Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blijven of overstappen ?  (gelezen 4486 keer)

Offline EvC

  • Lid
Blijven of overstappen ?
« Gepost op: 2018/03/23, 16:52:35 »
Binnenkort (26 april) is het zover, de stabiele Ubuntu 18.04 LTS is dan beschikbaar.

Release Schedule

Ik vraag me af of de overstap van desktop omgeving een reden is om nog langer te blijven bij 16.04 LTS (Unity versus GNOME).
Wellicht is het nuttig om eventuele pijnpunten / onzekerheden voor een overstap te bespreken.
Een schone installatie (in combinatie met een goede data back-up) kan een reden zijn om te aarzelen. Toch zal eens de ondersteuning van 16.04 eindigen.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline HWE64

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/23, 19:02:14 »
Ik ga eerst Xubuntu18.04LTS op de test pc zetten en deze uitproberen. Op de andere desktop en laptop ga ik pas over als alles goed bevalt en pas als de punt versie uitkomt :D
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/23, 19:05:45 »
Overstappen kun je uiteraard nog jaren uitstellen, maar de meesten (waaronder ik) hebben gewoon zin om het veel eerder te doen. Omdat het leuk is.  =D

Offline Tom

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/23, 19:41:46 »
Op de ene PC blijft 16.04.3 Lts en op de andere 18.04.1 Lts.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/23, 20:10:28 »
Sinds november 2017 gebruik ik al Xubuntu 18.04..........
Wel al één keer met een aantal tekortkomingen moeten leven en zelfs één keer een verse install moeten doen :lol:
Op het moment van schrijven is Xubuntu 18.04 nog een stabiele uitgave, dus mijn verwachtingen zijn hoog !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EvC

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/23, 21:02:55 »
Voor velen zal het een eerste daadwerkelijke kennismaking met de Gnome desktop omgeving worden.
Ik ben zeer benieuwd hoe men daar tegenaan kijkt (of tegenop ziet).

Let wel, de eerste aanblik zal een soort Unity indruk geven.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/23, 21:13:36 »
Volgens mij zullen die gebruikers die het minst moeite hebben van de overstap, juist die gebruikers zijn die niet zelf computers installeren, maar zonder meer gebruikers zijn die gewoon hun ding willen kunnen doen maar geen interesse hebben in de achterliggende technologie. Canonical heeft hier vind ik goed werk geleverd.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/23, 22:02:55 »
Overstappen kun je uiteraard nog jaren uitstellen, maar de meesten (waaronder ik) hebben gewoon zin om het veel eerder te doen. Omdat het leuk is.  =D
Maar dan hopelijk wel weer met ondersteuning van https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu :)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/24, 00:43:40 »
Overstappen kun je uiteraard nog jaren uitstellen, maar de meesten (waaronder ik) hebben gewoon zin om het veel eerder te doen. Omdat het leuk is.  =D
Maar dan hopelijk wel weer met ondersteuning van https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu :)
Het is wel mijn bedoeling om alle bestaande direct-doen-lijstjes bij te werken en te handhaven.... Ook al ligt mijn prioriteit bij Linux Mint.  :)

Offline EvC

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/24, 01:16:58 »
In dit topic staat de door Canonical ontwikkelde Ubuntu met Gnome desktop omgeving centraal. Dit om verwarring te voorkomen.
Daarnaast zijn er community's die de basis van Canonical aangeleverd krijgen en er hun specifieke desktop omgeving op aanpassen.

Edit: omschrijving veranderd.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/24, 01:25:10 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/24, 10:05:08 »
In dit topic staat de door Canonical ontwikkelde Ubuntu met Gnome desktop omgeving centraal. Dit om verwarring te voorkomen.
Daarnaast zijn er community's die de basis van Canonical aangeleverd krijgen en er hun specifieke desktop omgeving op aanpassen.
Waarom zou het een probleem zijn om het ook over de officiële afgeleiden te hebben in dit draadje?

https://wiki.ubuntu.com/DerivativeTeam/Derivatives#Recognised_Flavors
"These are releases that are fully integrated in the Ubuntu project and contribute significantly and directly towards the project"

De overstapafweging is bij de officiële afgeleiden precies hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/24, 10:10:14 door Pjotr »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/24, 13:17:18 »
Ik ben een verstokte Unity-liefhebber. Zijn die er nog? :) Ik vind het het meest briljante concept sinds eh Windows hahaha. Ik wacht wat de, als ik het goed heb, 3 verschillende Unity-vernieuwingsprojecten opleveren. Heb tenslotte nog een jaar de tijd, op zijn minst.

