Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux  (gelezen 2956 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Het einde nadert voor Windows XP..... Er dreigt een stortvloed aan kwaadaardige programma's over XP te spoelen, na 8 april 2014. Wat is er immers mooier voor een crimineel, dan een besturingssysteem dat nooit zal worden gerepareerd?

Met deze pagina kun je misschien bezitters van XP-computers overtuigen om over te stappen naar Linux:
https://sites.google.com/site/computertip/einde-windows-xp

Succes!  :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/22, 13:04:34 »
Citaat
Ruwweg hebt u drie opties:
1. U koopt een nieuwe computer met voorgeïnstalleerde Windows 8, en brengt de XP-machine naar de milieustraat;

De PC mag ook bij De Vrije PC afgeleverd worden, dan kunnen wij deze nog goed hergebruiken (= installeren met Ubuntu):
http://devrijepc.nl/projecten/12-project-hergebruik-computers

 ;)

Offline joop905

  • Lid
Re: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/22, 13:34:12 »
 Windows XP nog op 42,5%  (2 september 2012 )

Volgens de cijfers van Net Applications, gebaseerd op data van internetgebruikers, was Windows 7 in augustus goed voor een marktaandeel van 42,8 procent, terwijl Windows XP uitkwam op 42,5

Re: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/22, 14:40:35 »
Heel toevallig heb ik in de afgelopen 7 dagen 4 computers overgezet naar Linux, waarvan 2 met XP (1x virus, 1x traag), 1 met Vista (veiligheid), en 1 met Win7 (nieuw, maar liep voor geen meter met 7).

Ik ben benieuwd hoeveel mensen er nog XP zullen draaien na 8 april 2014. Ik vrees dat het wel eens een grote groep mensen zou kunnen zijn, die de gevaren onderschat of niet kent (in die laatste categorie zullen vooral oudere gebruikers vallen, die maar af en toe computeren en geen nieuwe willen aanschaffen als de oude nog 'werkt').

Edit: nog een aanvulling op punt 2:
Citaat
2. U koopt een installatieschijf van Windows 8 en zet daarmee Windows 8 op de XP-computer;
Lang niet alle computers met XP kunnen Windows 8 aan. Voorbeelden:
- Computers met minder dan 1 GB intern geheugen
- Computers waarvoor geen drivers voor Windows 8 bestaan
- Computers met een processor die geen NX én PAE ondersteunt
« Laatst bewerkt op: 2013/02/22, 14:44:31 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/22, 14:43:41 »
Je weet dat ik artikelen schrijf voor Helpmij. Mag ik dit artikel van jou (met je naamsvermelding uiteraard) voor volgende maand gebruiken?
Dan scoor je zeker heel veel lezers en wie weet krijgen we dan weer wat extra Ubuntu gebruikers erbij.
Jawel! Leuk idee. Wel graag met volledige url erbij, zodat ze met één klikje op m'n pagina zitten.  :)

Re: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/22, 14:50:17 »
In Nederland gebruikt nog zo'n 15% Windows XP. Persoonlijk denk ik dat dit vooral bedrijven betreft.
http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-201211-201301-map

Het zou natuurlijk helemaal top zijn als een deel van die 15% zou overstappen naar Linux. :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/22, 14:53:13 »
Ik ben benieuwd hoeveel mensen er nog XP zullen draaien na 8 april 2014. Ik vrees dat het wel eens een grote groep mensen zou kunnen zijn, die de gevaren onderschat of niet kent (in die laatste categorie zullen vooral oudere gebruikers vallen, die maar af en toe computeren en geen nieuwe willen aanschaffen als de oude nog 'werkt').
Klopt. Ik verwacht volgend jaar een wereldwijd veiligheidsdrama, eerlijk gezegd..... Het wordt een soort Bonanza voor criminele programmeurs.  :(

