Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: clone disk met dd; enkele vragen erna...  (gelezen 1467 keer)

clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Gepost op: 2015/11/01, 10:18:32 »
Na een probleem bracht ik vele uren door met het herstel van mijn dual-boot (win10/ ubuntu 12.04) systeem. Omdat ik toch nog een schijf had liggen besloot ik een clone te maken van de inmiddels weer correcte schijf. Ik deed het volgende:

- opstarten met live cd
- terminal openen
- controle van wat is wat met sudo lshw -class disk -short
- sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb

Na afloop van de operatie  met nautilus en met diff commando naar resultaat gekeken en het meeste lijkt OK. Echter, iets wat PBR_DRV heet zie ik met nautilus wel (/dev/sda6) op de actuele disk maar op de clone niet. Gparted laat de partitie op de clone (/dev/sdc6) wel zien maar geeft als filesysteem unknown.

Iets dergelijks geldt voor de swap. Onder gparted staat /dev/sda8 als linux swap te boek, op de clone staat /dev/sdc8 als unknown.

Vragen:

- is de clone ondanks deze opmerkingen nu wèl 100% identiek aan origineel?
- zo ja, is het dan voldoende om bij software  problemen de 'omgekeerde' dd te doen naar de originele schijf om een werkend systeem met alle apps terug te krijgen?
- als de interne schijf kapot is en vervangen door een nieuwe, werkt de omgekeerde dd dan ook of zijn er aanpassingen nodig (b.v. /etc/fstab) ?

Alvast dank voor jullie reactie(s)!

Offline jan11000

  • Lid
Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/01, 12:16:50 »
Tip,(ook jou vraag),
Een backup is pas een backup als je deze ook terug gezet hebt, dus getest hebt, dus een lege schijf bezorgen(lege pc,) en je backup testen.
En niet over je originele heen schrijven.

Voor dd heb je ook en gui, dus grafische scherm.(google).
Zelf heb ik weinig met dd gedaan, zoek met google of je code goed is om een backup te maken.

Een andere oplossing is clonezilla gebruiken, die maakt een backup met grafische scherm, en je kunt booten vanaf de clonezilla boot cd om terug te zetten.

Offline JAM

  • Lid
Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/01, 12:49:53 »
REDO backup. Ook met opstart cd. Werkt prima.

Offline Nero

  • Lid
Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/02, 10:11:38 »
2 partities met gelijke UUID kan soms tot vreemde resultaten leiden.

Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/02, 12:07:33 »
Bedankt voor jullie reacties (ik vroeg overigens niet om alternatieve oplossingen).

V.w.b. de UUID, daar ben ik me van bewust.

De belangrijkste vraag is echter waarom gparted wel filesystemen herkent op de originele disk, maar enkele niet op de geclonede versie.

vrgr Wim

« Laatst bewerkt op: 2015/11/02, 12:45:25 door Wim Janssen »

Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/02, 12:08:03 »
Ik zal proberen een plaatje toe te voegen om vraag te verduidelijken.
https://www.dropbox.com/s/wfvvbcn09zns2ro/NaClone.jpg?dl=0
« Laatst bewerkt op: 2015/11/02, 13:18:14 door Wim Janssen »

Offline Nero

  • Lid
Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/02, 14:42:21 »
Daar zie ik dus reeds een probleem. Zowel sda7 als sdd7 worden (door fstab) automatisch gekoppeld op /.

Bekijk die drives eens met GParted vanaf een live versie. Geef in die live wel eerst de opdrachtsudo swapoff -a

Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/02, 17:33:52 »
Daar zie ik dus reeds een probleem. Zowel sda7 als sdd7 worden (door fstab) automatisch gekoppeld op /.

Bekijk die drives eens met GParted vanaf een live versie. Geef in die live wel eerst de opdrachtsudo swapoff -a

Ik heb gparted inderdaad een dag later gedraaid dan het clonen vanaf de normale opstartschijf. Ik zal e.e.a. herhalen vanaf de livecd zoals je suggereert. Niettemin: ik heb de externe disk pas aangezet nadat ubuntu was gestart. In nautilus was te zien dat de externe drive niet was gemount, dus een probleem leverde het niet op. Daarom vind ik de gparted uitkomst 'filesystem unknown' toch vreemd. Mijn idee was om i.g.v. ernstige problemen vanaf opstart met de livecd een partitie te kunnen 'terugclonen'; de fstab zoals op de clone zou daarna dan gewoon in orde moeten zijn. Toch? :rolleyes:

Offline jan11000

  • Lid
Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/02, 17:48:12 »
Misschien heb je nu 2 schijven met dezelfde uuid, dus verander eens een uuid.
Zet je backup eens terug op een pc met 1 lege schijf, werkt het dan wel?

Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/02, 19:20:21 »
Zet je backup eens terug op een pc met 1 lege schijf, werkt het dan wel?

 ^-^ Zou ik al gedaan hebben als ik over een 2e soortgelijke pc de beschikking had. Maar ja, arme pensionado.. ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/02, 19:35:14 »
Hier nog een pensionado.

Wim, ik weet niet anders dan dat je met dd van en naar een bestand schrijft. Van een schijf naar een schijf maak je een kopie binnen je eigen systeem. Dat kan niet anders dan fout gaan! Dat denk ik dan. Zo doe ik dat altijd: naar een bestand schrijven. En terugzetten is dan van dat bestand naar de schijf dd-en.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/02, 20:49:19 »
Van schijf naar schijf werkt wel, op voorwaarde dat noch de bron- noch de doel-schijf in gebruik is.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/02, 21:30:09 »
Hoi Nero,

Ja, maar dat was hier niet het geval, begrijp ik.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #13 Gepost op: 2015/11/02, 21:35:55 »
Hoi Nero,

Ja, maar dat was hier niet het geval, begrijp ik.

Ja, dat was wel het geval. Ik was met livecd opgestart.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #14 Gepost op: 2015/11/02, 21:45:09 »
Hoi Wim,

OK! Maar wat ging er dan fout?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #15 Gepost op: 2015/11/03, 10:23:59 »
Hoi Wim,

OK! Maar wat ging er dan fout?

Dag mede-pensionado!

Er gaat (nog) niets fout gelukkig. Mijn kernvraag was of de clone bruikbaar is gegeven het volgende:

"Na afloop van de operatie  met nautilus en met diff commando naar resultaat gekeken en het meeste lijkt OK. Echter, iets wat PBR_DRV heet zie ik met nautilus wel (/dev/sda6) op de actuele disk maar op de clone niet. Gparted laat de partitie op de clone (/dev/sdc6) wel zien maar geeft als filesysteem unknown.

Iets dergelijks geldt voor de swap. Onder gparted staat /dev/sda8 als linux swap te boek, op de clone staat /dev/sdc8 als unknown."

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #16 Gepost op: 2015/11/03, 11:18:29 »
Hoi Wim,

Ik had dat al gezien. Ik snap je vraag. Ik zou die clone ook niet vertrouwen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #17 Gepost op: 2015/11/03, 12:07:22 »
Uit de afbeelding blijkt dat de GParted vergelijking niet is gebeurt tijdens dezelfde live sessie als die waarin de cloning werd uitgevoerd. De GParted screenshots komen uit een opstart vanaf de harde schijf. Als die 'controle' met nautilus ook in een operationele run is gebeurt kan er hoegenaamd geen conclusie aan worden verbonden. Is de pc opgestart van de harde schijf alvorens de vergelijking te maken dan zijn er sowieso verschillen. Zelf zie ik met deze gegevens geen enkele reden om te twijfelen aan het duplicaat.

Re: clone disk met dd; enkele vragen erna...
« Reactie #18 Gepost op: 2015/11/03, 14:42:32 »
Gparted opnieuw gedraaid, nu na opstart met livecd. Resultaat v.w.b. unkown filesytems is identiek. Ik ga er dus maar vanuit dat clone goed was. WAS, want na reboot liet ik per ongeluk de externe harde schijf aan staan met als gevolg een foutmelding en geen opstart meer mogelijk met ubuntu.

Godzijdank had ik de inhoud van de boot partitie gesaved, na terugzetten (cp -r -p ...) liep alles weer als vanouds. Voor de zekerheid zal ik maar een nieuwe clone maken.

Later: opnieuw de clone gemaakt met dd, dit keer rekening gehouden met "Van schijf naar schijf werkt wel, op voorwaarde dat noch de bron- noch de doel-schijf in gebruik is." De doelschijf viel niet te unmounten, na safe remove kwam ie gewoon weer terug. Schijnt een bug te zijn.

De filesystemen worden nu in gelijke mate herkend op doel en bron disk.

Allemaal dank voor het meedenken!
« Laatst bewerkt op: 2015/11/04, 10:15:11 door Wim Janssen »