En als dat niks wordt dan ga ik denk ik over op Lubuntu of Xubuntu. Ik heb niks met Gnome, begrijp de gedachte erachter niet en vind het niet mooi of handig. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk, vrijheid blijheid.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline koos4401

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/24, 13:29:10 »
Ik ga het luxe-probleem nog anders oplossen: Mijn dual-boot Betsy(+LMDE) / 16.04.4(DE=Mate) wordt omgezet in dual-boot 16.04.4 / 18.04.1
Alleen een verandering van politiek in LMDE kan hierin verandering brengen; ik ben met LMDE begonnen omdat het een rolling-release was. Ik denk dat het nú een overleden release is of dreigt te worden.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/24, 13:32:55 »
Ik ben een verstokte Unity-liefhebber. Zijn die er nog? :) Ik vind het het meest briljante concept sinds eh Windows hahaha. Ik wacht wat de, als ik het goed heb, 3 verschillende Unity-vernieuwingsprojecten opleveren. Heb tenslotte nog een jaar de tijd, op zijn minst.

En als dat niks wordt dan ga ik denk ik over op Lubuntu of Xubuntu. Ik heb niks met Gnome, begrijp de gedachte erachter niet en vind het niet mooi of handig. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk, vrijheid blijheid.

Ik ook maar je kan Gnome 18.04 bijna hetzelfde "maken" als Unity.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #14 Gepost op: 2018/03/24, 14:52:12 »
Ik ook maar je kan Gnome 18.04 bijna hetzelfde "maken" als Unity.

Dat weet ik, maar je moet dan toch met extensies in de weer om de dash etc. werkend te krijgen? En ik dacht dat je dan nog niet precies Unity terugkrijgt.

In ieder geval, denk ik dan, waarom moet ik extra moeite doen voor dingen die in Unity al standaard zitten? :)

Maar bedankt voor de suggestie. Het is ook geen drama, het is alleen dat ik het Unity-concept gewoon briljant vindt, juist voor nieuwkomers, niet-Linuxgebruikers, en dat het nu eerder lijkt dat Canonical is gezwicht voor de techno-nerds die altijd zoveel kritiek hadden en hebben op Unity. Dan lijkt het erop dat het in zichzelf gekeerd raakt, in plaats van te proberen 'de wereld te veroveren'. Zoiets, is mijn gedachte.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline EvC

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #15 Gepost op: 2018/03/24, 15:53:53 »
Waarom zou het een probleem zijn om het ook over de officiële afgeleiden te hebben in dit draadje?
Omdat het dan een veel te brede discussie zou worden, zonder kop en staart.
Canonical heeft besloten om de Gnome desktop omgeving te gebruiken en tevens zo in te richten dat Unity gebruikers behouden blijven.
Dat Gnome het ook mogelijk maakt om het helemaal naar je hand te zetten is een aspect dat ik in dit topic wat meer naar boven wil laten komen.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #16 Gepost op: 2018/03/24, 16:42:26 »
Canonical heeft besloten (...) en tevens zo in te richten dat Unity gebruikers behouden blijven.

Nou als dat de bedoeling was is dat wat mij betreft totaal mislukt.

Zoals gezegd, het is geen drama, maar ik houd het voor gezien met deze hoofdversie.

De mogelijkheid om met uren tweaken en configureren een gecompliceerd systeem met allerlei extra frutsels weer net zo te maken als het voorheen out-of-the-box was, is niet elegant, omslachtig, en waarschijnlijk minder stabiel.

Maar er komt vast een community-Unity, dus ik heb goede hoop :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #17 Gepost op: 2018/03/24, 18:34:04 »
Canonical heeft besloten (...) en tevens zo in te richten dat Unity gebruikers behouden blijven.

Nou als dat de bedoeling was is dat wat mij betreft totaal mislukt.
Ubuntu 17.10 ziet er standaard net zo uit als een gemoderniseerde Unity. Heb je wel degelijk Ubuntu 17.10 geprobeerd vooraleer deze uitspraak te doen? Niets extensies installeren. Meer nog, standaard kan je in Ubuntu 17.10 zelfs geen extensies installeren (er is eerst een kleine ingreep nodig)!

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #18 Gepost op: 2018/03/24, 21:15:39 »
Ubuntu 17.10 ziet er standaard net zo uit als een gemoderniseerde Unity. Heb je wel degelijk Ubuntu 17.10 geprobeerd vooraleer deze uitspraak te doen? Niets extensies installeren. Meer nog, standaard kan je in Ubuntu 17.10 zelfs geen extensies installeren (er is eerst een kleine ingreep nodig)!

Ik heb alleen 16.04 ooit geprobeerd, en verder her en der gelezen over de nieuwe aspecten dan wel problemen. Tussenversies, daar kijk ik nooit naar, maar ik zal hem volgende maand zeker wel even proberen hoor.

