Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Procedure met xclip en anderen...  (gelezen 1537 keer)

Offline Kurt DM

  • Lid
Procedure met xclip en anderen...
« Gepost op: 2017/05/23, 15:47:12 »
Ik ben momenteel een bash script aan het maken om de code voor overschrijvingen automatisch in het juiste veld in te vullen bij een bankapplicatie.
Ik gebruik Code=$(xclip -o) en de bedoeling is dan van met xdotool naar de juiste positie te gaan op het scherm en de code in te vullen met het xdotool type commando.
De procedure werkt goed als ik het script start vanuit een terminal window start (na eerst de bankcode geselecteerd te hebben ,  bv. vanuit een email met een factuur).
Wanneer ik echter de procedure start door te dubbelclikken op het icoon van het bash script (in Nautilus) kent xclip de bankcode niet. Ik zit hier blijkbaar in een andere context en kan aan het clipboard niet aan.

Weten jullie een oplossing hiervoor?

Een tweede vraag; ik probeer een key (ctrl-alt-k) te verbinden aan de procedure door in "systeem - toetsenbord -aangepaste sneltoets" ,  in het "opdrachtveld" bash  /home/Ubuntu/bankcode.sh in te vullen maar dat blijkt niet te werken. Moet ik dit anders doen? Ik vermoed bovendien dat als ik dit aan het werken krijg, ik ook niet aan het clipboard zal kunnen, maar dat zal dan waarschijnlijk opgelost worden door het antwoord op de eerste vraag.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Procedure met xclip en anderen...
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/24, 12:21:32 »
Bij dubbelklikken van je icoon verdwijnt de selectie, en kan xclip die niet ophalen. Wat wel zal werken, en nog handiger is dan opstarten in de terminal, is je script aan een sneltoets toewijzen. Eens de selectie gemaakt, druk je op de sneltoets en het script schiet in actie.

Alternatief moet je je selectie eerst kopiƫren naar het klembord met Ctrl+c (dit is een ander klembord dan de actieve selectie). Die selectie zal wel bewaard blijven als je via nautilus het script start. Je moet dan wel aan xclip aangeven welk klembord je gebruikt.

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Procedure met xclip en anderen...
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/24, 14:54:12 »
Inderdaad Vanadium, xclip -selection c -o werkt zowel met een toegewezen key combinatie als vanuit nautilus. De te ondernemen actie bij de key combinatie heb ik wel op deze manier gedefinieerd:

gnome-terminal -e "/home/rest van path/bankcode.sh".

Offline vanadium

  • Lid
Re: Procedure met xclip en anderen...
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/30, 16:24:58 »
Hou dat laatste eenvoudiger: maak "/home/rest van path/bankcode.sh" uitvoerbaar en definieer de actie dan eenvoudig als "/home/rest van path/bankcode.sh". Dan moet gnome-terminal niet opgestart worden telkens je de tekentoets indrukt, maar wordt het script dadelijk uitgevoerd.

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Procedure met xclip en anderen...
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/31, 18:21:28 »
Lijkt me inderdaad het eenvoudigste.