Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten wijzigen externe harde schijf  (gelezen 16306 keer)

Offline RonaldP3

  • Lid
Rechten wijzigen externe harde schijf
« Gepost op: 2011/02/27, 20:21:32 »
Hallo!

Ik heb gebropeerd de rechten van m'n externe harde schijf te wijzigen aan de hand van de aanwijzingen op deze (erg nuttige) website: http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Rechten-wijzigen-op-een-externe-har Ik wil graag dat m'n harde schijf toegankelijk is voor alle gebruikers. Nu behoord de schijf bij de gebruiker die als eerst inlogd en moet een ander de computer herstarten om de schijf te kunnen gebruiken. De schijf heet "My Book" en de opdrachtregel die ik gebruikt heb in de terminal is:

sudo chmod -R 777 /media/"My Book"
Verder volg ik de aanwijzingen op de website. Zou de spatie in de naam van de schijf het probleem zijn? Ik kan wel naar de map navigeren door de opdracht cd /media/"My Book" uit te voeren.

De grafische methode die ook beschreven wordt is ook niet succesvol gebleken.

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ronald


Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/27, 22:01:49 »
je was er bijna:

sudo chmod 777 -R /media/My\ Book/

Offline RonaldP3

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/28, 09:05:00 »
Gr8Jen, bedankt voor de suggestie, maar helaas werkte het niet... De schijf schreef wel informatie weg nadat ik de opdracht uitvoerde, maar de rechten stonden na het herstarten van de schijf nog steeds alleen bij mij.

Het gebruik van de "\" kende ik nog niet. Wordt 'ie altijd gebruikt om spaties aan te geven?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/28, 10:09:36 »
Hoe staan de huidige rechten op het koppelpunt van je externe schijf? Welk bestandsformaat is je externe harde schijf?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/28, 10:20:45 »
Wellicht heb jij een externe schijf geformatteerd als ntfs. Bij het automatisch aankoppelen van een ntfs schijf heeft de gebruiker geen controle over de rechten. Vroeger stonden de rechten standaard helemaal open, Nu, om één of andere redenen (wellicht "veiligheid"), staan de rechten voor directories op 700: enkel de eigenaar kan dus iets doen met de schijf. Voor mij zou dit goed zijn, als de gebruiker dit maar zou kunnen aanpassen. Dat kan echter niet zonder het aanpassen van broncode en hercompileren.

Probleem gerapporteerd in november 2009 voor Karmic: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/devicekit-disks/+bug/482501

Mogelijke workarounds: patchen zoals beschreven in het bugrapport, of aankoppelen via /etc/fstab, in welk geval je wel volle controle hebt over de rechten.

Offline RonaldP3

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/28, 13:42:15 »
De rechten van de map en alle submappen staan nu op "700" en alle bestanden op "755". Verder is het bestandstype "msdos". Ik neem aan dat dat ntfs is.

De workaround ziet er ingewikkeld uit. Hoe zou ik de schijf kunnen aankoppelen via /etc/fstab? En heeft dat nog voor- en/of nadelen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/28, 14:12:39 »
Een praktischere en vooral eenvoudigere oplossing lijkt me deze: verdeel de externe harde schijf in twee partities. Eentje in FAT32 en eentje in EXT4.

Gooi de EXT4-partitie geheel open, volgens de instructie op mijn webstek. Die is nu volledig bruikbaar voor alle Linuxgebruikers, plus je hebt alle voordelen van een "bestandsdagboek" bij stroomstoringen et cetera. Enig nadeel: Windowsgebruikers kunnen er niet bij.

De FAT32-partitie staat sowieso open voor iedereen, ook Windowsgebruikers, omdat dit format geen rechten kent. Enig nadeel: geen bestandsdagboek, dus kwetsbaarder voor bestandschade bij stroomstoringen.

Partitioneren doe je met Gparted, bij voorkeur vanaf de Ubuntu-CD:
http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

O ja, en vermijd partitie-etiketten met spaties! Dus geen My Book, maar MyBook of My_Book. Of nog beter: een goed-Nederlandse naam als Opslagschijf of zo.  :P
« Laatst bewerkt op: 2011/02/28, 14:23:38 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/28, 18:23:08 »
Enig nadeel: geen bestandsdagboek, dus kwetsbaarder voor bestandschade bij stroomstoringen.
Lees: veel kwetsbaarder. Voor je het weet, heb je onherroepelijke schade aan je bestanden. Ik zou FAT32 absoluut niet aanraden, voor iets anders dan een USB stickje.

