Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Muziekinstrumenten  (gelezen 5113 keer)

Offline Nico

  • Lid
Muziekinstrumenten
« Gepost op: 2009/06/27, 12:12:29 »
Een vraagje voor de muzikanten onder ons:

Ik zou mijn elektrische gitaar willen aansluiten op een pc, om die pc als versterker te gebruiken. Op die pc staat nu alleen Ubuntu, en dat wil ik ook zo houden. Alleen weet ik niet hoe ik dat met die gitaar moet aanpakken. Ik wil om te beginnen een softwareprogramma voor Ubuntu, dat zowat een alternatief is voor Mac's GarageBand, maar verder zal ik ook een geluidskaart nodig hebben waar je een muziekinstrument op kan aansluiten. Alleen ken ik van geluidskaarten niets, en ik weet ook niet welke er compatibel zijn met Ubuntu.

Zouden jullie mij hiermee wat kunnen helpen aub?

Bedankt!
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/27, 13:07:35 »
Programma voor Gitaar
Tuxguitar

Geluidskaart:

Verloopjes gebruiken en klaar is kees

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/27, 13:19:34 »
Je kan op dit onderdeel ook veel informatie vinden over muziek ed   http://forum.ubuntu-nl.org/foto-video-en-audiobewerking/

Offline Nico

  • Lid
Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/27, 20:34:32 »
Ik heb verloopstekkers, dus ik kan mijn gitaar wel gewoon in de microfoon-ingang pluggen. Maar het probleem is dat ik nu enkel geluid krijg via de linkerspeaker... Daarom vroeg ik achter een geluidskaart die dat kan aanpassen, als dat mogelijk is...
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/27, 20:37:55 »
Let op mono en stereo kabels/koppelstukken. Waarschijnlijk hebt ge ze wat gemengd en krijgt ge daarom alleen maar aan 1 kant geluid.

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/27, 20:56:37 »
Je gitaar heeft een hoog signaal. Je line in van je geluidskaart een laag signaal. Je hebt een converter nodig die het hoge signaal omzat naar een laag (hifi) signaal. Anders blijf je vervorming krijgen, tenzij dat niet onwenselijk is. Ik had hier vroeger een mengpaneeltje voor.  ;)

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/27, 21:56:58 »
Of je zorgt dat hij in de microfoon wordt geplugd, is volgens mij wel hoog. Maar dan met versterking dan heb je meteen een goed signaal en meteen versterking van 20dB

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/27, 22:34:44 »

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/27, 22:37:08 »

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/28, 07:08:14 »
Misschien kun je hier wat mee.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1268592/last

Bij deze oplossing moet er het volgende gebeuren:

Met een appart apparaatje versterken en het dan op de pc aansluiten in de mic ingang.
(Als het moet gooi er dan ook nog maar die mic versterking erbij, ik meende dat je die bij ubby zelf kon instellen)

Succes,
Dooitze

Offline Nico

  • Lid
Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/28, 08:16:03 »
Hmm, naar wat ik op Tweakers lees, is het blijkbaar dus niet aangewezen om een gitaar op je pc aan te sluiten. Nuja, ik heb hier wel een versterker staan die geen slecht geluid geeft (al wel een oud ding), maar daarmee is mijn probleem niet opgelost, want ik wil vooral muziek kunnen opnemen. Dat zou ik op de traditionele manier kunnen doen met een bandopnemertje ofzo, maar het probleem is dat ik van mijn ouders niet zonder hoofdtelefoon mag spelen...

Nu klinkt het zo: http://www.speedyshare.com/160170662.html

Let btw niet op mijn muzikale 'kwaliteiten', ik speel nog maar een dikke week :D

Maar hier hoor je dus dat er enkel geluid langs de linkerspeaker komt...
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline Anco

  • Lid
Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/28, 09:30:21 »
Ehm, wat een idee zou kunnen zijn, is via adour opnemen, en dan op linker en rechterkanaal selecteren om op te nemen. (of hetgene wat je hebt opgenomen daarin importeren en één keer op linker kanaal zetten en 1 keer op rechter kanaal zetten).

Aangezien een gitaar een mono signaal geeft vind ik het niet heel gek dat die maar op 1 kant het signaal geeft.
Denk dat je meer zorgen moet maken of de kwaliteit van wat je opgenomen hebt goed is ;)

Heb net stukje gehoord, klinkt opzich goed. Wat je ook nog misschien zou kunnen proberen is via jack de linker input aan de linker + rechteruitgang hangen.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/28, 09:39:43 door Anco »
Linux user #485563

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/28, 20:08:01 »
Je hebt niet een Gitaar processor? Dan is het mono in van je gitaar en stero uit naar je PC. Heb je gelijk allerlei effecten. Volgens mij kosten ze niet zo duur meer. En anders een DI box, ook mono in en stereo uit, zit ook een versterking in. Gebruikte ik in de studio, om het geluid versterkt direct het mengpaneel in te leiden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/01, 08:27:38 »
ik speel zelf ook gitaar en heb het volgende voor spelen op je pc.Een goede geluidskaart die werkt met ubuntu is m-audio,pci of usb.Deze koop je bij de pro audio zaken,dus niet bij mycom enzo.Voor de pc moet je de paketten van ubuntu studio installeren.Met het programma rackarrack kun je gitaareffecten zoals distortion instellen.Dit alles moet wel via soundserver JACK gekoppeld worden,maar dat wijzigt zichzelf wel.De prijs voor je soundkaart ligt zo op 150 euro.Dus kijk maar of je dit wat vind.succes :evil: :evil:
Dreamstudio 11.10

