Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: application launcher  (gelezen 1139 keer)

Offline dendeezen

  • Lid
application launcher
« Gepost op: 2011/06/19, 17:00:13 »
Ik heb Kunbuntu geïnstalleerd.
Op alle vorige disti's van linux die ik ken (RedHat, fedora, suze, mandrake, ..) was het heel eenvoudig om zelf een application launcher te maken: zet een icon op je desktop en voeg daaraan het gepaste commando toe.
Bijv. voor skype: Kies een icon uit /usr/share/skype/avatars en copieer dit naar de Desktop, en plak daar vervolgens /usr/bin/skype aan als commando.

Ik kan niet uitvogelen hoe ik dit bij Kubuntu moet doen.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: application launcher
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/19, 18:47:30 »
Beste dendeezen,

Als je Kubuntu standaard desktop hebt geinstalleerd, staat de Application Launcher standaard links onderin, je weet wel, die K zoals in mijn avatar.
Als je die niet hebt (zoals standaard in de netbook edition, die ik zelf heb), kan je die toevoegen. Als het goed is staat er wel zo'n cashew/boon achtig icoon linksonder in je startscherm, waarmee je widgets en iconen kan beheren (ben de naam van dat ding even kwijt in de gauwigheid). Daarmee kan je je application launcher toevoegen  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/19, 18:49:37 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline dendeezen

  • Lid
Re: application launcher
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/19, 19:15:39 »
Dat is het probleem niet. Ik wil zelf een icoon kunnen aanmaken waar ik zelf een commando aan koppel.
Als voorbeeld gaf ik skype, maar eigenlijk moet je in staat zijn om voor alles een icoon te creëren waaraan je een zelfgekozen commando toevoegt.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: application launcher
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/19, 19:43:22 »
Aha, ziehier de spraakverwarring  ;). De 'K' zoals mijn avatar, heet nl 'Application Launcher', vandaar. Maar, (als ik het goed begrijp) zoek jij naar een manier om van elke applicatie die 'favoriet' is bij jou, een starticoon te maken. Klopt toch?

Ik kan je daarbij niet direct helpen (het zal niet veel anders zijn dan bij Ubuntu, vermoed ik), maar hopelijk kunnen anderen bijspringen  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: application launcher
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/19, 19:50:51 »
Rechtermuisknop op bureaublad>>>Nieuw>>>Koppeling naar Programma
Dat zei jij toch moeten weten als KDE-gebruiker asphyxia XD

Offline Tom

  • Lid
Re: application launcher
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/19, 19:56:54 »
Dat zei jij toch moeten weten als KDE-gebruiker asphyxia xD

zou

Foei Vistaus dat voor een taal deskundige die ook, mij graag verbeterd. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: application launcher
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/19, 20:08:32 »
Even terug naar het gevraagde  ;)

Misschien is het handig als dendeezen iets duidelijker maakt wat hij/zij op de pc heeft liggen.

Als ik nl. op mijn Kubuntu 11.04 netbook edition op het bureaublad met de rechtermuisknop klik, zie ik hooguit 'Configure search and launch' en ik kan ik het gevraagde niet vinden.
(Sorry, ik heb een engelstalige versie. Dat is niet om interessant te doen, maar pragmatisch van aard omdat menige oplossing van problemen meer in het engelstalige vlak te vinden zijn.)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline dendeezen

  • Lid
Re: application launcher
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/20, 08:02:36 »
Allen,

ik heb ook een engelstalige versie. Dat van die rechtermuisknop had ik natuurlijk ook al geprobeerd, zo werkt het in andere distri's.
Maar blijkbaar niet bij kubuntu. Hoe dan wel?
Om de vraag te verduidelijken: ik wil een icoon op mijn bureaublad/taakbalk creëren, met daaraan gekoppeld een commando.
In concreto, een skype ikoon dat bij muisclick skype opstart.
Ik  kom er nog steeds niet uit.

Re: application launcher
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/20, 13:42:30 »
@asphyxia: Excuses, dacht dat je Kubuntu Desktop gebruikte ;)
@Wanda: Oeps, je hebt gelijk :-[

@dendeezen: Dat werkt precies zoals ik je zei. Voor het bureaublad dan. Voor de taakbalk is dit Kickoff Menu (linksonderin)>>>tabblad Programma's>>>Internet>>>rechtermuisknop op Skype>>>Toevoegen aan paneel

Re: application launcher
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/20, 13:57:18 »
Je moet eerst een commando opgeven en op [ok] drukken. Vervolgens kun je het plaatje veranderen dat bij die launcher hoort door op het bestaande icoontje te klikken op het "general" tabblad. Zo werkt het tenminste wanneer je op de desktop folder voor create new > link to application kiest.

Offline dendeezen

  • Lid
Re: application launcher
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/20, 14:21:23 »
Inderdaad, je moet  alles via de Kickoff Application Launcher doen.
Eens je het weet is het simpel.
Bedankt.