Enfin: het is wel een mooie kans voor Linux.
Citaat
Edit: nog een aanvulling op punt 2:
Lang niet alle computers met XP kunnen Windows 8 aan. Voorbeelden:
- Computers met minder dan 1 GB intern geheugen
- Computers waarvoor geen drivers voor Windows 8 bestaan
- Computers met een processor die geen NX én PAE ondersteunt
Goede aanvulling. Ik heb de tekst op dat punt wat uitgebreid....
« Laatst bewerkt op: 2013/02/22, 15:40:54 door Pjotr »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/22, 17:36:09 »
Citaat
Computers waarvoor geen drivers voor Windows 8 bestaan
en dan speciaal de video drivers, dat is in W7 ook al zo.
Diverse Vista met ATI 9600 nog ok met W7, maar om zeep na het eerste service pack, alleen nog VESA.
Dat worden allemaal prachtige Linux objecten, of inderdaad de milieu straat ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/22, 20:09:52 »
Citaat
Computers waarvoor geen drivers voor Windows 8 bestaan
en dan speciaal de video drivers, dat is in W7 ook al zo.
Diverse Vista met ATI 9600 nog ok met W7, maar om zeep na het eerste service pack, alleen nog VESA.
Dat worden allemaal prachtige Linux objecten, of inderdaad de milieu straat ;)


Ja, want ATI-kaarten werken zo perfect op Linux. Was jij niet degene die van de week nog een ATI-kaart had die je niet aan de praat kreeg op 12.10 en de Legacy-driver niet voldeed?
En heb zelf ook altijd gezeur gehad met die ATI-kaarten op Linux. Dus of dat nu een optie is...

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/22, 21:38:03 »
Citaat
Was jij niet degene
Ja, maar 12.04 doet het nog wel een paar jaar ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/22, 22:21:07 »
Eerlijk gezegd is het me worst of ze XP blijven gebruiken, overstappen op Windows 7 of Ubuntu installeren. Bijna allemaal gaan ze voor optie 2, een enkeling doet duur en koopt een Mac. Xubuntu doet geen wonderen en zal moderne websites niet sneller laten draaien dan XP, sterker nog, ik geloof eerder in het omgekeerde
Linux-drivers van recente hardware presteren best goed, maar aan de opensource drivers van ATI presteren vaak bagger vergeleken met catalyst op Windows, om maar niet te spreken van de drama's rond sommige oude Intel-chips.
Dan is er ook nog het RAM-probleem: veel XP-PC's hebben amper een GB aan RAM, soms kom ik bakken tegen met 512 MB. Dit is gewoon veel te weinig om anno 2013 te kunnen surfen, zeker met een modern Linux-systeem (ja, XP heeft een best lage resource footprint als je rommel van de pc weghoudt).
« Laatst bewerkt op: 2013/02/22, 22:25:26 door Cumulus007 »

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/22, 22:46:03 »
Dan is er ook nog het RAM-probleem: veel XP-PC's hebben amper een GB aan RAM, soms kom ik bakken tegen met 512 MB. Dit is gewoon veel te weinig om anno 2013 te kunnen surfen, zeker met een modern Linux-systeem (ja, XP heeft een best lage resource footprint als je rommel van de pc weghoudt).
Niet mee eens. Ik heb een dozijn Compaq Evo N610 laptops met 512 MB aan RAM geheugen her en der voorzien van Debian (en aantal met Wheezy nota bene) met Openbox/LXDE + Zram. Loopt prima en volgens de meeste gebruikers zelfs veel vlotter dan Windows XP wat er eerst op stond.
Ook XFCE doet het er prima op. Wel maatwerk i.t.t. Xubuntu want daar staat ook teveel onnodig spul op. Met en blokkendoos installatie kun je prima een 512 MB bak aan de praat krijgen en vooral houden.

Ik heb een aantal van deze gebruikers die eerst steen en been klaagden met Windows XP en nu al meer dan twee jaar niet meer voor en supportvraag hebben gebeld.
Op een aantal van deze Compaqs draait zelfs Virtualbox.

Bovendien is Windows XP met SP3 nou niet bepaald lichtgewicht te noemen. Nog afgezien van de virusscanners e.d. Maar we dwalen af.

