Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu wil niet meer opstarten  (gelezen 1463 keer)

Offline Jehanne

  • Lid
Ubuntu wil niet meer opstarten
« Gepost op: 2008/02/15, 15:57:26 »
Vanmorgen deed alles het nog prima, nu niet meer. Ik heb een dual-boot Ubuntu 7.10 en windows XP. De computer start, grub laadt, maar dan gaat niet Ubuntu werken, maar de PC start weer opnieuw, weer grub laden enzovoorts. Het is een eindeloze "loop". Windows werkt nog wel.... Ik heb niks veranderd ofzo. Wat kan het zijn en hoe krijg ik het weer goed?
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Ubuntu wil niet meer opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/15, 16:33:21 »
Ik denk ( hoop) dat het pad naar Ubuntu verkeerd is en dus Ubuntu niet kan opstarten ?

Wat heb je het laatst gedaan in Ubuntu voordat je de pc afsloot ??

Stel het is Grub die ligt te klieren kan je die heel makkelijk repareren.

Er zijn 2 Manieren:

TIP 1:
Wanneer je GRUB beschadigt is en je PC niet meer wil booten kan je met dit toffe proggie je GRUB helemaal repareren.

Super Grub Disk Restore Grub in de MBR automatisch en veel meer!

Dit is een website die nog wat handige tips heeft over Super_Grub en hoe je een floppy of cd maakt om van te booten.

Hier download je de Super Grub Floppy of CD

###############################

TIP2:


Grub repareren gaat erg makkelijk met de Gparted LiveCD :

Stap 1. Start de computer vanaf de Gparted LiveCD
Stap 2. Open een terminalschermpje.
Stap 3. Typ gruben druk op Enter.
Dit start Grub zelf op.
Stap 4. Typ root (hd0,0)en druk op Enter
LET OP:
Je typt hd0,0 als je rootpartitie op hda1 staat.
Staat die rootpartitie bijvoorbeeld op hda6, dan is de terminaltoverspreuk  root (hd0,5) .
Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit.
Dus staat je rootpartitie op hda1 dan typ je hd0,0
Staat die op hda6  dan typ je hd0,5
Dus altijd 1tje lager.


Stap 5. Typ  setup (hd0)en druk op Enter.
Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
Stap 6. Verlaat Grub door  quitin te tikken en op Enter te drukken.
Klaar

Deze laatste kan je ook doen met de Live cd van Ubuntu zelf.

###############
Je kan ook nog EX2IFS installeren in je XP.
http://www.fs-driver.org/
Hiermee kan je de Ubuntu partitie bekijken en zelfs dingen bewerken.
Mocht er iets niet in orde zijn, zoals je fstab of je menu.lst
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jehanne

  • Lid
Ubuntu wil niet meer opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/15, 16:51:10 »
Gandyman,
ik vermoed dat inderdaad de grub in de war is, verder merk ik niks aan de PC. Memtest doet het wel geeft geen foutmeldingen. Ik heb in Ubuntu sinds vanmorgen (toen alles nog normaal werkte) niets veranderd. Wat ik wel de afgelopen weken vaak merkte, was dat Ubuntu soms niet goed opstarten wilde, dan kreeg ik tijdens het opstarten een foutmelding, alles werkte wel, maar in piepkleine lettertjes en de kleuren ook anders. Wanneer ik dan weer terug opstarten ging, dan was alles weer normaal (Ubuntu-bruin) Deze laatste fouten had ik sinds ik 7.10 gebruik, in 7.04 was dat nooit.

Okee, ik kan eens proberen hoe ik grub weer goed krijg, ik heb een live-CD voor Gparted en eentje voor 7.04, zal dat gaan denk je?
En hoe weet ik waar Grub zichzelf geparkeerd heeft? Mijn eerste HDD is door Ubuntu in drie stukken gehakt: ze noemen sda1, sda2 en sda3, volgens mij staat Ubuntu op de derde (op de 1e staat XP)er is nog een HDD, maar daar staan alleen bestanden op; is de opslagruimte, zeg maar.
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Jehanne

  • Lid
Ubuntu wil niet meer opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/15, 17:40:28 »
[quote=Gandyman schreef: Ik denk ( hoop) dat het pad naar Ubuntu verkeerd is en dus Ubuntu niet kan opstarten ?

Wat heb je het laatst gedaan in Ubuntu voordat je de pc afsloot ??

Jehanne antwoordt:

Ik heb e-mail opgehaald en beantwoord, daarna afgesloten en opnieuw opgestart in XP, gewerkt in SPSS. That's it.

Super-grub werkt niet, of ik doe iets verkeerd, de PC liep weer in een "loop"

O get, wat nu?
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Jehanne

  • Lid
Ubuntu wil niet meer opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/16, 10:47:31 »
Volgens mij is het niet de Grub, want die start gewoon, ik kan naar ubuntu "wandelen" dan zegt mijn scherm: "starting up" dan zou het ubuntu opstartscherm moeten koemn, maar dan start mijn computer weer opnieuw op en begint de "loop". Ik ben nu doorgewandeld met de pijltjestoetsen naar XP, die werkt nog, gelukkig.
Hoe krijg ik Ubuntu weer aan het werk?
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Ubuntu wil niet meer opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/16, 12:10:16 »
Jehanne, heb je al geprobeerd om in de recovery mode op te starten?Tweede optie onder de normale optie waarmee je opstart. Je krijgt dan een terminal achtig scherm, zwart scherm met een hoop voorbij komende witte regels,dan krijg je de prompt, en dan toets je daar in het commando sudo startx
Wilt dat lukken? Of krijg je foutmeldingen?
Als je weer in het zelfde scherm terug komt dan het commando reboot now of shutdown now,opstarten of uitschakelen, net wat je wilt.
De piepkleine lettertjes en de vreemde kleuren kunnen diverse oorzaken hebben, dat blijft een beetje gissen denk ik, het belangrijkste is dat je weer normaal Ubuntu kan opstarten en daar vanuit je andere problemen oplossen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Jehanne

  • Lid
Ubuntu wil niet meer opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/16, 12:59:36 »
Citaat van: Gijsbert
Jehanne, heb je al geprobeerd om in de recovery mode op te starten?Tweede optie onder de normale optie waarmee je opstart. Je krijgt dan een terminal achtig scherm, zwart scherm met een hoop voorbij komende witte regels,dan krijg je de prompt, en dan toets je daar in het commando sudo startx
Wilt dat lukken? Of krijg je foutmeldingen?
Als je weer in het zelfde scherm terug komt dan het commando reboot now of shutdown now,opstarten of uitschakelen, net wat je wilt.
De piepkleine lettertjes en de vreemde kleuren kunnen diverse oorzaken hebben, dat blijft een beetje gissen denk ik, het belangrijkste is dat je weer normaal Ubuntu kan opstarten en daar vanuit je andere problemen oplossen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Hoi,
Dat lukt ook niet, er verschijnen heel veel letters, te snel om te lezen, en dan reboot hij weer opnieuw, en weer opnieuw, en weer... Geen prompt dus.
Die kleine lettertjes zijn een fout in Gnome, er stond iets van error, gnome answer en dan nog iets.... Maar ja, toen werkte het nog, enigszins. Nu alleen maar reboot, na reboot, na reboot.

Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Ubuntu wil niet meer opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/16, 21:41:15 »
Dat is een lastig probleem, als Windows wel normaal opstart via Grub kan het niet aan een "hangende" reset schakelaar liggen, was nog een idee wat bij mij opkwam.
En je BIOS resetten heeft dan ook weinig zin. Als je via Grubmenu kan starten en de PC blijft rebooten dan is het aannemelijk dat er iets in je Grub niet goed staat, bijv verkeerde schijf/partitie zoals Gandyman al beschreef. Je kan ook niet via de Live cd je grub menu.lst bekijken of er iets geks instaat? Voor de rest weet ik niet goed hoe de andere bestandjes werken die in de boot map staan om daar een fout te kunnen aangeven. Ik heb nog wat op internet rond gekeken, alleen een soort gelijk probleem ben ik niet tegen gekomen. Hopelijk dat een van de andere forum leden een wat grotere kennis heeft.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.