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/01, 17:25:56 »
Je hebt niet een Gitaar processor? Dan is het mono in van je gitaar en stero uit naar je PC. Heb je gelijk allerlei effecten. Volgens mij kosten ze niet zo duur meer. En anders een DI box, ook mono in en stereo uit, zit ook een versterking in. Gebruikte ik in de studio, om het geluid versterkt direct het mengpaneel in te leiden.

Gijs, ik heb een jaar of 2 terug ook eens zo'n kleine pocket pod gekocht.

Weet jij of je deze aan de pc kunt hangen?

Zo'n ding is het, misschien ken je hem?
Ik was toen op zoek naar een Rockman, maar die zijn schreeuwend duur 2e hands en nieuw niet meer te koop.



[verwijderd door de beheerder]
« Laatst bewerkt op: 2009/07/01, 17:27:46 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/01, 18:04:09 »
Als het goed is er een stereo AMP out ? Of is deze mono? Of is de direct out stero?Anders zal je een verloopje erop moeten zetten van 1/4 inch naar een 3,5 mm stero plug om in de line in te prikken van de geluidskaart. Wat ik uit de beschrijving haal versterkt je pod ook het signaal van de gitaar net als een DI box. Ik kwam ook nog tegen dat er een USB aansluiting op zit? Dan zou je ook nog je effecten kunnen regelen via de PC/midi. Leuk apparaatje.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/01, 18:16:34 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/01, 18:41:51 »
Jawel, hij heeft eigenlijk te veel mogelijkheden waardoor je het spoor soms bijster raakt.
Die rockman die ik nog kende had 3 standen volgens mij, clean, edge en distortion.

Maar dat ding klonk als een dijk.

Ken je dat apparaat, ontwikkeld door Tom Schultz van Boston, if memory serves me right...

Die ik heb is deze: http://line6.com/pocketpod/index.html

En zo kan hij klinken: http://line6.com/pocketpod/sounds.html
« Laatst bewerkt op: 2009/07/01, 18:48:46 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/01, 20:09:19 »
Zitten er geen vooraf ingestelde effecten op? Of moet je alles zelf instellen?
Ik heb een Digitech GSP 21(Zie afbeelding), hierop zitten 100 effecten al ingesteld, verder kan je allerlei parameters zelf instellen. Er zit ook midi op, leuk speelgoed, als je een keyboard hebt met midi. Deze koop je tegen woordig ook voor een appel en een ei, zag ik op een site. 35 euro, ik heb toentertijd nog 1200 gulden voor betaald. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/01, 20:22:13 »
Wij hebben geen boerderij naast de deur. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #19 Gepost op: 2009/07/01, 21:13:04 »
Houd jij je er even buiten, Arie, dit is een gesprek tussen volwassen mannen... XD

Trouwens, Gijs, dat fotootje zuigt ook, klein afbeeldinkie hoor, ik zie niks.

De koekeloerdert.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #20 Gepost op: 2009/07/01, 22:05:18 »
Iets groter.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #21 Gepost op: 2009/07/01, 23:05:11 »
Ah, beter.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #22 Gepost op: 2009/07/01, 23:45:09 »
Deze werkt nog steeds, het voetpedaal ook. Ik heb ooit eens een stekertje moeten vervangen van het snoer tussen de processor en het voetpedaal. Maatje 45, daar kunnen die stekkertjes niet tegen.  XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #23 Gepost op: 2009/07/02, 08:42:18 »
Kan je die ook gebruiken met tuxguitar

Re: Muziekinstrumenten
« Reactie #24 Gepost op: 2009/07/02, 10:26:54 »
Een vraagje voor de muzikanten onder ons:

Ik zou mijn elektrische gitaar willen aansluiten op een pc, om die pc als versterker te gebruiken. Op die pc staat nu alleen Ubuntu, en dat wil ik ook zo houden. Alleen weet ik niet hoe ik dat met die gitaar moet aanpakken. Ik wil om te beginnen een softwareprogramma voor Ubuntu, dat zowat een alternatief is voor Mac's GarageBand, maar verder zal ik ook een geluidskaart nodig hebben waar je een muziekinstrument op kan aansluiten. Alleen ken ik van geluidskaarten niets, en ik weet ook niet welke er compatibel zijn met Ubuntu.

Zouden jullie mij hiermee wat kunnen helpen aub?

Bedankt!

Zie voor veel info hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/foto-video-en-audiobewerking/professionele-muziekproductie-op-ubuntu/


Iets groter.
voor digitech op Linux:
http://linuxmusicians.com/viewtopic.php?f=44&t=1020
« Laatst bewerkt op: 2009/07/02, 10:36:12 door .zamorano »