Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen  (gelezen 1952 keer)

JorisC

  • Gast
Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Gepost op: 2020/06/02, 18:27:33 »
Ubuntu 20.04 heb ik een USB stick ingeplugd .
Naar het schijnt voor ik hem uitwerp zou ik hem eerst moeten ontkoppelen . Word in dit topic beweerd .
Of ik nu links of rechts bij de USB stick klik, ik vind nergens ontkoppel te lezen vallen, enkel uitwerpen .



« Laatst bewerkt op: 2020/06/05, 11:03:46 door JorisC »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/02, 18:32:40 »
Uitwerpen doet ook ontkoppelen, makkelijk toch?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

JorisC

  • Gast
Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/02, 19:02:16 »
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest .
Hoe komt dat bij mij ontkoppelen nergens te lezen valt , alleen maar uitwerpen .
Als ik uitwerpen kies verdwiijnt ook het icoontje wat bij Ubuntu 18.04 zo niet was . Het icoontje verdween pas als ik na uitwerpen gekozen te hebben de stick fysiek verwijderde uit de USB poort .

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/02, 20:23:42 »
Je hebt het goed gezien. In vorige Ubuntu versies waren er voor USB sticks steeds de opties "Ontkoppelen" en "Uitwerpen".

"Ontkoppelen" deed enkel dat: het apparaat blijft geregistreerd. Het icoontje bleef staan in de linkerbalk van bestandsbeheer, en je kon dus later terug aankoppelen door erop te klikken in de linkerbalk.

"Uitwerpen" ontkoppelt ook, maar verwijdert ook de registratie van het apparaat uit het systeem (dat was ook zo in 18.04). Het icoon verdwijnt uit bestandsbeheer. Om die weer te koppelen moet je eerst de USB te verwijderen en dan terug in te steken.

Voor gebruikers is het zó wel eenvoudiger, met maar één van de twee opties: de beste optie als je van plan bent de USB te verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/02, 20:25:19 door vanadium »

nahjo

  • Gast
Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/02, 20:44:41 »
Je hebt het goed gezien. In vorige Ubuntu versies waren er voor USB sticks steeds de opties "Ontkoppelen" en "Uitwerpen".
Die keuze is nog steeds aanwezig in Xubuntu 20.04

Citaat
Voor gebruikers is het zó wel eenvoudiger, met maar één van de twee opties: de beste optie als je van plan bent de USB te verwijderen.
Om het goed duidelijk te maken zou bij een CD/DVD de keuze uitwerpen moeten zijn en bij een USB de keuze ontkoppelen  ;)
Bij het 'uitwerpen' blijft de USB toch in het systeem zitten terwijl een CD/DVD keurig uit het systeem gaat.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/02, 20:54:53 »
Ik ben nog op zoek naar een computer die bij "uitwerpen" de USB stick uit werkelijk uit de kast gooit. ;) =D
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/02, 21:40:56 »
@jorisc
Citaat
Ubuntu 20.04 heb ik een USB stick ingeplugd .
Naar het schijnt voor ik hem uitwerp zou ik hem eerst moeten ontkoppelen . Word in dit topic beweerd .
Of ik nu links of rechts bij de USB stick klik, ik vind nergens ontkoppel te lezen vallen, enkel uitwerpen .
Beter je systeem leren kennen kan ook helpen hoor!En je vind het :)
Moraal van het verhaal het ander topic klopt wel!

c'est dur la vie d'artiste

Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/02, 21:49:42 »
Ik ben nog op zoek naar een computer die bij "uitwerpen" de USB stick uit werkelijk uit de kast gooit. ;) =D
Zou wel leuk zijn, maar ook niet hard uit de kast gooien he  :)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/03, 07:45:58 »
Ik ben nog op zoek naar een computer die bij "uitwerpen" de USB stick uit werkelijk uit de kast gooit. ;) =D
Zou wel leuk zijn, maar ook niet hard uit de kast gooien he  =)
Mvg
Maar ook niet te zacht met een zielig plopje. Misschien mooi als er een koekoeksklokluikje open gaat ...

