Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik krijg Dolphin SOC GDS niet aan de praat  (gelezen 643 keer)

henk99

  • Gast
Ik krijg Dolphin SOC GDS niet aan de praat
« Gepost op: 2008/04/09, 14:23:23 »
Hallo allen,

Ik ben sinds een paar dagen de trotse bezitter van een PC met daarop Linux (Fedora) en Windows XP als dual boot. Ik ben dus een enorme newbie op het gebied van Linux.
De reden voor de linux install was het gebruik van een Layout programma genaamd Dolphin SOC GDS. Het wordt gebruikt om Layout data te bekijken (GDSII data). Ik heb dit programma nodig voor mijn werk en heb dus de stoute schoenen aangetrokken.

De installatie instructies zijn redelijk goed, maar ik haal het niet tot aan het einde en krijg de software dus niet aan de praat.

De instructie begint met het uitpakken van een archive naar een bepaalde directory (vrij te kiezen). Mijn propmt als ik een terminal open ziet er zo uit:
[Henk@localhost ~]$

Ik heb gekozen voor een directory socgds in 'Public'. Bij mijn weten ziet het pad er dus uit als /home/Henk/Public/socgds

So far so good. Ik kan er naartoe navigeren en alles blijkt daar ook te staan.

De instructie komt dan met de daadwerkelijk installatie en ook dat lijkt goed te gaan. Alles staat op de goede plek bij mijn weten. Echter, nu komt het probleem. De instructie vertelt dat er een environment variable moet worden ingesteld, genaamd SOCGDS_DIR. De instructie noemt de volgende commando's:
SOCGDS_DIR='AbsolutePathToSoCGDSInstall'; export SOCGDS_DIR (if you are using an sh/bash shell)

of

setenv SOCGDS_DIR 'AbsolutePathToSoCGDSInstall'

Ik heb beide geprobeerd in deze vorm:
SOCGDS_DIR='/home/Henk/Public/socgds'; export SOCGDS_DIR

Er wordt verder geen foutmelding oid gegeven, dus ik moet maar aannemen dat het ok is. De instructie vervolgt dan met te stellen dat het programma kan worden gestart met het commando '$SOCGDS_DIR/bin/socgds' Op die locatie staat idd een bestand met die naam (dus in /Public/socgds/bin/).

Als ik echter dat commando uitvoer krijg ik de volgende melding:
bash: SOCGDS_DIR/bin/socgds: No such file or directory

Hopelijk kan iemand me verder helpen want de (franse) support is moeizaam voor een Linux newbie.

Offline tabasco

  • Lid
Ik krijg Dolphin SOC GDS niet aan de praat
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/09, 14:39:35 »
Hoi Henk99,
Citaat van: Henk99
Ik ben sinds een paar dagen de trotse bezitter van een PC met daarop Linux (Fedora) en Windows XP als dual boot.
Wellicht is het je niet opgevallen. Dit is een (X-), (K-), (Ed-) en Ubuntu forum. Uiteraard van harte welkom hier, hopelijk heeft iemand toch antwoord op je vraag, zo niet probeer dan een Fedora forum. Of installeer Ubuntu :D

henk99

  • Gast
Ik krijg Dolphin SOC GDS niet aan de praat
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/09, 14:56:10 »
Citaat van: tabasco
Hoi Henk99,
Citaat van: Henk99
Ik ben sinds een paar dagen de trotse bezitter van een PC met daarop Linux (Fedora) en Windows XP als dual boot.
Wellicht is het je niet opgevallen. Dit is een (X-), (K-), (Ed-) en Ubuntu forum. Uiteraard van harte welkom hier, hopelijk heeft iemand toch antwoord op je vraag, zo niet probeer dan een Fedora forum. Of installeer Ubuntu :D
Ik weet het, maar helaas ben ik nog niet bekend met al die verschillende versies. Iemand vertelde me dat dit een heel goed forum was voor Linux vragen. Hopelijk kunnen de mensen me vergeven dat ik nog niet het juiste forum heb gebruikt :s

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ik krijg Dolphin SOC GDS niet aan de praat
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/09, 14:58:16 »
Een goed en behulpzaam Nederlandstalig Fedora-forum zit hier:
http://www.fedora-linux.nl/forum/

Ik ben er altijd heel vriendelijk geholpen (ik speel ook wel eens met Fedora).

Groet, Pjotr.

henk99

  • Gast
Ik krijg Dolphin SOC GDS niet aan de praat
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/09, 15:02:55 »
Citaat van: pjotr123
Een goed en behulpzaam Nederlandstalig Fedora-forum zit hier:
http://www.fedora-linux.nl/forum/

Ik ben er altijd heel vriendelijk geholpen (ik speel ook wel eens met Fedora).

Groet, Pjotr.
Ok, dan zal ik mijn heil daar zoeken. Ik dacht, in mijn onwetendheid, dat de Linux versies zeer vceel gelijkenis hebben zodat de meeste vragen voor alle versies het zelfde antwoord opleveren.

Bedankt voor de reacties!

Henk

Offline tabasco

  • Lid
Ik krijg Dolphin SOC GDS niet aan de praat
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/09, 15:28:10 »
Citaat van: henk99
Iemand vertelde me dat dit een heel goed forum was voor Linux vragen. Hopelijk kunnen de mensen me vergeven dat ik nog niet het juiste forum heb gebruikt :s
Weer een goed excuus voor iedereen om over te stappen op Ubuntu! ;)