Twee partities lijkt mij ook wat onpraktisch. Tijdens je Windows sessie kom je dan opeens tot de vaststelling dat je die gegevens op de ext4 partitie hebt bewaard in plaats van op de fat partitie. Die ambiguïteiten heb je niet als je het op één opslagvolume houdt.

Als je echt ook met Windows op die schijf moet, dan lijkt ntfs mij de enige bedrijfszekere oplossing. Als het een schijf is die je deelt vanop een vaste computer, dan is het wellicht toch de bedoeling dat die permanent aan het systeem hangt. Het editen van /etc/fstab klinkt wat guru achtig en is het misschien ook, maar in essentie is het een eenvoudige en éénmalige ingreep.

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/28, 19:36:58 »
Ik ben voor de optie fstab:

sudo blkidkopieer de UUID van de harde schijf die je wil mounten in fstab

sudo nano /etc/fstab
plak de volgende tekst ergens onderin:

Citaat
UUID=97b205b1-4ff4-4291-8a97-4060c5c3255c     /media/My\ Book/               ext4    rw,default,noauto       0    0
gebruik hiervoor de UUID die je hebt gekopieerd
noauto zorgt er in principe voor dat er geen error meldingen komen als je de HD niet hebt aangesloten met mounten

Offline RonaldP3

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/01, 10:54:04 »
Bedankt voor alle suggesties!

Ik ga de optie met fstab proberen. Kan iemand me alleen uitleggen wat deze "fstab" map precies inhoud. Ik snap niet helemaal waarom je schijven ook nog in een andere map dan de "media" map kan mounten. Zou hier graag wat over leren...

Verder, Gr8Jen, kan ik letterlijk de tekst plakken die je hebt geciteerd?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/01, 19:30:08 »
Kan iemand me alleen uitleggen wat deze "fstab" map precies inhoud.

Uitleg  ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/01, 22:25:27 »
Post de uitkomst van "sudo blkid" hier eens. Dan kunnen we precies zeggen hoe je dit kan configureren.

Offline RonaldP3

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/02, 19:45:31 »
Mikkel, bedankt voor de link. Ik moet nog steeds een beetje m'n weg vinden in alle ubuntu documentatie.

De uitkomst van blkid was:
$ sudo blkid
[sudo] password for ronald:
/dev/sda1: UUID="6606a079-4454-4c9a-a183-5c7cffa64fc7" TYPE="ext4"
/dev/sda5: UUID="973393c6-085b-4dfc-8ce9-44f5bb7b42ba" TYPE="swap"
/dev/sda6: UUID="c3756c41-55c7-4804-bff0-7f3dca808c73" TYPE="ext4"
/dev/sda7: UUID="17ed33e4-7acc-4768-b694-445239c34b1d" TYPE="swap"
/dev/sdb1: LABEL="My Book" UUID="C369-DED5" TYPE="vfat"

Via "sudo fdisk -l" vind ik het volgende over de schijf:
Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1   *           1       38912   312560608+   c  W95 FAT32

Is het nog steeds een goed idee om de spatie uit de naam te halen? En zo ja, hoe doe ik dat?

Offline Xabre16V

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/03, 00:20:30 »
schijf aansluiten, in terminal: sudo nautilus (je bent dan even root) en er opent zich een verkenner venster

dan rechtermuisknop op je betreffende usb schijf en kijken bij tabblad rechten... alles zetten op nobody en nogroup met lezen en schrijfrechten

klaar

Offline jan11000

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/03, 16:07:18 »
schijf aansluiten, in terminal: sudo nautilus (je bent dan even root) en er opent zich een verkenner venster

dan rechtermuisknop op je betreffende usb schijf en kijken bij tabblad rechten... alles zetten op nobody en nogroup met lezen en schrijfrechten

klaar
Indien dit niet werkt, dwz de onderliggende mappen worden niet meegenomen.
Gebruik dan krusader, deze neemt de onderliggende mappen wel goed mee.

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/03, 18:42:25 »
Mikkel, bedankt voor de link. Ik moet nog steeds een beetje m'n weg vinden in alle ubuntu documentatie.

De uitkomst van blkid was:
$ sudo blkid
[sudo] password for ronald:
/dev/sda1: UUID="6606a079-4454-4c9a-a183-5c7cffa64fc7" TYPE="ext4"
/dev/sda5: UUID="973393c6-085b-4dfc-8ce9-44f5bb7b42ba" TYPE="swap"
/dev/sda6: UUID="c3756c41-55c7-4804-bff0-7f3dca808c73" TYPE="ext4"
/dev/sda7: UUID="17ed33e4-7acc-4768-b694-445239c34b1d" TYPE="swap"
/dev/sdb1: LABEL="My Book" UUID="C369-DED5" TYPE="vfat"

Via "sudo fdisk -l" vind ik het volgende over de schijf:
Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1   *           1       38912   312560608+   c  W95 FAT32

Is het nog steeds een goed idee om de spatie uit de naam te halen? En zo ja, hoe doe ik dat?

Je kan geen fouten meer maken met mouten ofzo. dus het maakt het makkelijker voor jou.
bovendien zie ik staan dat de schijf fat32 is
ik raad je sterk aan om de harde schijf minstens NTFS te formateren of EXT4 als je alleen Ubuntu gebruikt.
misschien zijn dan ook al veel problemen opgelost.

hernoemen van hardeschijf:
voor fat32:
sudo mlabel -i /dev/sdb1 ::naam_hardeschijfvoor NTFS:
sudo ntfslabel /dev/sdb1 naam_hardeschijfvoor EXT4:
sudo e2label /dev/sdb1 naam_hardeschijf

indien je dus de data even ergens anders kwijt kan en kan formatteren:
mkfs -m 0 -t ext4 /dev/mdb1

indien je één van deze acties uitvoert graag nog één keer de uitkomst van "sudo blkid" en "sudo fdisk -l" dan kan ik je vertellen wat je in fstab moet stoppen om goed te mounten zonder foutmeldingen

Offline RonaldP3

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/04, 21:01:48 »
Bedankt voor alle reacties en tips!

Ik denk alleen dat ik het hier even bij ga laten. De oplossing ziet er degelijk uit maar voor m'n orginele probleem zijn ze me iets teveel "gedoe". Er zijn twee gebruikers op deze computer en als het echt nodig is kan de ander na een herstart de schijf ook gebruiken. Herstarten gaat zowieso snel in ubuntu, dus dat is fijn  ;)

Ik heb er wel een hoop van geleerd, wat ik bij een toekomstige nieuwe schijf ga toepassen, dus bedankt daarvoor!

Ronald

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/05, 09:08:42 »
Het probleem verwondert me: voor een fat geformatteerde schijf kon je vroeger de permissies regelen door het aanpassen van de permissies van het koppelpunt (de "sudo chmod" van in het begin van dit draadje). Maar blijkbaar is dat mechanisme veranderd.

Offline t1m

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/18, 01:13:25 »
Voor mij geldt ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb ook een externe harde schijf en hoewel ik enig user ben ondervind ik toch problemen. Wanneer ik bijvoorbeeld de PC opstart heb ik alleen root acces tot mijn externe schijf. Wat ik dan doe is unmount en weer mount, waarna ik wel bij mijn bestanden kan. Wanneer ik dan rechtermuisknop op de schijf doe en de rechten wil aanpassen lukt dit niet en springen ze weer terug waar ze op staan, namelijk dat ik de eigenaar ben en alleen ik bestanden kan aanmaken en verwijderen.
sudo chmod -R 777 /media/SAMSUNG Werkt niet.

Is mijn enige optie nu /etc/fstap/ ?
Ik heb deze http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab wel gelezen maar ik denk toch dat ik even wat hulp nodig heb.

sudo blkid Levert dit op:

/dev/sda1: UUID="1C80D08980D06B32" TYPE="ntfs"
/dev/sda6: UUID="568018bb-35a6-4994-a4f7-febcacb32886" TYPE="swap"
/dev/sda5: UUID="d4c0c90d-abd9-4ad2-8277-654752ccb04a" TYPE="ext4"
/dev/sdb1: LABEL="SAMSUNG" UUID="22103FE4103FBE1B" TYPE="ntfs"



Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/18, 10:38:30 »
Dit mechanisme blijkt toch aangepast in vergelijking met vroeger. Vroeger was het verschillend alnaargelang je een ntfs of een fat schijf had. Een ntfs schijf werd aangekoppeld met alle rechten open. Een fat schijf werd aangekoppeld met alle rechten voor de gebruiker, en leesrechten voor anderen (denk ik).

Nu worden zowel vfat en ntfs partities aangekoppeld met enkel rechten voor de gebruiker: lees, schrijf en uitvoerrechten voor folders, lees en schrijfrechten voor bestanden. Groep en andere gebruikers hebben helemaal geen rechten. Het blijkt niet meer mogelijk met chmod de rechten aan te passen. Er komt ook geen foutmelding. In vroegere versies kon je dat. De nieuwe rechten werden "onthouden" de volgende keer dat je het koppelpunt aanmaakte.