Je weet dan meteen of je wel goed ontkoppelt hebt.

Nu ja, ik raak een beetje off topic, sorry.


« Laatst bewerkt op: 2020/06/03, 07:47:40 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/03, 08:20:20 »
Via de terminal moet dat nog wel lukken met het 'unmount' commando volgens mij. Maar via de GUI is het gewoon 'uitwerpen' dat de keuze is ; wat ergens ook meer logisch is meen ik.

JorisC

  • Gast
Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/03, 11:57:50 »
En zo past Canocical de methode ook toe zoals Microsoft die wel waarschuwt dat verlies van gegevens voor eigen risico blijft .
Toeval of geen toeval , de laatste tijd leest men enorm veel van onleesbare USB sticks en data die verloren gegaan is .
https://www.techzine.be/nieuws/workplace/32416/hardware-veilig-verwijderen-voortaan-niet-meer-nodig/
« Laatst bewerkt op: 2020/06/03, 12:02:39 door JorisC »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/03, 13:38:39 »
En zo past Canocical de methode ook toe zoals Microsoft die wel waarschuwt dat verlies van gegevens voor eigen risico blijft .
Dan heb je het verhaal totaal verkeerd begrepen. Canonical past nog steeds de oude methode toe. Het blijft noodzakelijk de stick met software "Uit te werpen" vooraleer die fysiek verwijderd wordt. Laat dat alstublieft zeer duidelijk blijven.

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/03, 20:00:06 »
Het blijft noodzakelijk de stick met software "Uit te werpen" vooraleer die fysiek verwijderd wordt. Laat dat alstublieft zeer duidelijk blijven.
Ik doe dat altijd netjes. Het is lang geleden dat ik met Windows heb gewerkt, maar daar kun je een usb device toch wel ongestraft uit het systeem trekken? Wanneer ik dat in Linux doe, is het dan altijd bingo qua dataverlies of andere vervelende zaken? (Nee, ik ga het niet uitproberen ;))

« Laatst bewerkt op: 2020/06/04, 15:00:17 door Tuxjo »

Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/03, 20:16:42 »
Eerlijk gezegd snap ik de bedoeling helemaal niet van dit topic.In Ubuntu is de optie ontkoppelen aanwezig .
Verhaal van Win 10 ook vreemd voor mij,heb wel de optie (zonder maar iets in te stellen)hardware veilig verwijderen en media uitwerpen!
Mvg!
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

  • Gast
Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #14 Gepost op: 2020/06/03, 22:12:30 »
Citaat van: rive gauche
Eerlijk gezegd snap ik de bedoeling helemaal niet van dit topic.In Ubuntu is de optie ontkoppelen aanwezig .

Ik heb nog eens Ubuntu 18.04.4 geïnstalleerd en wat zie ik als ik met de muisaanwijzer bij mijn USB stick ga staan ?



Ontkoppelen !

Wat zie ik in Ubuntu 18.04.4 als ik rechtsklik bij de USB stick



Uitwerpen

Mijn vraag is
Wat ik ook probeer   met de muisaanwijzer bij de USB stick gaan staan   , rechts of links klikken in Ubuntu 20.04 verschijnt bij mij "Ontkoppelen" nergens !


« Laatst bewerkt op: 2020/06/03, 22:14:08 door JorisC »

Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #15 Gepost op: 2020/06/03, 22:23:52 »
@Jorisc/s....
Citaat
Mijn vraag is
Wat ik ook probeer   met de muisaanwijzer bij de USB stick gaan staan   , rechts of links klikken in Ubuntu 20.04 verschijnt bij mij "Ontkoppelen" nergens !
Tja antwoord staat in #6 toch!Weet wel dat je niet echt goed topic kunt lezen.
Maar een afbeelding bekijken lukt je ook al niet dan?
c'est dur la vie d'artiste

Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #16 Gepost op: 2020/06/03, 22:54:50 »
Maar allez ben goed gezind vanavond :)
Poging doen om het duidelijk te maken ..
Koppel je USB aan in 20.04>><klik dan op bestanden (persoonlijke map)>>< zie je ook de USB >>klik je op ontkoppelen krijg je melding USB kan veilig verwijderd worden of zo iets .
Kijk dan goed naar de afb.

