Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Yaru thema beperking  (gelezen 7575 keer)

Offline EvC

  • Lid
Yaru thema beperking
« Gepost op: 2019/03/17, 15:57:51 »
Het mooie Ubuntu oranje van het Yaru thema dringt in toepassingen niet altijd consequent door.
Vooral bij Thunderbird is dat goed zichtbaar.
Het Numix thema - te vinden in Synaptic - doet dat stukken beter.
Bij Snaps, Flatpaks, Appimages is het een blinde gok of het werkt:



Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/25, 14:15:14 »
En ook het Numix toepassingen thema heeft aparte gevolgen.
Bij de Lollypop audiospeler (boven in de afbeelding) geeft het een enorm lelijke oranje balk:



Er moest dus gezocht worden naar een beter thema. En dat vond ik bij deze site.
Al eerder vielen me de mooie groene kleuren op bij de Manjaro distributie.
Uiteindelijk, na veel proberen en vergelijken, is het Ultimate Maia Green geworden.
Het heeft op alle toepassingen het juiste effect en het is niet zo enorm minimalistisch (de trend die nu gaande is):


Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/28, 14:56:44 »
En ook het Numix toepassingen thema heeft aparte gevolgen.
Bij de Lollypop audiospeler geeft het een enorm lelijke oranje balk

Ik heb de maker van Lollypop op de hoogte gesteld van dit probleem.
Kort daarna was deze fix al gerealiseerd.
Binnenkort zal het als update aangeboden worden (bij mij is het een PPA).
Dan maar hopen dat het werkt.  :)
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/29, 12:49:29 »
De Lollypop update is nu al binnen en het werkt perfect. Mijn dank aan Cédric Bellegarde.
Het Numix thema werkt overal naar behoren:


Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/29, 17:48:44 »
De koers van het Yaru iconen thema is inmiddels gewijzigd van iets teveel gelijkvormigheid naar een meer onderscheidend uiterlijk.
De vormen en kleuren van originele logo' s blijven nagenoeg intact. Vooral dat ontbreekt bij moderne thema' s weleens en moet er goed gekeken worden welke applicatie het betreft.

In Ubuntu 19.10 is het toegepast. Het is even wennen en uiteindelijk spreekt het mij wel aan.

Heb het uit VMware geplukt en naar Debian Cinnamon gebracht. Nemo zie je niet, Nautilus heeft mijn voorkeur:





Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #5 Gepost op: 2019/09/30, 09:30:24 »
Bedankt voor de tip !

Ik heb Nummix opgezocht in de bronnen van 18.04.3 , synaptic, maar dat thema is helaas daar niet te vinden.

Toch Maia geïnstalleerd van Gnome GTK 3 en ben daar enorm blij mee.

Misschien als aanvulling :

  sudo nautilus

en het uitgepakte bestand kopiëren en plakken in /usr/share/themes  (pad naar de plek waar het thema moet komen)

Voor beginners die nog niet vertrouwd zijn met thema's installeren.

Leuke tip ! Bedankt. 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #6 Gepost op: 2019/09/30, 10:30:54 »
sudo nautilus
Gebruik nooit sudo voor grafische toepassingen, want daarmee kun je de rechten in je persoonlijke map verpesten. Zeker bij een bestandbeheerder als nautilus; daarvoor dien je pkexec te gebruiken:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/root.html

« Laatst bewerkt op: 2019/09/30, 12:15:31 door Pjotr »

DarkEra

  • Gast
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #7 Gepost op: 2019/09/30, 12:23:27 »
Ik heb Nummix opgezocht in de bronnen van 18.04.3 , synaptic, maar dat thema is helaas daar niet te vinden.
Dat moet Numix zijn en staat gewoon erbij in synaptic:

Offline EvC

  • Lid
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #8 Gepost op: 2019/09/30, 16:21:26 »
Het vernieuwde Yaru toepassingen thema in Ubuntu 19.10 dringt nu prima door.
Men kan Numix overwegen omdat het in vergelijking met Yaru minder minimalistisch / vlak is, meer contrast geeft, rustiger voor de ogen kan zijn:

Numix:


Yaru:

« Laatst bewerkt op: 2019/09/30, 16:37:35 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #9 Gepost op: 2019/09/30, 16:35:29 »
sudo nautilus
Gebruik nooit sudo voor grafische toepassingen, want daarmee kun je de rechten in je persoonlijke map verpesten. Zeker bij een bestandbeheerder als nautilus; daarvoor dien je pkexec te gebruiken:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/root.html

De ervaring leert anders, trouwens op Gnome staat de installatiemethode er zo uitgelegd voor Gnome 3.8

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #10 Gepost op: 2019/09/30, 16:41:11 »
Numix gevonden; typo ... lol

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #11 Gepost op: 2019/09/30, 16:47:57 »
sudo nautilus
Gebruik nooit sudo voor grafische toepassingen, want daarmee kun je de rechten in je persoonlijke map verpesten. Zeker bij een bestandbeheerder als nautilus; daarvoor dien je pkexec te gebruiken:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/root.html

De ervaring leert anders, trouwens op Gnome staat de installatiemethode er zo uitgelegd voor Gnome 3.8
Onzin. De ervaring leert helemaal niet anders. Zie de uitleg op de webpagina waar ik naar verwees.

Als je ergens instructies hebt gevonden die "sudo nautilus" voorschrijven, dan zijn dat slechte en schadelijke instructies.

« Laatst bewerkt op: 2019/09/30, 17:14:39 door Pjotr »

Re: Yaru thema beperking
« Reactie #12 Gepost op: 2019/09/30, 17:27:46 »
sudo nautilus
Gebruik nooit sudo voor grafische toepassingen, want daarmee kun je de rechten in je persoonlijke map verpesten. Zeker bij een bestandbeheerder als nautilus; daarvoor dien je pkexec te gebruiken:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/root.html

De ervaring leert anders, trouwens op Gnome staat de installatiemethode er zo uitgelegd voor Gnome 3.8

Lees dit maar eens door:

http://www.webupd8.org/2015/03/how-to-run-gedit-and-nautilus-as-root.html
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #13 Gepost op: 2019/09/30, 17:58:24 »
@maasnet: het is in Ubuntu tegenwoordig inderdaad lastig gemaakt om een grafische bestandbeheerder als Nautilus, op een correcte en veilige manier te draaien als root....  Heel vervelend. Heeft ongetwijfeld te maken met arrogante (Gnome-)ontwikkelaars die vinden dat je Nautilus überhaupt niet moet willen draaien als root.

Maar goed, het moet wel correct gebeuren, want anders krijg je geheid gelazer. Ik heb even een proefje gedaan in een VM met Ubuntu 18.04:

Eerst gecontroleerd of er bestanden in m'n thuismap zaten die eigendom van root zijn:
pjotr@VirtualBox:~$ find ~/ -user root
/home/pjotr/.local/share/inxi
/home/pjotr/.wget-hsts
pjotr@VirtualBox:~

Zowaar twee bestanden, wat dus eigenlijk al fout is.... Vermoedelijk ontstaan doordat ik inxi heb geïnstalleerd en daarna op de niet-officiële manier heb bijgewerkt naar de nieuwste versie. Zonden worden gestraft.  =D

Toen trok ik Nautilus open met sudo. Vervolgens verwijderde ik er een bestandje mee uit de map Downloads en maakte ik de verborgen bestanden zichtbaar (en weer onzichtbaar). Daarna sloot ik Nautilus weer:
pjotr@VirtualBox:~$ sudo nautilus
[sudo] password for pjotr:
sys:1: PyGIWarning: Nautilus was imported without specifying a version first. Use gi.require_version('Nautilus', '3.0') before import to ensure that the right version gets loaded.
Nautilus-Share-Message: 17:40:02.852: Called "net usershare info" but it failed: Failed to execute child process “net” (No such file or directory)

(nautilus:1681): Gtk-CRITICAL **: 17:40:59.699: gtk_revealer_set_reveal_child: assertion 'GTK_IS_REVEALER (revealer)' failed

Toen de proef op de som: nakijken wat er nu allemaal eigendom van root is in m'n thuismap:
pjotr@VirtualBox:~$ find ~/ -user root
/home/pjotr/.local/share/Trash/info/ttf-mscorefonts-installer_3.7_all.deb.trashinfo
/home/pjotr/.local/share/inxi
/home/pjotr/.cache/dconf
find: ‘/home/pjotr/.cache/dconf’: Permission denied
find: ‘/home/pjotr/.cache/doc’: Permission denied
/home/pjotr/.cache/zeitgeist-vacuum.stamp
/home/pjotr/.wget-hsts
find: ‘/home/pjotr/.gvfs’: Permission denied
/home/pjotr/.config/dconf/user
/home/pjotr/.dbus
find: ‘/home/pjotr/.dbus’: Permission denied
pjotr@VirtualBox:~

Amai...  :o

"Permission denied" betekent overigens ook dat 't eigendom van root is (en niet van de gebruiker).

Er kunnen hierdoor allerlei storingen ontstaan bij gebruik van gewone programma's die je draait zonder sudo; die verwachten dan bepaalde mappen en bestanden in je gebruikersmap gewoon te kunnen gebruiken, maar dat kan dan niet omdat je daarvoor root moet zijn.

Uiteraard heb ik gauw de VM teruggezet op z'n jongste snapshot, om van die ellende af te zijn.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/30, 19:12:50 door Pjotr »

Offline EvC

  • Lid
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #14 Gepost op: 2019/09/30, 18:03:07 »
Dank voor de tip, ook ik was een halsstarrige gebruiker van sudo nautilus. Temeer omdat de opdracht pkexec lastig in het brein blijft hangen.

Wellicht vind ik een ezelsbruggetje.  :)
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #15 Gepost op: 2019/09/30, 18:05:01 »
Dank voor de tip, ook ik was een halsstarrige gebruiker van sudo nautilus. Temeer omdat de opdracht pkexec lastig in het brein blijft hangen.

Wellicht vind ik een ezelsbruggetje.  :)
Dit is de reparatie om je gebruikerseigendom te herstellen:
sudo chown -R -v $USER:$USER $HOME

DarkEra

  • Gast
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #16 Gepost op: 2019/09/30, 20:15:12 »
Numix gevonden; typo ... lol
Told you so. ;)

Offline EvC

  • Lid
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #17 Gepost op: 2019/10/01, 00:16:53 »
Opvallend dat pkexec nemo in Debian Cinnamon prima werkt en pkexec nautilus niet.
Wellicht komt dat omdat Cinnamon en Nemo onlosmakelijk gekoppeld zijn.
Om het zeker te weten heb ik een schone installatie gemaakt en het feit geconstateerd.

Overigens is het niet nodig om met Nautilus iets grafisch te wijzigen als Nemo voorhanden is:


Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline peer

  • Lid
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #18 Gepost op: 2019/10/01, 07:17:25 »
Ik meen me te herinneren om pkexec met een programma te laten werken  'policies' goed ingesteld moeten worden. Maar hoe dit precies moet weet ik niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #19 Gepost op: 2019/10/01, 07:48:53 »
Ubuntu = Gnome = nautilus = pkexec nautilus
Wel pkexec eerst instellen: zie het antwoord van maasnet in dit draadje.
Als je het pakket nautilus-admin installeert, zou volgens sommige bronnen "veilige" root voor Nautilus ook vanuit het menu moeten kunnen worden gestart (nog niet zelf geprobeerd).

Cinnamon = nemo = pkexec nemo

MATE = caja = pkexec caja

Xfce = thunar = pkexec thunar
« Laatst bewerkt op: 2019/10/01, 07:52:17 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #20 Gepost op: 2019/10/01, 09:32:27 »
Om een programma als root met pkexec te kunnen starten, is een autorisatiebestand voor dat programma nodig. In Mint zijn dergelijke bestanden geïnstalleerd voor nemo en xed, in Ubuntu zijn dergelijke bestanden niet geïnstalleerd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Yaru thema beperking
« Reactie #21 Gepost op: 2019/10/02, 17:04:44 »
Om nog duidelijkere resultaten te krijgen heb ik het experiment met de schadelijke terminalopdracht "sudo nautilus" in Ubuntu 18.04 herhaald, en daarna "find" gedraaid met rootrecht.

Voordat ik aan het experiment begon, heb ik de door het onofficieel bijwerken van inxi veroorzaakte schade hersteld: het gaat immers om het krijgen van een zo duidelijk mogelijk beeld van de schade die "sudo nautilus" aanricht.

Wat ik heb gedaan met "sudo nautilus":
- Ik heb het bestand ttf-mscorefonts-installer_3.7_all.deb dat in de map Downloads stond, in de prullenbak gegooid;
- Ik heb de verborgen bestanden zichtbaar en daarna weer onzichtbaar gemaakt met Ctrl h.
- Daarna heb ik Nautilus gesloten door een klik op het kruisje in diens werkbalk, dus op de normale manier.

De volgende bestanden en submappen in mijn gebruikersmap waren door het herhaalde experiment nu ineens van root geworden:

pjotr@VirtualBox:~$ sudo find ~/ -user root
/home/pjotr/.local/share/Trash/info/ttf-mscorefonts-installer_3.7_all.deb.trashinfo
/home/pjotr/.cache/dconf
/home/pjotr/.cache/doc
/home/pjotr/.cache/doc/by-app
/home/pjotr/.cache/zeitgeist-vacuum.stamp
/home/pjotr/.gvfs
/home/pjotr/.config/dconf/user
/home/pjotr/.dbus
/home/pjotr/.dbus/session-bus
/home/pjotr/.dbus/session-bus/c459c8dd7bce4442a164b503cc977c5b-0
pjotr@VirtualBox:~$

In Linux Mint 19.2 Cinnamon, op een harde-schijf-installatie, levert "sudo nemo" deze schade op (wanneer ik "find" ernaar laat zoeken):
/home/pjotr/.cache/doc
/home/pjotr/.cache/doc/by-app
/home/pjotr/.gvfs
/home/pjotr/.config/dconf/user
/home/pjotr/.local/share/Trash/info/image001.png.trashinfo

Stuk minder dan bij Ubuntu 18.04 dus. Enigszins merkwaardig. Maar het blijft sowieso foute boel.

Na het draaien van:
sudo chown -R -v $USER:$USER $HOME
.... ziet "find" nog steeds de volgende bestanden/mappen met eigenaar root:
/home/pjotr/.cache/doc
/home/pjotr/.cache/doc/by-app
/home/pjotr/.gvfs

Maar na een keertje herstarten zijn ook die verdwenen en is alles weer in orde.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/03, 00:10:56 door Pjotr »