Met ext3/ext4 gaat dit allemaal wel. Zowiezo heb je veel meer controle als je ext gebruikt. Als je meer complexe vereisten hebt, maar het moet echt fat of ntfs blijven, dan lijkt het erop dat je weer op de oude manier moet werken. Handmatig aankoppelen. Permissies kunnen alleen via de mountopties gecontroleerd worden. Handigst is dan om dit via fstab met de noauto optie te doen, of een scriptje.

Offline t1m

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/18, 18:14:57 »
Uit Gr8Jen  post begrijp ik dan ik dus dit moet doen:
 sudo nano /etc/fstab

volgens mij kan ik het beter invoeren hierin, vind ik persoonlijk makkelijker:
gksu gedit /etc/fstab
En dan deze regel erin plakken:

UUID=22103FE4103FBE1B     /media/SAMSUNG/               ntfs    rw,default,noauto       0    0

Wanneer ik dit doe moet het werken, of is de code verkeerd? Ik ben voorzichtig hiermee, al mijn bestanden staan namelijk op deze schijf..

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/18, 21:15:20 »
Voeg als optie ook "users" toe, zodat alle gebruikers kunnen koppelen/ontkoppelen. Ook nog: fmask=111,dmask=000 zodat iedereen alle rechten heeft, en utf8 om goed met vreemde tekens om te gaan:
UUID=22103FE4103FBE1B     /media/SAMSUNG/               ntfs    noauto,users,fmask=111,dmask=000,utf8       0    0

Ik vermoed dat de partitie op die wijze links in nautilus zal verschijnen, waarbij iedere gebruiker door die aan te klikken, ze kan aankoppelen of ontkoppelen. Als dat niet werkt, dan gaat het zeker met "mount  /media/SAMSUNG/" en "umount  /media/SAMSUNG/" om te ontkoppelen.

Door noauto weg te laten zou de partitie meteen aankoppelen, maar aangezien het een verwijderbare schijf betreft, hou je het beter bij handmatig aankoppelen.

Zoals je weet, moet de folder /media/SAMSUNG bestaan. Indien niet, dan moet je die nog aanmaken (vb. met het commando "sudo mkdir /media/SAMSUNG").

Na het opslaan van /etc/fstab kan je meteen de mount uitvoeren (en controleren of alles OK is) met het commando "sudo mount -a"
« Laatst bewerkt op: 2011/03/18, 21:17:13 door vanadium »

Offline t1m

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/19, 02:55:28 »
Helaas krijg ik deze foutmelding bij het invoeren van de code:
Niet in staat SAMSUNG aan te koppelen

Mount is denied because the NTFS volume is already exclusively opened.
The volume may be already mounted, or another software may use it which
could be identified for example by the help of the 'fuser' command.


Bij locaties zie ik nu een andere SAMSUNG erbij staan, maar als ik daarop klik krijg ik bovenstaande foutmelding.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/19, 09:17:32 »
Herstart eens systeem en zie eens hoe het dan gaat.

Offline t1m

  • Lid
Re: Rechten wijzigen externe harde schijf
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/19, 18:51:09 »
Ik zie nu 2 schijven en bij beide kan ik niet inloggen.
De foutmelding bij de externe schijf die ik al had, degene met het usb logo zeg maar, is:

Kan de locatie niet aankoppelen

Error mounting: mount exited with exit code 1: helper failed with:
Unprivileged user can not mount NTFS block devices using the external FUSE
library. Either mount the volume as root, or rebuild NTFS-3G with integrated
FUSE support and make it setuid root. Please see more information at
http://ntfs-3g.org/support.html#unprivileged


De foutmelding wanneer ik op de 'nieuwe' harde schijf, zeg maar de /etc/fstab schijf, klik is:

Kan de locatie niet aankoppelen

Unprivileged user can not mount NTFS block devices using the external FUSE
library. Either mount the volume as root, or rebuild NTFS-3G with integrated
FUSE support and make it setuid root. Please see more information at
http://ntfs-3g.org/support.html#unprivileged


Ik heb er maar ff een printscreen van gemaakt:
http://img860.imageshack.us/img860/8971/schermafdruk.png

Wanneer ik als root inlog krijg ik bij de usb samsung:

Fout bij aankoppelen SAMSUNG

Error mounting: mount exited with exit code 1: helper failed with:
fuse: failed to access mountpoint /media/SAMSUNG/: No such file or directory


en bij die /etc/fstab/ schijf:

Fout bij aankoppelen SAMSUNG

fuse: failed to access mountpoint /media/SAMSUNG/: Bestand of map bestaat niet
« Laatst bewerkt op: 2011/03/19, 19:00:34 door t1m »