Simpel toch?
Ja voor iemand zo als ik  toch beetje met de muisaanwijzer bewegen en zien of je optie krijgt!
Terwijl je wel in verleden met je andere nickname topic opende over mij,dak enkel de aan/uit knop ken...weet je het nog?
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

  • Gast
Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #17 Gepost op: 2020/06/04, 11:34:27 »
Na zoeken uiteindelijk gevonden waarom  ik niet te lezen kreeg ontkoppelen . Ik hoop dat andere lezers er ook iets aan zullen hebben .

1. Kies voor Toepassingen tonen


2. Bij Toepassingen kies voor "Hulpmiddelen" en klik daar bij "Schijven"


3. Selecteer bij schijven de USB stick , Rechtsklik op het "Tandwieltje" en selecteer "Koppelopties bewerken"




4. Zorg dat de vakjes aangevinkt zijn .
In Gebruikersinterface tonen
Aanvullende autorisatie  eisen om aan te koppelen >> Was bij mij niet aangevinkt !
 Klik op OK .
Er word gevraagd om je wachtwoord in te voeren .


5. En nu kan ik in Ubuntu 20.04 mijn USB stick ontkoppelen !




Re: (Opgelost) Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #18 Gepost op: 2020/06/04, 12:25:57 »
@jorisc
Citaat
Na zoeken uiteindelijk gevonden waarom  ik niet te lezen kreeg ontkoppelen .
Snap het zoekwerk niet!Nooit iets veranderd en kan wel ontkoppelen.


c'est dur la vie d'artiste

Offline ajjp

  • Lid
Re: (Opgelost) Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #19 Gepost op: 2020/06/04, 12:44:19 »
Citaat
Snap het zoekwerk niet!Nooit iets veranderd en kan wel ontkoppelen.
Ik denk dat ik het wel snap: bij de een staat onder Koppelopties de Gebruikerssessie-standaardwaarden (het "schuifje") op aan en bij de ander op uit.

JorisC

  • Gast
Re: (Opgelost) Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #20 Gepost op: 2020/06/04, 12:45:01 »
Citaat van: rive gauche
Snap het zoekwerk niet!Nooit iets veranderd en kan wel ontkoppelen.

Goed kijken is een gave !

Re: (Opgelost) Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #21 Gepost op: 2020/06/04, 13:23:23 »
Citaat
Snap het zoekwerk niet!Nooit iets veranderd en kan wel ontkoppelen.
Ik denk dat ik het wel snap: bij de een staat onder Koppelopties de Gebruikerssessie-standaardwaarden (het "schuifje") op aan en bij de ander op uit.
Wie weet ? Zou kunnen ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: (Opgelost) Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #22 Gepost op: 2020/06/04, 13:23:43 »
Citaat van: rive gauche
Snap het zoekwerk niet!Nooit iets veranderd en kan wel ontkoppelen.

Goed kijken is een gave !
+1  :) :) :)
c'est dur la vie d'artiste

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #23 Gepost op: 2020/06/04, 15:01:16 »
Het blijft noodzakelijk de stick met software "Uit te werpen" vooraleer die fysiek verwijderd wordt. Laat dat alstublieft zeer duidelijk blijven.
Ik doe dat altijd netjes. Het is lang geleden dat ik met Windows heb gewerkt, maar daar kun je een usb device toch wel ongestraft uit het systeem trekken? Wanneer ik dat in Linux doe, is het dan altijd bingo qua dataverlies of andere vervelende zaken? (Nee, ik ga het niet uitproberen ;))
Goed lezen ook ;)

Re: (Opgelost) Hoe kan ik mijn USB stick ontkoppelen
« Reactie #24 Gepost op: 2020/06/04, 16:08:10 »
Wat een vreemde verschillen toch !!
Bij 'schijven' staat 'autorisatie.......'niet aangevinkt en heb wel de mogelijkheden voor uitwerpen / ontkoppelen.
Of zie ik nu weer iets over het hoofd?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen