Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wine: onveilig en dus een afrader!  (gelezen 8519 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wine: onveilig en dus een afrader!
« Gepost op: 2015/06/03, 16:52:36 »
Ik heb de waarschuwing voor Wine op mijn webstek, aangescherpt:
https://sites.google.com/site/computertip/wine

Reden: Wine gebruiken is onveilig. Ook kwaadaardige Windowsprogrammatuur kan zich zo in je Linux installeren en *alle* bestanden in je persoonlijke map aantasten. Het is onmogelijk om Wine voldoende daartegen te beveiligen.

Neem de proef maar eens op de som: installeer Wine. Start vervolgens via je toepassingenmenu, in de categorie Wine, het kladblokje op dat je er standaard bij krijgt. Klik in de werkbalk van het kladblokje en kies Openen. Je kunt overal bij, en in je persoonlijke map kun je bovendien bestanden wijzigen.

Welnu, wat dat kladblokje kan, kan een kwaadaardig Windowsprogramma ook.

Uiteraard geldt deze waarschuwing tevens voor Wine-afgeleiden zoals CrossOver en PlayOnLinux.

Als je Windowsprogramma's wil gebruiken, start dan Windows op, op een tweevoudig opstartbare computer of via een virtuele machine in Virtualbox. Dat zijn de enige oplossingen die veilig zijn (voor zover Windowsgebruik ooit veilig te noemen is).
« Laatst bewerkt op: 2015/06/07, 15:18:03 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/03, 17:33:46 »
Eigenlijk heb ik altijd begrepen, dat Wine net zo (on) veilig is, als Windows zelf.
Dus onder Wine zou je eigenlijk een antivirus programma moeten hebben........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/03, 18:20:10 »
Dus onder Wine zou je eigenlijk een antivirus programma moeten hebben........
Ja, het wordt dan al gauw steeds gekker....  :o

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/03, 18:23:18 »
Bedankt voor de waarschuwing, Pjotr!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/03, 18:28:49 »
Als je in de wine configuratie de desktop integration aanpast kan hij niet meer bij al je bestanden.
En het hangt er natuurlijk helemaal af van wat je met wine wil doen. Een simpel programma als het kladblokje kan geen kwaad, maar ik zou bijv. geen browser in wine willen hebben.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/03, 18:37:39 »
Als je in de wine configuratie de desktop integration aanpast kan hij niet meer bij al je bestanden.
Hoe betrouwbaar en waterdicht is zo'n aanpassing? Eerlijk gezegd heb ik daar totaal geen vertrouwen in.....

Het probleem is verder ook, dat je niet altijd weet (of kunt weten) wat je allemaal precies (mee)installeert als je Windowsprogjes installeert in Wine.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/03, 18:52:41 »
Niet, zie ook de FAQ.
Mijn eerdere uitspraak had dus moeten zijn "...kan niet meer zo makkelijk bij je bestanden".
Blijkt maar weer dat als je iets weinig of nooit gebruikt dat je niet alle ins en outs kent.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/03, 19:27:08 »
Blijkt maar weer dat als je iets weinig of nooit gebruikt dat je niet alle ins en outs kent.
Dat was ook bij mij zo.... Want het is al jaren geleden dat er (eventjes) Wine op mijn computer heeft gestaan. Toevallig werd ik onlangs bij de computer van een ander, weer eens "gedwongen" om erbij stil te staan.  :P

Uit veiligheidsoogpunt is het installeren van Wine (of zijn afgeleiden) beslist af te raden. Het leek me nuttig om dat even duidelijk op dit forum te benadrukken....
« Laatst bewerkt op: 2015/06/03, 19:32:03 door Pjotr »

Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/03, 19:54:24 »
Ik dacht dat in Wine zelfs IE5 ingebakken zat (of ik moet me vergissen) ; maar in ieder geval is Wine in combinatie met Java (zowel OpenJDK als Oracle's Java) bijzonder dodelijk voor je systeem heb ik me laten vertellen.

Maar Wine op zichzelf is al eigenlijk achterhaald, zeker nu je met Virtuele Machines kan werken.

Vraag me toch dan af of die betalende pakketten als Bordeaux en CrossOver dan eigenlijk niet helemaal dolgek zijn; betalend zware risico's nemen lijkt me toch niet de bedoeling.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/03, 20:08:30 »
Wine heeft standaard heeft toegang tot alle bestanden in je home directory, dus ook een virus heeft toegang tot al je persoonlijke bestanden.
Maar Wine is niet onveilig, de boosdoener is het eventuele onveilige windowsprogje.

 

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/03, 20:16:26 »
Als je in de wine configuratie de desktop integration aanpast kan hij niet meer bij al je bestanden.
Helemaal verwijderen is wat onhandig. Het is wel gemakkelijk om bestanden die een bep. programma nodig heeft in een 'reguliere' map weg te kunnen zetten. Daarom heb ik nu D: laten verwijzen naar /home/<user>/Temp. Geeft idd een iets beter gevoel.

Maar Wine op zichzelf is al eigenlijk achterhaald, zeker nu je met Virtuele Machines kan werken.
Dat lijkt me niet.

Want op de machines die ik (gedoneerd) binnen krijg, daar kan op een enkele uitzondering daargelaten, geen VM op draaien. Bovendien is Windows er dan al vanaf (of die wil of kun je niet meer gebruiken). Wine is dan een uitkomst voor dat ene programma wat iemand toevallig nodig heeft. En als dat in een gecontroleerde omgeving gebeurt (dat soort installaties doe ik persoonlijk), dan wordt het besmettingsgevaar op ook sterk beperkt. Bovendien speelt met Windows in een VM het licentie-probleem.

Wat mij betreft is het risico sterk beperkt, volledig afraden lijkt me niet aan de orde. En daarmee gooi ik ook niet het kind met het badwater weg. Wine is in de sporadische gevallen dat je het nodig hebt een zeer nuttige toepassing.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/03, 20:53:39 »
Als je Windowsprogramma's wil gebruiken, start dan Windows op, op een tweevoudig opstartbare computer of via een virtuele machine in Virtualbox.
Wine is al jarenlang een prachtig opensource softwareproject. Met Wine kan je software die alleen voor Windows beschikbaar is soms heel goed gebruiken zonder een heel Windows systeem te moeten installeren (nog los van de overbodige opslag, licentieperikelen, Windowsupdates, back-ups, anti-virus, problemen met de video enz.).

Het is bekend dat Wine tegenwoordig (sinds 10.04) op een belangrijk punt afwijkt van Windows? Om een *.exe bestand te kunnen uitvoeren moet dat expliciet worden toegestaan in het Linux bestandssysteem (chmod +x). Hierdoor neemt het risico op onbewust uitvoeren van e-mail bijlage of gedownload bestand fors af.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ProgrammabestandUitvoeren

Lastig maar wel zo veilig.

Installeer Wine vooral niet als je het niet gebruikt of vertrouwd maar ik ben er heel blij mee. Ik waardeer dit project enorm en hoop Wine nog lang te kunnen gebruiken en promoten. :)

Offtopic1: Wine kan tegenwoordig met Pilelight worden gebruikt als online TV Silverlight vereist (=stom maar anders geen online TV op Linux).

Offtopic2: De laatste tijd start ik mijn Ubuntu partitie meestal als rawdisk in Virtualbox onder Windows. Alleen voor updates direct via grub. Zo heb je ook beide systemen gelijktijdig beschikbaar maar dat bedoel je denk ik niet.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/03, 21:50:44 »
Hee, testcees is tegen.... Je Verwacht Het Niet.  =D

Twee kerncitaten uit de officiële FAQ van Wine (met dank aan Johan):

Citaat
Just because Wine runs on a non-Windows OS doesn't mean you're protected from viruses, trojans, and other forms of malware.
.... gevolgd door een lijst van ellende.

Verder:
Citaat
When run under Wine, a Windows app can do anything your user can. Wine does not (and cannot) stop a Windows app directly making native syscalls, messing with your files, altering your startup scripts, or doing other nasty things.

Jahhhh..... Neuh, dank u feestelijk.  :o
« Laatst bewerkt op: 2015/06/03, 21:52:43 door Pjotr »

Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/03, 22:03:11 »
"Bovendien speelt het Windows-licentie probleem" : eigenlijk niet als je de OEM versie installeert en de product key gebruikt van je laptop (onderaan netjes gekleefd) . Op die manier heb je toch een "volwaardige emulator" waar je 9/10 je progje probleemloos op kan draaien. Of het verstandig is die Windows online te gooien laat ik in het midden.

Toch vraag ik me nog steeds af of die betalende 'betere emulatoren' (vergeleken met Wine) ook niet een risico vormen op je systeem.

In ieder geval: bij mij komt geen vonkje Windows(achtige) software nog op de computer. Als het echt niet lukt om iets te bereiken veranderen wij (ook op het werk) gewoon de doelstelling(en). Met creatief zijn bereik je veel meer.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/03, 22:18:43 »
"Bovendien speelt het Windows-licentie probleem" : eigenlijk niet als je de OEM versie installeert en de product key gebruikt van je laptop (onderaan netjes gekleefd) .
Niet als het OS wat je wilt installeren (bv Win7) een andere is als waar de machine oorspronkelijk mee gekomen is, bv. Vista of XP. Bovendien ga je natuurlijk niet elke keer het OS geheel (gevirtualiseerd) installeren maar maak je gebruik van een basis-sessie. En het licentienummer van die basis-sessie komt natuurlijk niet overeen met de machine waar de VM op moet draaien (er vanuitgaande dat het OS hetzelfde is).
(allemaal theorie natuurlijk, uiteraard ga je er pragmatisch mee om  ;),  maar dat is wel waar MS je toe dwingt)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/03, 22:20:02 »
Citaat
Just because Wine runs on a non-Windows OS doesn't mean you're protected from viruses, trojans, and other forms of malware.
Just because Wine Whatever runs on a non-Windows OS doesn't mean you're protected from viruses, trojans, and other forms of malware. :evil:

Voor de toepassingen waar ik Wine voor gebruik lees ik geen enkel argument afscheid van Wine te nemen.  :)
Ik dacht dat in Wine zelfs IE5 ingebakken zat (of ik moet me vergissen)
Daar vergis je je in en daarmee ook in risico van java e.d.

"Bovendien speelt het Windows-licentie probleem" : eigenlijk niet als je de OEM versie installeert en de product key gebruikt van je laptop (onderaan netjes gekleefd) . Op die manier heb je toch een "volwaardige emulator" waar je 9/10 je progje probleemloos op kan draaien.
Je kan (ik kon) mijn (retail!) Windowslicentie opnieuw activeren in de virtuele machine. Maar als je dan Windows-dualboot weer via grub gebruikt. . . moet je weer opnieuw activeren. . . enz. enz. Dat wil je niet (wellicht is er een maximum aan?).
Een extra virtuele installatie adviseren als alternatief voor Wine is niet altijd het juiste advies als de prijs voor een Windowslicentie wordt meegenomen (naast alle ander voordelen van Wine).
« Laatst bewerkt op: 2015/06/03, 22:59:56 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/04, 07:50:19 »
Als je in de wine configuratie de desktop integration aanpast kan hij niet meer bij al je bestanden.
Helemaal verwijderen is wat onhandig. Het is wel gemakkelijk om bestanden die een bep. programma nodig heeft in een 'reguliere' map weg te kunnen zetten. Daarom heb ik nu D: laten verwijzen naar /home/<user>/Temp. Geeft idd een iets beter gevoel.

Maar Wine op zichzelf is al eigenlijk achterhaald, zeker nu je met Virtuele Machines kan werken.
Dat lijkt me niet.

Want op de machines die ik (gedoneerd) binnen krijg, daar kan op een enkele uitzondering daargelaten, geen VM op draaien. Bovendien is Windows er dan al vanaf (of die wil of kun je niet meer gebruiken). Wine is dan een uitkomst voor dat ene programma wat iemand toevallig nodig heeft. En als dat in een gecontroleerde omgeving gebeurt (dat soort installaties doe ik persoonlijk), dan wordt het besmettingsgevaar op ook sterk beperkt. Bovendien speelt met Windows in een VM het licentie-probleem.

Wat mij betreft is het risico sterk beperkt, volledig afraden lijkt me niet aan de orde. En daarmee gooi ik ook niet het kind met het badwater weg. Wine is in de sporadische gevallen dat je het nodig hebt een zeer nuttige toepassing.
dat lijkt mijn ook zo.
ik gebruik platonlinux.  met maar een programma,en die komt van een originele dvd af. kan volgens mijn dus geen kwaad.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/04, 09:01:03 »
Nou nou, ik heb maar één Windows-programma onder Wine wat ik gebruik en ik ga daarvoor dus echt niet een dual-boot aannemen. Dus wellicht een goede waarschuwing, maar ik sla hem in de wind :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #18 Gepost op: 2015/06/04, 09:25:41 »
Je kan (ik kon) mijn (retail!) Windowslicentie opnieuw activeren in de virtuele machine. Maar als je dan Windows-dualboot weer via grub gebruikt. . . moet je weer opnieuw activeren. . . enz. enz. Dat wil je niet (wellicht is er een maximum aan?).
Ja. Je mag maar een aantal keren opnieuw activeren. Op enig moment ben je er dus klaar mee (letterlijk).

Bovendien heeft Windows de onhebbelijkheid om zodra de machine er iets anders uitziet (bv wat meer geheugen), deze ogenblikkelijk als illegaal te kenmerken. Deze moet je dan weer opnieuw moet activeren; en laat dit nu net een virtuele omgeving zo makkelijk gaan (virtueel ff wat extra geheugen bijprikken). Bagger dus.

Nou nou, ik heb maar één Windows-programma onder Wine wat ik gebruik en ik ga daarvoor dus echt niet een dual-boot aannemen. Dus wellicht een goede waarschuwing, maar ik sla hem in de wind :)
Idem. Gelukkig heb ik geen last van een hyperbolisch stress-syndroom  ;). Enig pragmatisme maakt het leven makkelijker en aangenamer.....

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/04, 10:03:35 »
Wine is een schemergebied: als er een update van pipelight wordt geinstalleerd dan is er zo'n kleine venstertje dat je daarover informeert. Ik neem aan dat een virus o.i.d. zich ook op die manier kan aankondigen. Wine is een vreemde eend onder de pinguins, toch gebruik ik het zijdelings wel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #20 Gepost op: 2015/06/04, 10:41:24 »
Het veiligheidsprobleem is doorgaans niet dat éne Windowsprogramma dat jij, als ervaren Linuxgebruiker, welbewust in Wine installeert.

Het probleem is de openstelling voor andere, ongewenste, kwaadaardige Windowsprogramma's, die je mogelijk *onbewust* installeert. Of die andere mensen van wie je de Linuxcomputer beheert, in hun onwetendheid misschien wel *bewust* gaan installeren. Of onoplettende gezinsleden, in hun eigen gebruikersaccount op jouw gezinscomputer.

Wine is gewoon een gapend veiligheidsgat.... Zonde om de veiligheid van je mooie Linux zo omlaag te halen, vind ik.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/04, 11:03:24 door Pjotr »

Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #21 Gepost op: 2015/06/04, 11:10:26 »
Het veiligheidsprobleem is doorgaans niet dat éne Windowsprogramma dat jij, als ervaren Linuxgebruiker, welbewust in Wine installeert.

Ik weet niet tegen wie je het nu specifiek hebt maar ik ben geen ervaren Linux-gebruiker hoor. Mijn vader gebruikt overigens ook Wine en hij is ook verre van ervaren.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #22 Gepost op: 2015/06/04, 11:51:58 »
Het veiligheidsprobleem is doorgaans niet dat éne Windowsprogramma dat jij, als ervaren Linuxgebruiker, welbewust in Wine installeert.
Ik weet niet tegen wie je het nu specifiek hebt maar ik ben geen ervaren Linux-gebruiker hoor.
Ja, schrijf mij er ook maar bij, mis ook die broodnodige ervaring. En verder doe ik al helemáál niets bewust, maar eigenlijk alles alleen maar onbewust; maar dat laatste is beter (heb ik me laten vertellen), want spiritueel en zo.....
 =D =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #23 Gepost op: 2015/06/04, 12:09:21 »
Nu ben ik het zomaar volledig met @Pjotr eens.

Laten alle Wine gebruikers dan eerst maar eens AntiMalWareBytes installeren. En een virusscanner.
Eens kijken of ze er nog zo overdenken.

Ik heb dat zelf wel gedaan en ben toen echt wel geschrokken van wat ik tegen kwam. Ondanks dat alles wat ik er opgezet heb legaal is. En heb daarna tegelijk Wine totaal verwijderd.
Na een gebruik van ongeveer 2 maanden.

Op zich zelf is dat verwijderen al een krampe ellende daar het overal ingenesteld zit.

Maar het is en blijft verleidelijk, en dat is dus ook juist het grote gevaar er van

Zelf heb ik nu Win 7 in een VM draaien, en dat bevalt mij uitstekend.
Maar ook met AntiMalWareByte en een virusscanner geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/04, 12:12:20 door Henkp »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wine: onveilig en dus een dikke afrader!
« Reactie #24 Gepost op: 2015/06/04, 12:25:53 »
Ja, schrijf mij er ook maar bij, mis ook die broodnodige ervaring. En verder doe ik al helemáál niets bewust, maar eigenlijk alles alleen maar onbewust; maar dat laatste is beter (heb ik me laten vertellen), want spiritueel en zo.....
 =D =D
Vind je dit nu zelf een constructieve manier van discussiëren?

Ik constateer in elk geval, dat je totaal niet ingaat op mijn argumenten:
Citaat
Het probleem is de openstelling voor andere, ongewenste, kwaadaardige Windowsprogramma's, die je mogelijk *onbewust* installeert. Of die andere mensen van wie je de Linuxcomputer beheert, in hun onwetendheid misschien wel *bewust* gaan installeren. Of onoplettende gezinsleden, in hun eigen gebruikersaccount op jouw gezinscomputer.

Het gaat niet om een denkbeeldig gevaar; dat blijkt ook uit het verhaal van Henkp.