Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux mint firewall werkt niet  (gelezen 6115 keer)

Offline pijltje

  • Lid
Linux mint firewall werkt niet
« Gepost op: 2014/04/30, 16:26:20 »
De Firewall van linux mint 13 maya schakelt zichzelf weer uit na afsluiten Firewall instellingen.

Ik zag er een ander topic over met een link naar een handleiding, maar die werkt niet (meer):  http://www.xjonquilx.net/2012/06/beginners-guide-to-linux-mint-13-maya.html

Hoe kan ik de Firewall blijvend Aan krijgen?!  :)

groet Pijltje

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/30, 16:48:57 »
sudo ufw enable

Offline pijltje

  • Lid
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/30, 16:51:58 »
TOP! gelukt.  :)
Ik word al handiger; ik hoef je niet eens meer te vragen waar ik die code moet intypen  ;)

Groet Pijltje

Offline pijltje

  • Lid
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/01, 09:44:45 »
Vanmorgen heb ik de firewall instellingen gecontroleerd, maar die was toch weer uit...  :'(

Toen ik gisteravond het commando in terminalvenster gaf, kreeg ik melding:
'Firewall is actief en ingeschakeld bij het opstarten van het systeem'.

Het zou toch een eenmalig commando moeten zijn...

Ik hoor het graag!  :)
groet Pijltje


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/01, 09:48:28 »
Waarom denk je, dat de vuurmuur uit stond?

Controleren doe je zo:
sudo ufw status verbose

Offline pijltje

  • Lid
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/01, 10:03:45 »
Beste Pjotr,

Hoe zou ik kunnen weten waarom de firewall uitstond als net startende linux-gebruiker...  :-[

Met commando (sudo ufw status verbose) krijg ik nu melding dat het systeem actief is.

Maar... ik heb m vanmorgen eerst handmatig ingeschakeld, toen ik  zag dat ie weer was uitgeschakeld en voor de zekerheid ook het commando sudo ufw enable ingegeven.
Dus of sudo ufw status verbose ook werkt als ik dat niet had gedaan, weet ik (nog)  niet.

Is er nog een (verborgen) firewall dan?  ;)

groet Pijltje

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/01, 10:05:18 »
ik heb m vanmorgen eerst handmatig ingeschakeld, toen ik  zag dat ie weer was uitgeschakeld
Hoe zag je dan, dat-ie uit stond?

Die opdrachtregel die ik zojuist gaf, is alleen om te controleren hoe de status is. Verder doet-ie niks. Er zijn dus geen twee vuurmuren of zo. :)

Offline pijltje

  • Lid
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/01, 11:07:25 »
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest in mijn 2e reactie... excuses

gisteravond: sudo ufw enable
vanmorgen check:  menu-instellingen-firewall -> status UIT
daarna: handmatig aangezet -> status AAN
toen ook nog: sudo ufw enable
vervolgens kwam jouw reactie: sudo ufw status verbose - status Actief

groet Pijltje




Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/01, 11:19:52 »
Dat is schijn. Als je GUFW nog niet hebt ontgrendeld, dan *lijkt* hij uit te staan, ook al staat-ie wel degelijk aan. GUFW geeft namelijk pas de juiste status aan, wanneer je 'm hebt ontgrendeld.

Nogal verwarrend, maar je moet 't gewoon even weten.  :)

Overigens een vreemde ontwerpkeuze van de maker van GUFW, want daarmee breng je mensen nodeloos in de war. Maar goed....

Zelf gebruik ik GUFW overigens helemaal niet; dat is slechts een grafisch schilletje rond het terminalprogramma UFW. Ik bedien de vuurmuur alleen via de terminal, dus rechtstreeks met UFW. Net zo makkelijk eigenlijk....
« Laatst bewerkt op: 2014/05/01, 11:24:44 door Pjotr »

Offline pijltje

  • Lid
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/01, 11:59:53 »
Bedankt voor je uitleg  :D

Ik zal morgen checken met  sudo ufw status verbose of firewall Actief is.

Begrijp ik het goed dat jij de vuurmuur alleen via de terminal bedient met commando sudo ufw enable?  En ik neem aan dat dat eenmalig is!
Wat is verschil tussen GUFW en UFW?

groet Pijltje


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/01, 12:02:59 »
Bedankt voor je uitleg  :D

Ik zal morgen checken met  sudo ufw status verbose of firewall Actief is.

Begrijp ik het goed dat jij de vuurmuur alleen via de terminal bedient met commando sudo ufw enable?  En ik neem aan dat dat eenmalig is!
Wat is verschil tussen GUFW en UFW?

groet Pijltje
Eenmalig, ja.

GUFW is slechts een grafisch schilletje rond het eigenlijke UFW, zodat je de vuurmuur klikkerdeklik kunt instellen, in plaats van terminaltoverspreuken te gebruiken.  :)

Op zich is GUFW wel makkelijk, dus. Alleen jammer dat het verwarring zaait door een verkeerde ontwerpkeuze.

Offline pijltje

  • Lid
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/01, 12:08:33 »
oke!
heb net Firewall instelling gechecked: leek inderdaad uit te staan, maar na ontgrendelen, toch niet... Inderdaad verwarrend  ???

Bedankt voor alle uitleg  :)

Er zijn nog meer onderwerpen waar ik (nog) niet uitkom, maar komt tijd, komt raad  ;)

groet Pijltje

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2014/05/01, 12:45:28 »
Dat is schijn. Als je GUFW nog niet hebt ontgrendeld, dan *lijkt* hij uit te staan, ook al staat-ie wel degelijk aan. GUFW geeft namelijk pas de juiste status aan, wanneer je 'm hebt ontgrendeld.
Lijkt me een bug eerlijk gezegd. Heb in het verleden ook eens met gufw zitten spelen en kan me niet herinneren dat het zo zou werken. Zal er nog eens naar kijken en ev. een bugrapport aanmaken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2014/05/01, 12:49:06 »
Dat is schijn. Als je GUFW nog niet hebt ontgrendeld, dan *lijkt* hij uit te staan, ook al staat-ie wel degelijk aan. GUFW geeft namelijk pas de juiste status aan, wanneer je 'm hebt ontgrendeld.
Lijkt me een bug eerlijk gezegd. Heb in het verleden ook eens met gufw zitten spelen en kan me niet herinneren dat het zo zou werken. Zal er nog eens naar kijken en ev. een bugrapport aanmaken.
Goed idee. Als je straks de webkoppeling geeft naar je foutmelding, dan zal ik 'm op Launchpad ondersteunen.

Mogelijk wordt het probleem veroorzaakt doordat je GUFW nu kunt opstarten zonder rootrecht, omdat rootrecht is verschoven naar de ontgrendelingsstap. Als je direct rootrecht nodig zou hebben bij het starten van GUFW, dus meteen je wachtwoord zou moeten inkloppen voordat-ie überhaupt start, dan zou er geen probleem zijn...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2014/05/01, 13:16:44 »
Dat is schijn. Als je GUFW nog niet hebt ontgrendeld, dan *lijkt* hij uit te staan, ook al staat-ie wel degelijk aan. GUFW geeft namelijk pas de juiste status aan, wanneer je 'm hebt ontgrendeld.
Lijkt me een bug eerlijk gezegd. Heb in het verleden ook eens met gufw zitten spelen en kan me niet herinneren dat het zo zou werken. Zal er nog eens naar kijken en ev. een bugrapport aanmaken.
Goed idee. Als je straks de webkoppeling geeft naar je foutmelding, dan zal ik 'm op Launchpad ondersteunen.

Mogelijk wordt het probleem veroorzaakt doordat je GUFW nu kunt opstarten zonder rootrecht, omdat rootrecht is verschoven naar de ontgrendelingsstap. Als je direct rootrecht nodig zou hebben bij het starten van GUFW, dus meteen je wachtwoord zou moeten inkloppen voordat-ie überhaupt start, dan zou er geen probleem zijn...
Zo te zien kun je zelf prima dat bugrapport aanmaken, scheelt mij weer de moeite.  ;)

Offline jolo

  • Lid
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2014/05/01, 20:38:37 »
Dit probleem die je met Xubuntu 12.04.4 en Mint 13 hebt, is waarschijnlijk geen bug. Zie daarover Ask Ubuntu http://askubuntu.com/questions/133085/is-the-firewall-active-or-not

Echter in (X)Ubuntu 14.04 zit gufw 14.04.2 LTS, die bij het starten wel direct het beheerderswachtwoord vraagt. De Linux Mint gebruikers zullen denk ik nog even moeten wachten op Mint 17, die eind mei wordt verwacht.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2014/05/01, 22:47:39 »
Het klinkt misschien gek, maar ik meen dat GUFW eerder geschikt is voor een *ufw-expert* dan voor een doorsnee gebruiker.
Met ufw kan je makkelijk regels aanmaken specifiek voor je firewall; met GUFW kan je die regels heel eenvoudig en makkelijk managen = verwijderen of editten van die specifieke regels (regels bedoel ik wat je toelaat en wat niet).
Deze regels zijn enkel geschikt voor experten ogv firewalls niet voor een doorsnee gebruiker.

Voor de doorsnee gebruiker is, eigenaardig genoeg, het  terminalcommando de beste en veiligste manier om je firewall in de standaardmodus aan te zetten.

GUFW is volgens mij daardoor niet standaard meegeleverd met een Ubuntu (Mint wel, maar zoals Pjotr aangeeft, het zaait enkel verwarring en onzekerheid over de firewall-modus; de terminal is echter trefzeker)

Dit maar als bedenking over ufw en Gufw
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline pijltje

  • Lid
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2014/05/02, 13:21:59 »
Hallo Femke,

Zet je firewall aan in terminalvenster met:  sudo ufw enable
Check je firewall terminalvenster:  sudo ufw status verbose
Weet je gelijk of ie het doet  :)

groet Pijltje

Offline pijltje

  • Lid
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2014/05/02, 18:35:51 »
Tja, dat maakt mij niet uit. Als ie maar aan staat en dat te controleren is  :D

Offline Tom

  • Lid
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2014/05/02, 19:15:24 »
In Mint weet ik het niet in Xubuntu 14.04 kan ik ook niks echt schuiven ,hij staat standaard uit dus naar rechts ,ik moet dan op het linker stuk klikken met de muis een soms paar sec wachten en dan springt hij (de schuif) naar rechts en aan dus.
Dus niet op het schuifje gaan staan en het proberen naar links te schuiven dat werkt niet ,gewoon het blanco stuk aan klikken en wachten.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/02, 19:17:19 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2014/05/03, 10:51:10 »
Dus niet op het schuifje gaan staan en het proberen naar links te schuiven dat werkt niet ,gewoon het blanco stuk aan klikken en wachten.
Heb dit uitgeprobeerd onder Ubuntu, maar daar werkt het verschuiven gewoon goed (naast het klikken op het lege vlak). Het zou natuurlijk kunnen zijn dat dit per desktop-omgeving verschilt (wat Tom zegt). Maar dat iets helemaal niet verschoven kan worden lijkt me toch sterk.

@femke98. Gaat het niet kunnen verschuiven alleen bij dit programma (gufw) of zijn er andere apps (met een dergelijk schuifje) waar het juist wel lukt.

Dat is schijn. Als je GUFW nog niet hebt ontgrendeld, dan *lijkt* hij uit te staan, ook al staat-ie wel degelijk aan. GUFW geeft namelijk pas de juiste status aan, wanneer je 'm hebt ontgrendeld.
Lijkt me een bug eerlijk gezegd. Heb in het verleden ook eens met gufw zitten spelen en kan me niet herinneren dat het zo zou werken. Zal er nog eens naar kijken en ev. een bugrapport aanmaken.
Goed idee. Als je straks de webkoppeling geeft naar je foutmelding, dan zal ik 'm op Launchpad ondersteunen.

Mogelijk wordt het probleem veroorzaakt doordat je GUFW nu kunt opstarten zonder rootrecht, omdat rootrecht is verschoven naar de ontgrendelingsstap. Als je direct rootrecht nodig zou hebben bij het starten van GUFW, dus meteen je wachtwoord zou moeten inkloppen voordat-ie überhaupt start, dan zou er geen probleem zijn...
Jouw conclusie is correct, zie: http://askubuntu.com/questions/256068/firewall-ufw-is-enable-and-active-but-gufw-is-off
Dus idd "by design". Dacht er even aan om een suggestie te doen aan (de makers van) gufw om bv de status niet te laten zien als de interface nog gelocked is (is idd verwarrend).

Maar, na installatie van gufw op 14.04 ben ik tot een andere conclusie gekomen. Deze versie (14.04.2 LTS) vraag nl. het wachtwoord bij opstarten. Je hebt dus altijd de juiste status, want zonder wachtwoord start het programma niet op.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/03, 11:02:41 door markba »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2014/05/03, 13:54:32 »
Citaat
@femke98. Gaat het niet kunnen verschuiven alleen bij dit programma (gufw) of zijn er andere apps (met een dergelijk schuifje) waar het juist wel lukt.
Nee, was alleen bij de firewall.
En je weet ook zeker dat je ontgrendeld hebt?
(het schuifje kleurt dan van grijs naar oranje)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2014/05/03, 14:49:27 »
Ja, echt waar! (ik ben niet blond en ook zeker niet gek)
Just checking.

Je hebt dus blijkbaar niet dezelfde versie die ik heb onder 14.04. Want daar zit die knop helemaal niet meer op: je geeft je wachtwoord op zodra het programma opstart.  Weet zo niet op welke Ubuntu-versie (of was het Debian?) van die Mint die je hebt gebruikt op gebaseerd is. Mss nog een mogelijkheid om naar te kijken?
(er is iig  geen ppa voor stabiele nieuwere versies van gufw......)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2014/05/03, 18:24:10 »
Hè hè.... Eindelijk.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/04, 18:35:16 door Ron »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2014/05/04, 19:26:08 »
Welja, geef er maar een draai aan die jou past....

Wat constructief van jou zou zijn geweest: de aangeboden oplossing (in het begin van dit draadje al!) direct aanvaarden. En verder niet luidkeels blijven schetteren over je "probleem": dat is iets voor een foutmelding op Launchpad (als het al geen PEBKAC was).