Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blijven of overstappen ?  (gelezen 4506 keer)

Offline EvC

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #25 Gepost op: 2018/03/29, 16:40:57 »
De tijd dat ik warm werd van een Desktop omgeving ligt al lang achter me. Ik heb ondervonden dat ik met alles wel uit de voeten kan, mits het  zonder crashen kon draaien.

De voordelen van Gnome 3 zijn de Gnome shell extensions. Het reduceert de noodzaak om uit te wijken naar PPA's die mogelijk onveilig kunnen zijn.
Het aantal mogelijkheden is zeer uitgebreid. Bij andere desktops ervaar ik dat in veel mindere mate.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline MKe

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #26 Gepost op: 2018/03/29, 20:10:50 »
Tja. Ik werk 90% van de tijd in een Windows manager., i3wm genaamd. Daarin kan ik alles doen in een paar tekst bestanden zonder dat soort extensies. Ik heb met KDE gewerkt en daar is alles in te stellen, veel meer dan standaard Gnome, zonder extensies. Het is gewoon waar je voorkeur voor hebt. Globaal beschouwd maakt het allemaal niet veel uit. Zoals gezegd vindt ik Gnome ook prima.

Offline EvC

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #27 Gepost op: 2018/03/29, 21:33:41 »
Dan kan men globaal een schifting maken:

1] - DE's met- of zonder applicatie starters.

2] - DE's die intuïtief zijn, of DE's die minder toegankelijk aanvoelen.

(DE = Desktop Environment = desktop omgeving)

7 Best Desktop Environments for Linux
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #28 Gepost op: 2018/03/30, 11:52:19 »
nu vraag ik me als NOB af, hoe zie je  of wat is het verschil dan voor de gebruiker
tussen 17 tls en de 18 tls versie?
wat is het voordeel in de verandering tav 18??

Offline ajjp

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #29 Gepost op: 2018/03/30, 12:54:06 »
Ervan uitgaande dat je bedoelt Long Term Support: er is geen 17.xx LTS. De laatste LTS was 16.04 en de komende wordt 18.04.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #30 Gepost op: 2018/03/30, 14:27:02 »
nu vraag ik me als NOB af, hoe zie je  of wat is het verschil dan voor de gebruiker
tussen 17 tls en de 18 tls versie?
wat is het voordeel in de verandering tav 18??
Software evolueert, en het besturingssysteem Ubuntu wordt bijgewerkt met nieuwere versies van software in cycli van zes maanden. Je kan dus om de zes maanden overgaan op een nieuwere versie. Ten behoeve van het bedrijfsleven, waar men stabiliteit wil en niet om de zes maanden nieuwere en soms licht anders werkende software wil, wordt er om de twee jaar een versie - een LTS versie (Long Term Support) - uitgebracht die gedurende een langere tijd wordt ondersteund. Gebruikers die stabiliteit verkiezen boven de nieuwste software kunnen dan dergelijke versies installeren en tot vijf jaar lang verzekerd blijven van bugfixes en veiligheidsupdates.

Offline rico70

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #31 Gepost op: 2018/03/30, 15:47:28 »
Ervan uitgaande dat je bedoelt Long Term Support: er is geen 17.xx LTS. De laatste LTS was 16.04 en de komende wordt 18.04.
Mss gebruikt ze Linux Mint

Offline ajjp

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #32 Gepost op: 2018/03/30, 19:03:34 »
Citaat
Mss gebruikt ze Linux Mint
Maar dan is de vraag op de verkeerde plaats gesteld.

Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #33 Gepost op: 2018/04/05, 11:31:34 »
Ervan uitgaande dat je bedoelt Long Term Support: er is geen 17.xx LTS. De laatste LTS was 16.04 en de komende wordt 18.04.
bloos bloos,
 idd ik bedoelde de 16xx versie,
tis zo makkelijk om snel 17 te typen.
maar ik bedoelde  (deels al beantwoord) is er direct een noodzaak om up te graden.
als prive gebruiker werkt deze gewoon prima om nm oude optiplex745 dualcore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #34 Gepost op: 2018/04/05, 11:57:14 »
Als je een 16.04 hebt, en die werkt volledig naar je zin, dan is er absoluut geen enkele noodzaak om over te stappen, wel integendeel. Die 16.04 wordt nog drie jaar lang ondersteund. Al twee jaar lang werden daar foutjes uitgehaald, en dat zal nog de komende drie jaar blijven gebeuren. Dit blijft voor de komende drie jaar een oerstabiel, degelijk en ondersteund besturingssysteem. Als die nu voor je prima werkt op je optiplex745, dan zeker houden zo.

Offline EvC

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #35 Gepost op: 2018/04/05, 14:37:47 »
maar ik bedoelde  (deels al beantwoord) is er direct een noodzaak om up te graden.
als prive gebruiker werkt deze gewoon prima om nm oude optiplex745 dualcore
Misschien valt er wat te vertellen over de gevolgen van verandering van desktopomgeving voor oudere systemen.
Ubuntu 16.04 met Unity is wellicht iets minder belastend voor een systeem dan Ubuntu !8.04 met Gnome.

Ik heb Unity al die jaren gemeden: dus geen praktijkervaring.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #36 Gepost op: 2018/04/05, 15:52:01 »
Een extra argument om te blijven waar je zit. Nu is Unity ook wel een zware omgeving, vergelijkbaar met Gnome shell, dus veel winst/verlies is er op dat vlak niet te maken, denk ik.

Offline Suns

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #37 Gepost op: 2018/04/05, 19:35:30 »
Ik ga altijd mee met de nieuwe Ubuntu LTS versie dus de 18.04 ^-^
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #38 Gepost op: 2018/04/05, 22:33:08 »
Louter persoonlijke keuze  :) Zelf ga ik altijd mee met de laatste nieuwe versie, dus ook de tussenversies. Het is een keuze tussen iets behouden wat goed, betrouwbaar en voorspelbaar werkt, of de laatste vernieuwingen in software ontdekken. De meest productieve personen nemen die eerste keuze: ze zijn bezig met hun werk in plaats van met hun computer  =D

Offline EvC

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #39 Gepost op: 2018/04/06, 00:46:16 »
Het feit dat bij Ubuntu 18.04 heel eenvoudig de keuze wordt gegeven voor een minimale of volledige installatie is best wel opmerkelijk te noemen.
Ik ben benieuwd welke keuze de voorkeur gaat krijgen.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #40 Gepost op: 2018/04/06, 21:35:00 »
Overigens weet ik niet of de minimale installatie optie alleen in Ubuntu 18.04 aanwezig is of ook bij afgeleidde smaakjes?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline loti

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #41 Gepost op: 2018/04/06, 21:53:14 »
Bij Ubuntu Mate kan je ook kiezen voor een minimale installatie, bij de anderen weet ik niet.

Offline EvC

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #42 Gepost op: 2018/04/08, 15:41:32 »
Bij Lubuntu 18.04 is het ook mogelijk.
Onder voorbehoud verwacht ik dat het bij alle afgeleiden mogelijk is:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #43 Gepost op: 2018/04/08, 15:48:57 »
Bij Ubuntu-budgie ook, ik ga er dan maar vanuit dat het bij allemaal is.

Offline EvC

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #44 Gepost op: 2018/04/08, 16:56:19 »
Kijkt men in DistroWatch met de trefwoorden Ubuntu LTS en GNOME dan geeft het maar drie resultaten (wat doet Linux Mint daar? ). Ubuntu Gnome hoort er bij te staan.

Vooralsnog ben ik een beetje voorzichtig of men makkelijk zal overstappen. Pas bij het beschikbaar komen van de stabiele versie verwacht ik een grotere activiteit met vragen / opmerkingen.

Of de beslissing van Canonical om over te stappen van Unity naar GNOME een minder heftige reactie zal veroorzaken dan destijds (andersom) kan ik nog niet inschatten.
Persoonlijk juich ik het enorm toe. Het was tevens de reden om me vorig  jaar bij dit forum aan te sluiten.

Edit: zinsbouw aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/08, 19:07:11 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #45 Gepost op: 2018/04/23, 04:01:27 »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #46 Gepost op: 2018/04/24, 09:02:05 »
Tja, Gnome is wat mij betreft een prima desktop omgeving, maar het interesseert me ook niet zoveel. De tijd dat ik warm werd van een Desktop omgeving ligt al lang achter me. Ik heb ondervonden dat ik met alles wel uit de voeten kan, mits het  zonder crashen kon draaien. Dus Unity, KDE, XFCE, Cinemon, het is allemaal lood om oud ijzer. Alles kan tilen, alles kan gtk of Qt applicaties laten zien en veel belangrijker: alles heeft ook een terminal emulator, dus je kan altijd alles doen.

Volledig mee eens, helaas heb ik tegenwoordig weinig tijd meer om te "spelen". Het moet gewoon werken en stabiel zijn. Voordeel van Gnome vind ik overigens wel dat het wat breder ondersteund wordt waardoor er veel extensies etc bestaan. Verder verlaagd het ook de drempel om eens bij een andere distro te kijken, dat is voor Ubuntu eigenlijk een nadeel. Manjaro Linux vind ik namelijk erg prettig en zo'n rolling release is toch wel super handig....

Re: Blijven of overstappen ?
« Reactie #47 Gepost op: 2018/04/24, 12:53:22 »
Mijn vrouw is slechtziend, en werk dus graag me Ubuntu studio en weet dat ze heel graag ook hier wil mee blijven werken. maar dan wel met de dat ze de kleuren kan aanpassen, wat je in 17.01 nog wel kon doen maar in de nieuwe  lts versie niet. Hebben jullie suggesties (achtergronden en tekst kleur kon aanpassen). Ik hoop op reactie, Alvast  heel erg bedankt.