Update: Een van mijn dochters heeft zo'n Compaq Evo N610 ruim een half jaar gebruikt. Ze was er zeer over te spreken. Allen Iceweasel, Icedove en Libreofice erop en ze kon er prima en vooral vlot mee werken.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/22, 22:48:49 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/22, 22:50:04 »
Dan is er ook nog het RAM-probleem: veel XP-PC's hebben amper een GB aan RAM, soms kom ik bakken tegen met 512 MB. Dit is gewoon veel te weinig om anno 2013 te kunnen surfen, zeker met een modern Linux-systeem (ja, XP heeft een best lage resource footprint als je rommel van de pc weghoudt).
Niet mee eens. Ik heb een dozijn Compaq Evo N610 laptops met 512 MB aan RAM geheugen her en der voorzien van Debian (Wheezy nota bene) met Openbox/LXDE + Zram. Loopt prima en volgens de meeste gebruikers zelfs veel vlotter dan Windows XP wat er eerst op stond.
Ook XFCE doet het er prima op. Wel maatwerk i.t.t. Xubuntu want daar staat ook teveel onnodig spul op. Met en blokkendoos installatie kun je prima een 512 MB bak aan de praat krijgen en vooral houden.

Ik heb een aantal van deze gebruikers die eerst steen en been klaagden met Windows XP en nu al meer dan twee jaar niet meer voor en supportvraag hebben gebeld.
Op een aantal van deze Compaqs draait zelfs Virtualbox.

Bovendien is Windows XP met SP3 nou niet bepaald lichtgewicht te noemen. Nog afgezien van de virusscanners e.d. Maar we dwalen af.
Natuurlijk, XP-computers die jaren niet worden onderhouden, zitten doorgaans vol met oude tools voor randapparatuur, virusscanners die verlopen zijn, toolbars en dergelijke die allemaal in het RAM worden geladen. Echter onderhoud je XP goed en pas je op met wat je installeert, dan is 512 MB toereikend om basale dingen te doen. Echter gaat het al niet meer als je Office 2007 wil gebruiken en een moderne browser: dan ga je merken dat de swap constant wordt aangesproken.
De overstap naar Xubuntu - ook al is het standaard iets belastender voor het RAM - wordt dan als sneller ervaren, omdat die rommel afwezig is.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/22, 22:57:18 door Cumulus007 »

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/22, 23:09:23 »
Een kale XFCE4 is sowieso veel sneller dan Xubuntu. Zeker omdat je dan matwerk kunt creëren en dat scheelt nog eens een heel stuk in de prestaties.
Ik heb wel eens een keer een benchmark gezien tussen Xubuntu en Debian XFCE4. Die laatste was gewoon stukken sneller:
http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20090427

Citaat
Comparisons

So, how did the two installs compare? I tested both systems by timing how long they took to complete the boot process, and measured the amount of RAM used at each step. These included booting to single mode, booting to the desktop login manager (GDM), loading the Xfce desktop and loading the desktop and Firefox/Iceweasel. I also mapped the boot processes with Bootchart for both the Xubuntu and Debian installs (get the results here and here, respectively).

Here are the results of the tests I ran.

Time Taken
Distribution    Single Mode    GDM    Desktop    Firefox    Total
Xubuntu 9.04    18.60 sec    11.45 sec    25.48 sec    12.09 sec    67.62 sec
Debian 5.0            17.82 sec    14.62 sec    10.46 sec    5.41 sec    48.31 sec


Memory Usage
Distribution    Single Mode    GDM    Desktop    Firefox    Total
Xubuntu 9.04    13.03 MB    39.41 MB    63.34 MB    24.82 MB    140.60 MB
Debian 5.0            11.58 MB    26.96 MB    6.8 MB            19.61 MB    64.95 MB

Okay, het is wel wat oud nieuws, maar duidelijk dat plain XFCE duidelijk sneller en lichter is.
Maar nogmaals, we dalen af.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tip: overtuig XP-bezitters om tijdig over te stappen naar Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/23, 11:20:12 »
Dan kun je er altijd nog Bodhi opzetten als je écht lichtgewicht wilt.