Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gaming onder wine  (gelezen 2330 keer)

Offline Mshraks

  • Lid
Gaming onder wine
« Gepost op: 2010/03/27, 07:06:47 »
Ik krijg het maar niet voor elkaar.
Kijken jullie eerst even a.u.b. naar het begin van dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=xh7yLkOCvpI

In het begin zie je duidelijk de direct 3D sofware/drivers in de wine regestry staan.
Ik heb me suf gezocht,via winetricks directx etc etc geinstalleert maar bij mij vindt ik die map niet terug.
Ik draai Ububtu 9.10 met met een Athlon x2 64 4400+, ATI HD 3870 , 2Gb Ram ( DDR2) dus daar kan het niet aan liggen.
Catalyst 10.2 drivers geinstalleert.
Toch krijg ik geen enkel spel aan de praat onder wine.
k heb in de winecfg virtuele desktop aangevinkt dus eigenlijk alles volgens het boekje.
Waarom krijgt toch iedereen die zwaarste spellen aam de praat onder Wine maar ik niet?
Heb overigens Wine 1.1.41 erop staan.

Is het nou de bedoeling dat ik ook op/onder Wine apart Catalyst,directx9 etc etc installeer?
Moet ik onder Hardware stuurprogramma`s  nu de commercieele grafische stuurprogramma FGLRX van ATI/AMD nu  activeren of niet?
Is nu gewoon geactiveert.
Ik begrijp er echt helemaal niets meer van en stoom komt van me hoofd  :'(

Moet ik nog meer losse software via Winetricks installeren of.... wat ontbreekt er nog aan.
Ik krijg niet eens een simpel 3d snooker spel van www.arcadetribe.com werkende in Wine. ???
« Laatst bewerkt op: 2010/03/27, 07:09:15 door Mshraks »
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Re: Gaming onder wine
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/27, 10:21:53 »
Wine gebruiken met de FGLRX-drivers van ATI is een nachtmerrie. Je kunt beter een Nvidia-kaart hebben om met Wine aan de slag te gaan. En nee, je moet geen Windows-drivers installeren via Wine. En welk "boekje" volg je eigenlijk?

Een spel kan er eenvoudig uitzien, maar wat onder de motorkap van een spel gebeurt, is voor jou niet zichtbaar. Heb je wel eens gehoord van http://appdb.winehq.org ?

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Gaming onder wine
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/27, 20:25:35 »
Wine gebruiken met de FGLRX-drivers van ATI is een nachtmerrie............

Daar probeer ik juist extra tips/hulp over te krijgen via dit forum, want ik gebruik de ATI Catalyst 10.1 drivers.


]En welk "boekje" volg je eigenlijk?[/b][/u]

Welk boekje ?? ???
Nou wat dacht je van het boekje van de installatie instructies betreft Ubuntu 9.10 en het installeren van Wine en Winetricks.
Staan allemaal hier op het forum en op Ubuntu.nl duidelijk beschreven dus aan de hand daarvan heb ik alles netjes afgewerkt en het syteem loopt perfect op het aan de praat krijgen van diverse games na.


Heb je wel eens gehoord van http://appdb.winehq.org ?

Ietwat vreemde vraag eerlijk gezegd want als ik daar niet van gehoord had wist ik niet van Wine af en hoe het te installeren.
Sterker nog ik volg zoals ik al eerder hierboven aangaf nou gezet de instructies om een game dat ik speel onder Ubuntu te laten draaien.
En daar heb ik geen Nvidia card voor nodig.
Dus kijk maar even naar de volgende link dan weet je waar ik het over heb.
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=18563&iTestingId=51344

Additional Comments

Some PC Specs of relevance: Intel Core I5 750, ATI Radeon HD 5770,

Getting the game to work using the ATI card was a challenge. As you know the ATI catalyst bug makes the game almost unplayable, basically the game hangs when you try to dock or jump to another system.

Heres how I got it to work:
----------------------------
1: DL ed the deb wine 1.1.41 from Winehq
2: Installed ATI catalyst 10.1 from binary file (10.2 has issues with Compiz and the game as well)
3:Didn't install ubuntu default ATI driver
4: Opened a terminal: regedit
5: Search for> hkey current user\Software\wine\Direct3D\
6: Modify OffscreenRenderingMode to : backbuffer

7: Download Winetricks, get mscorefonts, d3dx9,d3dx10
8: Install EVE
9: Launch EVE, agree EULA set game graphics to appropriate level.
10:Exit EVE, go to: /home/user/.wine/drive_c/users/user/Local Settings/Application Data/CCP/Eve/directory on Tranquility/settings
11: Open prefs ini. Set Bitscancelled to 0, save
12:Right Click prefs.ini/properties/permissions, and set it to read only. This way you dont have to modify or use a script every time you wanna launch it.

Ik heb de wat gedeeltes vet gemaakt maar het probleem zit hem mede bij stap 5 en 6.
Deze directory "OffscreenRenderingMode" en nog een aantal zijn helemaal niet aanwezig in hkey current user\Software\wine\Direct3D\   ???

Let wel het gaat hier om dezelfde ATI card en drivers.
Toch mis ik een aantal directory`s met sleutels daarin die ik volgens de aanvullende instructies zou moeten aanpassen om Eve of zelf Modernwarefare 2 te kunnen spelen onder Ubuntu 9.10.

Daarom was mijn vraag zijn er nog een aantal stappen die eraan vooraf gaan die ik wellicht nog moet uitvoeren zoals extra software,drivers?

Dit is eigenlijk het enigste en laatste probleem wat ik opgelost zie en moet worden, voor de rest draait alles prima en ben ik helemaal verkocht als het om Linux gaat.
Nou de juiste configuratie om het aan de praat krijgen van die games nog en dan ben ik klaar.







4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Re: Gaming onder wine
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/27, 20:32:35 »
Wine gebruiken met de FGLRX-drivers van ATI is een nachtmerrie. Je kunt beter een Nvidia-kaart hebben om met Wine aan de slag te gaan.
leg een uit?
ik heb zowel een Radeon (laptop) als een GeForce (desktop) en Wine werkt op bijde even goed, en bijde hebben de officiele closed-source drivers.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Gaming onder wine
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/27, 20:40:21 »
richard +1 Via Hardware Drivers lukte het niet (ATI-driver), maar handmatig de driver installeren via KPackageKit werkte prima hier :) Het enige puntje van kritiek is dat de Desktop Effecten van Kubuntu niet automatisch starten (moet dus 2x ALT+SHIFT+F12 doen na het opstarten), maar verder is alles prima :)

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Gaming onder wine
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/28, 19:02:04 »
richard +1 Via Hardware Drivers lukte het niet (ATI-driver), maar handmatig de driver installeren via KPackageKit werkte prima hier :) Het enige puntje van kritiek is dat de Desktop Effecten van Kubuntu niet automatisch starten (moet dus 2x ALT+SHIFT+F12 doen na het opstarten), maar verder is alles prima :)

Erg interessant,kom ik een eind verder mee. ???
Volgens mij deugd Ubuntu 9.10 gewoon niet en moet ik gewoon terug naar 9.04 of zelfs 8.04.
En het voordurend maar aan de ATI kaart wijten vindt ik ook een beetje te makkelijk.
Met mijn hardware configuratie en Ubuntu 9,10 en Wine 1.1.41  en de nodige extra aanpassingen met Winetricks zo ik gewoon een game moeten kunnen opstarten maar niks doet het en de games die ik probeer te testen staan toch echt in WineHQ onder de platinum lijst en draaien met ATI kaarten.
Maar het kan bij mij nooit eens meteen normaal in een keer goed gaan >:(
Of beter gezegd hellemaal niet.
Lees me al 4 dagen lang scheel maar krijg het probleem niet opgelost.

Ik lees op meerdere plaatsen dat in in de via regedit wat aanpassingen moet maken in  hkey current user\Software\wine\Direct3D\OffscreenRenderingMode to : backbuffer

die hele map 
OffscreenRenderingMode   komt bij mij niet voor en ik mis nog een aantal andere directorys in de registery onder de map Wine.
Begrijp er totaal niks meer van.
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Re: Gaming onder wine
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/28, 20:23:16 »
Maar Wine 1.1.41 heeft sowieso wat problemen. 1.1.40 werkte prima, en 1.1.41 geeft bij veel dingen problemen (niet alleen bij jou).

Of je terug moet naar 9.04 weet ik niet, want toen had ik nog geen ATI-kaart.. Maar ik denk dat je beter even terug kan gaan naar Wine 1.1.40

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Gaming onder wine
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/28, 21:16:46 »
Ik ga morgen helemaal opnieuw beginnen met een schone installatie van Ubuntu 9.10 64bit en Wine 1.1.40.
Heb namelijk nu zoveel uitgeprobeerd en getest dat ik vermoedelijk wat verprutst heb want ik kan geen ATI drivers meer installeren en als ik onder Hardwarestuurprogrammas de FGLRX van ATI/AMD  wil activeren krijg ik de volgende fout melding:

Reconfiguring X.org video drivers is not possible: /etc/X11/xorg.conf is invalid.

Dus vandaag wordt het niks meer.

Overigens even een vraag.
Als ik de meest up to date drivers van ATI de Catalyst 10.3 heb geinstalleert moet ik dan in Hardware stuurprogramma de optie "dit stuurprogramma activeren" wel of niet activeren.
Want volgens mij als ik op activeren klik gebruikt Ubuntu niet meer de Catalyst 10.3 maar de commercieel grafische stuurprogramma FGLRX van ATI AMD toch?
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Re: Gaming onder wine
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/28, 21:22:26 »
Als je 10.3 binnenhaalt, dan is dat niet uit de pakketbronnnen, dus moet je Hardware Drivers negeren.