Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)  (gelezen 8202 keer)

Offline suusje307

  • Lid
Wie o wie help een hulpeloze vrouw in nood!!! waarschijnlijk is het heel simpel, maar ik kom er niet uit! Ik werk op dit moment met Linux Ubuntu, en had een mooie Canon printer, die dus niet werkt met Linux, ik op aanraden van mijn broer een Hp gekocht, want die zou het wel doen....

Helaas moest mijn broer weg, en kon mij niet verder helpen, en ben nu dus zelf aan het knutselen...je snapt het al... er komt helemaal niets van terecht! Ik heb op deze site al gezocht en kwam toen bij een verhaal dat ik op een link moest drukken en dan zou mijn printer het wel doen, doet de link het niet meer! Heb ik weer.

Alles staat goed qua hplip, cupsijs etc. maar doen ho maar! ik heb net de hplip-3.10.9 gedownload maar als ik m wil installeren dan zegt ie:An unknown error happened. pfft krijg er wat van.

in de terminal heb ik ook al de hp_setup gedaan, maar dan krijg ik dit:

error: No devices found on bus: usb ???

Heb alles aangesloten, zodra ik een printopdracht geef, dan zegt ie: verwerken, maar daarna inactief, finished page 1, en hij heeft niets gedaan!!

wie o wie kan mij stapsgewijs uitleggen wat ik moet doen??

alvast bedankt!







Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/04, 20:55:05 »
Ga naar menu: Toepassingen. Kies daar: Ubuntu Software centrum
Vervolgens ziet u een scherm waarin u rechtsboven intypt: HPLIP
Dan installeert u alle items en uw leed zou moeten zijn verholpen. Hier werkt elke HP printer ermee.

Na installatie ziet u in de balk een HP logo; daar met de rechtermuisknop aanklikken en kies : HP device manager
Daar krijgt u allerlei keuzemenu´s te zien die betrekking hebben op de aangesloten printer.

Welke HP printer heeft u en welke Ubuntu versie draait u eigenlijk?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 21:03:13 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline koos4401

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/04, 21:02:01 »
Voor je Canon: probeer eens op deze site of er drivers zijn:
http://support-au.canon.com.au Gewoon de invuloefening doorlopen.
Succes.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/04, 21:06:27 »
hallo heren, bedankt dat jullie mij willen helpen, ik ben echt een leek he! mijn broer doet dit altijd voor mij en ik zit er dan naast en probeer er dan wat van op te steken...

ik gooi van alles neer wat ik weet van de versie etc. je weet vast wel wat ik er mee bedoel!haahh bedankt he!

10.4
2.6.32 -26 generic

heb je hier wat aan?

ik ga even aan de slag met jullie adviezen, eerst de hp printer maar....

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/04, 21:15:41 »
ben ik weer

peter:

ik heb alles gedaan, ik miste er 2 die nog niet aanstonden. ik ben naar het hp icoon gegaan, en kreeg bij het aanklikken krijg ik geen lijst maar een waarschuwing: no install hp divice, de dicive list blijft leeg....

ik heb trouwens een hp deskjet 2050 en dus ook nog een bijna nieuwe canon ip2600, die heb ik op marktplaats gezet omdat mijn broer zei dat ik er met linux niet mee kan werken, ik zit nu dus met 2 niet werkende printers, door linux :evil:

ik wacht reactie weer af......

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/04, 21:21:39 »
koos: ik heb gekeken, en er was inderdaad een bestandje...vreemd, want mijn broer heeft toen we uren bezig zijn geweest om hem te latenw erken alles bekeken...dacht hij dan..... ik probeer eerst de hp nu, mocht dat niet lukken, dan pak ik de canon erbij, bedankt voor je hulp!!

Groetjes Suzanne

Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/04, 21:35:35 »
OK HPLIP draait nu bij u.
Klik op Device Manager en dan krijgt u een menu waarin u uw printer kunt helpen detecteren. Klik op Device en daarna op :setup device
Dan krijgt u bijgaand scherm waar u de zaken invult zoals hier al voor u is gedaan. Zorg dat uw printer aanstaat en is aangesloten op USB.
Daarna klikt u op : NEXT (onderaan)
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/04, 21:51:47 »
Heb ik allemaal gedaan, ik krijg natuurlijk eerst die warning weer ik krijg dan een blanco blad, met onderaan:

No devices found.
click back to chance discovery options, or refresh to searche again....

Dus dat betekend dat de computer geen contact maakt?? de usb kabel zit echt goed, alles is aan, maakt contact etc.

Deze problemen had ik ook bij de canon, alleen de canon deed dan nog de moeite om te knipperen, leek het alsof hij ging printen, maar nee hoor! Wat een drama dit! vind linux geweldig, maar hier wordt ik echt kriegel van....

Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/04, 22:06:52 »
Beetje pech omdat ik je printer niet kan checken op de HP site. Die is nu even off line (zie foto)
Op die site kun je vaak vinden of er voor je printer nog iets speciaals te doen is.
Ik begrijp anders niet waarom HPLIP jouw printer niet kan zien.
Ik neem aan dat je de printernaam etc hebt ingetypt zoals ik eerder heb aangegeven.

Maar het moet toch echt kunnen zoals blijkt uit: http://www.hettes.nl/index.php?main=product&id=431
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 22:10:28 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/04, 22:21:35 »
ja raar he, ik heb echt alles gedaan zoals u aangaf... zag idd dat de site uit de lucht is... zal het morgen nog eens proberen anders, vind het zo vreemd.
staat er ook nog eens printer makkelijk te installeren..

ik zit ineens te denken, stom misschien, maar zou het aan mijn kabel kunnen liggen? of krijg ik dan een andere melding? want ik heb het bij mijn canon ook..

In ieder geval bedankt voor de moeite, ik laat deze gegevens aan mijn broer zien als hij van de week komt, misschien kan hij er wat mee.

Weltrusten en misschien tot ziens!

Groetjes Suzanne

Offline HarzG

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/04, 22:25:07 »
Niet elke gebruiker heeft op een pc alle rechten.
Als de gebruiker suusje geen vinkje heeft voor "printers instellen" toegestaan, dan kan je geen drukkers veranderen of installeren.

Heb je ooit zelf de updates voor Ubuntu binnengehaald en geïnstalleerd of doet dat altijd je broer?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/04, 22:49:50 »
hai HarzG,

Bedankt voor je reactie, ik ben inmiddels met mijn broer weer online, ik ben bezig geweest in de terminal en hij zegt dat hij het weet, ik heb ook jou bericht doorgegeven. ben benieuwd!!

gr suus

Offline koos4401

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/05, 09:40:25 »
Dit is een zeer nuttige (verwijs)site voor Canon! https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker/canon-drivers Jij (of je broer) moet er zo uit kunnen komen!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/05, 15:36:18 »
Hallo heren,

Bedankt voor jullie hulp, vanavond komt mijn broer hierheen om de printer te laten werken, hij heeft het probleem gevonden zegt ie! Ik ga zo ie zo ook nog even kijken of we de canon ook aan de praat krijgen, je weet maar nooit!

To be continued!

Groetjes Suzanne

Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/05, 17:48:07 »
Zou leuk zijn te horen wat nu het echte probleem is geweest en hoe het is opgelost.
Kan misschien ook weer iemand anders mee worden geholpen.
Succes alvast
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/06, 20:22:56 »
Hey peter,

Mijn broer is nu bezig om het allemaal te verhelpen, het blijkt dat als je in de terminal intikt:hp-check -t invoer, dan loopt ie alles na, en er bleken 12 fouten in te zitten, inmiddels is het teruggedrongen  naar 3 fouten waaronder 1 dat ik niet aangemeld/member was bij LP.

Zal als de printer het doet het natuurlijk melden!

groetjes Suzanne

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/06, 22:00:27 »
Het blijkt een groot drama te zijn! de computer communiceerd totaal niet met de printer, de usb is wel te zien in printerscherm, maar in HPlip niet, en er zijn geen fouten te zien in HP check -t.
Bij usb i/o setup zegt ie ERROR unsupported model!

Wat een drama, koop ik speciaal een Hp terwijl ik nog een nieuwe canon heb, en doet ie het niet!! hellup!!

Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/06, 22:35:19 »
Wat krijg je als je in de terminal het commando intikt: lsusb  (kleine letter L)
hier zie ik bij mij dan de printer staan (moet wel aanstaan en aangesloten):
peter@peter-desktop:~$ lsusb
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 002: ID 046d:c517 Logitech, Inc. LX710 Cordless Desktop Laser
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 010: ID 03f0:6b11 Hewlett-Packard
Bus 001 Device 006: ID 0bc7:0006 X10 Wireless Technology, Inc. Wireless Transceiver (ACPI-compliant)
Bus 001 Device 005: ID 148f:2570 Ralink Technology, Corp. 802.11g WiFi
Bus 001 Device 004: ID 0d8c:5200 C-Media Electronics, Inc. Mass Storage Controller(0D8C,5200)
Bus 001 Device 003: ID 05e3:0606 Genesys Logic, Inc. USB 2.0 Hub / D-Link DUB-H4 USB 2.0 Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
peter@peter-desktop:~$
Copieer de uitkomst uit de terminal hier eens.
Heb je nog op de HP site (die ik gisteren heb aangeduid) gekeken of jouw printer bepaalde instellingen/aanpassingen voor Linux vraagt?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/06, 22:37:38 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/06, 23:04:14 »
Hai,

Heb gekeken op de site, maar kom met veel omwegen weer uit bij Hplip, en die zit ie niet!
Jeziet nu canon staan, maar die doet het ook nog steeds niet, ff proberen natuurlijk!

Bus 003 Device 004: ID 04a9:10c8 Canon, Inc.
Bus 003 Device 002: ID 08ff:2580 AuthenTec, Inc. AES2501 Fingerprint Sensor
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 002: ID 046d:c040 Logitech, Inc. Corded Tilt-Wheel Mouse
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
suusje@suusje-laptop:~$

Helaas, moet waarschijnlijk weer terug naar Windows,tenzij iemand met de ultieme oplossing komt!!!


Offline HarzG

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/06, 23:07:56 »
... inmiddels is het teruggedrongen  naar 3 fouten waaronder 1 dat ik niet aangemeld/member was bij LP.
1. Het is mij nog niet duidelijk of je rechten hebt om printers te installeren/wijzigen.
2. Ben je inmiddels lid van de groep hp?
3. Zijn cups en de "hp-dingen" volledig/correct geïnstalleerd?
(In het Software Center of in Synaptic heb ik o.a. staan: hplip, libhpmud0, hplib-cups, hplip-data, hpijs, hpijs-ppds, djtools, lipltdl7, openprinting-ppds, pxljr.)

Je schreef eerder dat je iets van hplip-3.10.9 gedownload hebt. Ik heb helemaal niets "los" gedownload, maar alles via Software Center of Synaptic geïnstalleerd. Als je dat doet, dan passen de programma's ook bij je versie van Linux/Ubuntu. Bij downloads van websites is dat maar de vraag ...
« Laatst bewerkt op: 2011/01/06, 23:13:05 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/06, 23:13:04 »
Harzg

Kan geen lid zijn van de groep HP want die heb ik niet in mijn lijst staan

alles is verder geïnstalleerd, rechten heb ik ook.

alles is aangesloten, hplip ziet alleen printer niet, zijn al uren bezig, de computer ziet de printer wel via usb.... ben benieuwd waar je nu nog mee ga komen! wij denken dat we alles hebben gehad...

Offline HarzG

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/06, 23:17:59 »
Kan geen lid zijn van de groep HP want die heb ik niet in mijn lijst staan
Sorry, type/denkfout van mij vanwege "HP overal", de groep "lp" bedoel ik - daar ben je lid van?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline suusje307

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/06, 23:26:13 »
Lp staat er wel bij in de lijst ja. Het is echt heel vreemd dit.

Mijn broer heeft net mijn Hp printer over/meegenomen, ik heb dan mijn nieuwe canon printer nog over. mijn broer gaat weer Windows erop zetten, ik baal er van, maar niet kunnen printen is ook drama!

We zijn er al zo lang mee bezig, is echt frustrerend...

Offline HarzG

  • Lid
Re: hellup Linuxleek bezig met HP printer te installeren (wat niet lukt)
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/07, 00:19:50 »
... mijn broer gaat weer Windows erop zetten, ik baal er van, maar niet kunnen printen is ook drama!
Als je een dual-boot hebt, kan je beide systemen gebruiken totdat je printer-probleem is opgelost. In Ubuntu kan je alles afdrukken naar PDF-bestanden (via cups-pdf). Deze PDF-bestanden kan je met Windows op de Canon afdrukken - niet fraai, maar wel mogelijk totdat het is opgelost.
(Vroeger had ik een Canon BJC4400 incl. scanner-cartridge en kon alleen met Windows scannen, printen met Linux ging redelijk - ik had niet alle opties, maar goed.)

NB: Het is niet nodig om Windows of Ubuntu te verwijderen, je kan beide naast elkaar installeren en gebruiken.

Als je nu de Canon weer hebt, kunnen wij ook kijken of wij die kunnen activeren.

Wat ook nog een optie is:
Printer aan, start met de live-CD van Ubuntu en kijk of de printer wordt gezien. Hierdoor kom je erachter of iets door de "handmatige wijzigingen" in het nadeel van de printerherkenning werkt.

Terug naar de Canon ...
1. Hebben jullie geprobeerd via http://localhost:631/ CUPS naar de printer te laten zoeken?
2. Heb je via een terminal gekeken welke printers gezien worden
lpstat -p -d2.a Wordt daar een Canon gezien en misschien ook CUPS-PDF?
2.b Kan je een document afdrukken via de terminal met de opdracht
lp -d CUPS-PDF documentnaam.pdf - je krijgt dan een PDF-bestand in de map /home/suus/PDF of naar de Canon-printer
lp -d Canon2230 documentnaam.pdf ik heb geen idee of/hoe de printer in de terminal heet.
3. Hebben jullie deze driver van Canon geprobeerd?
Citaat
These drivers has been tested successfully on Fedora Core8, open SUSE 10.3 (rpm packages) and Ubuntu 7.10 (debian packages)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline HarzG

  • Lid
Re: aanvulling om de Canon te installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2011/01/07, 23:35:58 »
De reden voor de onderstaande ingewikkelde procedure is, dat Canon helaas te weinig Linux-ondersteuning laat zien.
De handelingen zijn getest met een live-CD. Hierbij kwam ik helaas meerdere verouderde bestanden tegen die via omwegen gebruikt kunnen worden.
NB: Op een 64bit-systeem moet soms nog een extra opdracht toegevoegd worden, dat laat ik hier even buiten beschouwing. De driver van Canon is een 32bits-versie.

Download het bestand dat ik in de link naar de driver had getoond.
Vervolgens staat hieronder de (door mij bewerkte) vertaling van de informatie van Ubuntuusers.de.

Je bestand staat in je map downloads, laat het archief-bestand uitpakken in de map downloads. Dat uitpakken kan met de rechter muisknop. Je ziet een "open with archive manager" en kiest voor extract (afhankelijk van je systeem wordt de NL-vertaling hiervan getoond).
Je hebt hierna 4 bestanden in deze map:
cnijfilter-common_2.90-1_i386.deb
cnijfilter-common-2.90-1.tar.gz
cnijfilter-ip2600series_2.90-1_i386.deb
guideip2600series-pd-2.90-1_en.tar.gz

De bestanden cnijfilter-common_2.90-1_i386.deb en cnijfilter-ip2600series_2.90-1_i386.deb moeten bewerkt worden. Canon heeft namelijk geen recente versie aangeboden, Linux heeft zich verder ontwikkeld en hierdoor heten sommige ondersteuningsbestanden anders.
Het probleem zit in de control-bestanden met de versienumnmers.

De stappen in de terminal (sorry, het wordt echt technisch, maar het werkt wel).
#bestanden uitpakken
ar -x cnijfilter-common_2.90-1_i386.deb
tar -xzf control.tar.gz
#control bewerken
gedit control
In het bestand moet de code "libcupsys2" door "libcups2" vervangen worden. Vervolgens het gewijzigde bestand bewaren. Hierna verder met
# bewerkte versie weer inpakken in 2 stappen
tar -czf control.tar.gz control md5sums
ar -r cnijfilter-common_2.90-1_i386.deb debian-binary control.tar.gz data.tar.gz

Hierna moeten de tijdelijk uitgepakte/bewerkte bestanden worden verwijderd. Dat kan in de terminal met de volgende opdrachten
rm debian-binary
rm md5sums
rm control
rm control.tar.gz

En nu dezelfde handelingen met het 2e bestand:
ar -x cnijfilter-ip2600series_2.90-1_i386.deb
tar -xzf control.tar.gz
gedit control

In het bestand moet de code libcupsys2" door "libcups2" vervangen worden. Hierna moet het bestand bewaard worden.
Dan verder met
tar -czf control.tar.gz control md5sums
ar -r cnijfilter-ip2600series_2.90-1_i386.deb debian-binary control.tar.gz data.tar.gz

Je staat nog steeds in Downloads (de printer moet "aan" zijn):
sudo dpkg -i cnijfilter-common_2.90-x_i386.deb
# hierna
sudo dpkg -i cnijfilter-ip2600series_2.90-x_i386.deb
sudo /etc/init.d/cups restart

Nu moet opnieuw een "hack" worden uitgevoerd omdat het PPD-bestand anders niet wordt gevonden:
sudo mv /usr/share/ppd/canonop2600.ppd /usr/share/cups/model/
Daarna komt een "dubieuze" opdracht die bij mij een foutmelding levert (ik heb tenslotte geen Canon-printer aan mijn USB-poort hangen en kan dat niet testen):
sudo /usr/sbin/lpadmin - IP2600 -m canonip2600.ppd -v cnij_usb:/dev/usblp0 -E
Hierna kan je in Firefox bij CUPS de Canon-printer zien met http://localhost:631/printers/ en een testpagina afdrukken.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/07, 23:39:15 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce