Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Entangle, leuk programma!  (gelezen 1414 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Entangle, leuk programma!
« Gepost op: 2014/12/02, 13:23:03 »
Ik zie in de vele YouTube video's professionals vaak "tethered" bezig. Dat betekent dat de camera rechtstreeks met een PC verbonden is, waardoor je de opname meteen ziet op je scherm. Dat is erg handig bij Photoshoots. Nou had ik wel eens gehoord van Entangle .

Dat zit gewoon in het Softwarecentrum in mijn Xubuntu 14.10 (ook in 14.04 trouwens), dus ik heb het programma maar eens geïnstalleerd en geprobeerd met mijn Canon EOS 6D.

Ja, inderdaad. Zoals het in het Softwarecentrum staat: doodeenvoudig! Camera met een USB kabel verbinden met de laptop, aanzetten, programma starten en schieten maar. Zowel vanuit het programma als vanaf de camera. Ik moet er nog verder mee werken, maar het is een erg handig ding. Ik merk wel wat onvolkomenheden, maar daar valt mee te leven. Zo wist het programma ondanks de juiste instelling in Voorkeuren toch soms de foto's op de camera en is ook de vertaling hier en daar niet op orde. De foto's worden wel netjes op mijn laptop opgeslagen. Het bekijken van de foto's in Xubuntu met de Afbeeldingkijker met Entangle actief gaat ook niet, maar als je Entangle sluit is alles weer normaal.

Ondersteunde camera's zijn met name de Canon en Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Helaas is er nog geen Manual en ook een zoektocht op Internet leverde weinig op.

Screenshot van Entangle van een foto van mij gemaakt vanuit Entangle met de camera drie meter verderop (de vervaagde achtergrond is later door mij met GIMP aangebracht). De USB kabel met de mini stekker die in mijn camera gaat is verlengd met een koppelstukje en een vijf meter lange tweede USB kabel.



Zo is het een stuk gemakkelijker om van jezelf een foto te maken met een beetje fatsoenlijke trek op je gezicht :D Ik ben daar héél erg slecht in, dus daar ben ik wel blij mee.



GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Entangle, leuk programma!
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/02, 13:57:52 »
Ik heb een leuke link voor dat programma gevonden,

http://www.dototot.com/create-stop-motion-animations-linux-entangle-avconv/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Entangle, leuk programma!
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/02, 14:40:31 »
Leuke link, Henkp! Dank je wel. Zo kom je nog eens ergens achter.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Entangle, leuk programma!
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/02, 14:52:18 »
Leuke link, Henkp! Dank je wel. Zo kom je nog eens ergens achter.

Graag gedaan.

En het wordt nog leuker daar je het ook met een scanner kan doen.  =D
http://www.dototot.com/transform-scanner-animation-studio/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Entangle, leuk programma!
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/02, 15:05:42 »
LOL! Nog mooier!

Dank je wel!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Entangle, leuk programma!
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/02, 16:23:49 »
En het wordt nog leuker daar je het ook met een scanner kan doen.  =D
http://www.dototot.com/transform-scanner-animation-studio/
@ Henkp
Kan ik nu dan een scanner rechtop zetten en als fototoestel gebruiken?  :P

Want ik heb helaas niet de juiste camera, wel een
a digitale canon (geen spiegelreflex)
b spiegelreflex merk Nikon. (niet digitaal)
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Henkp

  • Lid
Re: Entangle, leuk programma!
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/02, 16:38:25 »
En het wordt nog leuker daar je het ook met een scanner kan doen.  =D
http://www.dototot.com/transform-scanner-animation-studio/
@ Henkp
Kan ik nu dan een scanner rechtop zetten en als fototoestel gebruiken?  :P

Want ik heb helaas niet de juiste camera, wel een
a digitale canon (geen spiegelreflex)
b spiegelreflex merk Nikon. (niet digitaal)

Kirstie, ik zou het zo niet weten daar ik het ook nog uit moet vogelen hoe dat allemaal werkt.
Mijn Digitale camera van een onbekend merk ligt nu aan de oplader. Maar als ik er iets mee kan dan hoor je dat van mij.  =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Entangle, leuk programma!
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/02, 19:02:36 »
Ik heb me zojuist uitgeleefd met het voor het eerst maken van penne rigate met spruitjes en walnoten. Eh ja,  ik hou van spruitjes en ik had ergens een paar zakken pennes gescoord. Dat is me aardig gelukt en ik heb er heerlijk van zitten smikkelen. De andere tafelgenoten zijn niet erg tuk op spruitjes (snap je dat nou?) maar ze hebben er toch ook behoorlijk van gegeten.

Nu ben ik eens op zoek gegaan naar de lijst van ondersteunde camera's. Want dat Entangle is in wezen een front-end voor gphoto. In principe zou elke camera die remote werkt met gphoto het ook in Entangle moeten doen. Klik hier voor de lijst in Gphoto. Er zijn nog aardig wat gewone camera's bij.

Hebben jullie daar wat aan met de camera's die jullie hebben?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Entangle, leuk programma!
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/02, 19:45:29 »
Nee. Mijn Camera werkt er niet mee, jammer. Maar het ziet er mooi uit.

Re: Entangle, leuk programma!
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/03, 11:00:34 »
@Just: Helaas, mijn digitale camera's kunnen niet op afstand bediend worden.

@ Henkp:
Het was een geintje met die scanner. Dat scanner programma wordt specifiek genoemd om gewoon mee te scannen. Als je dan diverse tekeningen maakt, kun je ze inscannen en vervolgens achter elkaar als animatie filmpje afspelen. Dat is zeg maar, de ouderwetse manier om een tekenfilmpje te maken.
Ik had zo'n beeld in mijn hoofd van: scanner rechtop zetten, met de klep open en ondersteund door 2 breinaalden en dan heel stil ervoor zitten voor die scanner terwijl hij langzaamaan een foto maakt. Net als in het begin van de fotografie.  :laugh:

Dat animatie maken is heel leuk en ik hoop er nog eens de tijd voor te hebben om me daarin te verdiepen. Het kost wel ontzettend veel tijd om zo'n filmpje te maken.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline PKing

  • Lid
Re: Entangle, leuk programma!
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/03, 11:17:00 »
Zelfs mijn oude Canon Powershot G3 staat in het lijstje, maar ik begrijp niet welke aansluiting ik zou moeten gebruiken.
Dan zou het de AV/Audio aansluiting moeten zijn?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Entangle, leuk programma!
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/03, 11:23:47 »
Zelfs mijn oude Canon Powershot G3 staat in het lijstje, maar ik begrijp niet welke aansluiting ik zou moeten gebruiken.
Dan zou het de AV/Audio aansluiting moeten zijn?

Bij mijn 6D staat er daarbij ook A/V OUT. Bij mijn oude 450D staat er wel weer netjes USB bij. Beide zijn de bekende kleine (mini heet dat, geloof ik) USB plug. Dus ik denk dat dat inderdaad zo zal zijn, Pking!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Entangle, leuk programma!
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/03, 11:43:01 »
Bij de oude G3 heb ik drie aansluitingen.

1. stroom voor oplader.
2. Mini usb maar dat werkt niet met het programma want dan gaat de camera in "overdrachtmodus".
3. Dat zal dan AV/out zijn maar dat moet een soort ronde jackplug zijn.

ik zal er vanavond eens naar kijken, en de handleiding doorspitten.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Entangle, leuk programma!
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/03, 11:50:05 »
Ik ben benieuwd!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021