Nu we elkaar toch 'spreken', mag ik even mijn complimenten / waardering uitspreken over je onstellend deskundige adviezen die ik hier altijd lees? Weliswaar heb ik zelf nooit zulke problemen, maar ik lees de topics met interesse, en je adviezen zijn altijd kraakhelder, en zo te zien zeer deskundig :)

Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #19 Gepost op: 2018/03/24, 22:35:14 »
Nu we elkaar toch 'spreken', mag ik even mijn complimenten / waardering uitspreken over je onstellend deskundige adviezen die ik hier altijd lees? Weliswaar heb ik zelf nooit zulke problemen, maar ik lees de topics met interesse, en je adviezen zijn altijd kraakhelder, en zo te zien zeer deskundig :)
Bedankt hiervoor. Ik probeer het helder te houden, en soms lijkt het deskundig  =D Er zijn vele andere helpende handen hier, elk met hun eigen stijl.

Ik vond Unity ook zeer goed. De eerste versies waren, vond ik, zelfs al veel beter afgewerkt dan gnome shell, met veel vollediger toetsenbordondersteuning. Gnome shell heeft ondertussen heel wat ingehaald, en heeft ook een bredere community achter zich. Canonical, het bedrijf achter Ubuntu, heeft na enkele zakelijke berekeningen dan toch maar gekozen niet verder hun eigen (ook zeer innovatieve) ding te doen. Maar ik vind wel dat ze met hun eigen aanpak van gnome shell  een zeer geslaagde poging hebben gedaan om de Unity gebruikers niet geheel verweest achter te laten. Natuurlijk: verschil is er wel, want gnome shell is nu eenmaal unity niet. Probeer het met de 18.04. Ook Unity zal nog steeds beschikbaar zijn, alleen niet meer als standaard desktop.

Offline MKe

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #20 Gepost op: 2018/03/24, 23:20:49 »
Voor de Unity lieghebbers hebben we natuurlijk Artemis: https://artemis-project.github.io/about/ of de community versie van Unity8 https://github.com/ubports/unity8
« Laatst bewerkt op: 2018/03/24, 23:23:04 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline EvC

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #21 Gepost op: 2018/03/29, 00:07:19 »
Het is een beetje stilletjes in dit topic.
Waarschijnlijk is dat te verklaren door het lange gebruik van de Unity desktop en de daardoor onstane splitsing van gebruikers die een andere desktop prefereerden. Ik meen dat het geïntroduceerd is in Ubuntu 10.10 t/m Ubuntu 17.04.
Daarvoor had het de Gnome 2 desktop omgeving.
Voor velen zal Gnome 3 een nieuw en onbekend terrein worden.
Eigenlijk kwam ik pas met Zorin OS 12 in aanraking met Gnome 3, gevolgd door Ubuntu Gnome. Tijdens deze stappen ontdekte ik ook de Gnome extensions, en toen was ik verkocht, wat enorm handig.

Ubuntu 10.04 met Gnome 2:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #22 Gepost op: 2018/03/29, 12:29:32 »
Alles draait hier lekker. Ik ben niet zo van het uitproberen maar meer van stabiliteit en continuiteit. Ik hoef niet zo nodig alle nieuwste features zolang ik met de oude nog prima uit de voeten kan.
Ook wacht ik op specificaties. Geen zin om er andere pc's voor neer te moeten gaan zetten.
En ik wacht op ervaringen, eventuele kinderziektes die er eerst nog uitgescript mogen worden. Dat alle apparatuur ook gewoon gaat werken en zo.

En dan komt er vanzelf een moment in de flow hier dat ik wel over ga. En anders niet, U16 draait hier ook lekker, en Lu17 ook.
Hier draaien de pc's 100% puur functioneel en kunnen we ze niet missen, en daar komen noodgedwongen mijn keuzes voor stabiliteit en continuiteit uit voort. Ik kan me daarnaast prima indenken dat er genoeg mensen zijn die naar de nieuwste features hunkeren waar ook niets mis mee is. Heb ik ook tegen de tijd dat ik wel over stap, alleen komt dat wat minder dringend.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/29, 16:15:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #23 Gepost op: 2018/03/29, 15:53:42 »
Tja, Gnome is wat mij betreft een prima desktop omgeving, maar het interesseert me ook niet zoveel. De tijd dat ik warm werd van een Desktop omgeving ligt al lang achter me. Ik heb ondervonden dat ik met alles wel uit de voeten kan, mits het  zonder crashen kon draaien. Dus Unity, KDE, XFCE, Cinemon, het is allemaal lood om oud ijzer. Alles kan tilen, alles kan gtk of Qt applicaties laten zien en veel belangrijker: alles heeft ook een terminal emulator, dus je kan altijd alles doen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #24 Gepost op: 2018/03/29, 16:06:59 »
De tijd dat ik warm werd van een Desktop omgeving ligt al lang achter me.
Tijd voor je om eens "bare bones" te gaan met enkel een window manager, bijvoorbeeld openbox of tiling, zoals i3  =D