Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op Chromebook  (gelezen 785 keer)

Offline Luuk073

  • Lid
Ubuntu op Chromebook
« Gepost op: 2015/01/28, 22:04:21 »
Hallo,

Ik gebruik Ubuntu nu al een tijd op 2 computers (12.04 en 14.04) en ben er erg tevreden over.
Nu wil ik misschien binnenkort een chromebook aanschaffen. Nu weet ik dat er op de chromebook maar weinig opslag zit. Ik vraag me af, is dit genoeg opslag? Ik heb snel gekeken en ik zie dat dit maar 16 gb is. Als dit niet genoeg is, is er nog een mogelijkheid de opslag uit te breiden? En is dit makkelijk om mee te nemen naar bijvoorbeeld school toe, aangezien ik nog een scholier ben?

Groeten,
Luuk

Re: Ubuntu op Chromebook
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/28, 22:41:41 »
Hallo, ik ken de specs van een Chromebook niet, maar ik neem aan dat het om een Google-ding gaat? Om Ubuntu of afgeleiden te installeren heb je grofweg 10G nodig, als je van plan bent zo'n installatie langer aan te houden (langer dan zes, twaalf, meer maanden) kan 15G geen kwaad.

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Ubuntu op Chromebook
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/28, 22:45:07 »
Hoe bedoel je "kan geen kwaad"?

Re: Ubuntu op Chromebook
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/28, 23:18:37 »
Er is genoeg ruimte voor Ubuntu op je Chromebook. De meeste Chromebooks hebben daarnaast ook nog een Micro-SD-slot dus daar kun je nog uitbreiden tot 128 GB. En natuurlijk is er de cloudopslag.

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Ubuntu op Chromebook
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/28, 23:24:36 »
Ik neem aan dat een externe harde schijf ook werkt via de usb? (Ik neem aan dat er bij elke chromebook een usb aansluiting op zit)

Re: Ubuntu op Chromebook
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/28, 23:43:28 »
Hoe bedoel je "kan geen kwaad"?
Naarmate een Linux-distro langer in de lucht is, zal er meer en meer geïnstalleerd worden op de root-partitie (/ in jargon). De/mijn ervaring leert dat een root van 10G na verloop van tijd vol gaat lopen en dat een rootpartitie van 15G of 20G langer (veel langer) geen problemen geeft. 

Re: Ubuntu op Chromebook
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/29, 00:35:10 »
Ik neem aan dat een externe harde schijf ook werkt via de usb? (Ik neem aan dat er bij elke chromebook een usb aansluiting op zit)


Ja, Chromebooks hebben USB-poorten, meestal 1, soms 2 :)

Hoe bedoel je "kan geen kwaad"?
Naarmate een Linux-distro langer in de lucht is, zal er meer en meer geïnstalleerd worden op de root-partitie (/ in jargon). De/mijn ervaring leert dat een root van 10G na verloop van tijd vol gaat lopen en dat een rootpartitie van 15G of 20G langer (veel langer) geen problemen geeft. 

Wat ietsje anders is bij Ubuntu op een Chromebook omdat Ubuntu daar iets kleiner op is, dus 16 GB is ruim voldoende opslagruimte (ChromeOS neemt sowieso nauwelijks ruimte in beslag). Natuurlijk moet je niet téveel lokale data erop pleuren dan).
« Laatst bewerkt op: 2015/01/29, 00:36:50 door Vistaus »

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Ubuntu op Chromebook
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/29, 07:20:44 »
Nu ik zeker weet dat ik er genoeg ruimte op heb, aangezien ik en externe harde schijf er aan kan hangen en een sd kaartje in kan stoppen, weet ik wat ik wilde weten. Bedankt!

Offline midas

  • Lid
Re: Ubuntu op Chromebook
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/29, 12:50:41 »
Bij keuze chromebook let dan even goed op de toegepaste processor. Kies er dan ééntje met Intel-processor...daar valt Ubuntu eenvoudiger op te installeren. Vaak is dat een Asus, Toshiba, Acer etc.
Linux Mint 20.2 Cinnamon