolder opnieuw moet scannen.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline vanadium

  • Lid
Re: Shotwell
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/29, 13:11:06 »
en je bent niet zeker dat het databaseformaat van de vorige versie nog werkt in een volgende versie.
Waarbij dit laatste door vorig postje bevestigd lijkt ...

Re: Shotwell
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/29, 14:44:53 »
Dat vind ik toch wel een groot minpunt voor een programma dat standaard wordt meegeleverd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Shotwell
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/29, 16:10:45 »
Alle vergelijkbare fotomanagement software is in hetzelfde bedje ziek.