Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Sketch onder wine werkt niet zelfstandig  (gelezen 1157 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Sketch onder wine werkt niet zelfstandig
« Gepost op: 2011/07/12, 20:04:29 »
Om Sketch te kunnen gebruiken moet ik het telkens opnieuw installeren, alleen dán werkt het. Ik denk niet dat zo iets de normale procedure is onder wine . Iemand een idee?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/13, 08:57:57 door Jakke5 »

Re: Sketch onder wine werkt niet zelfstandig
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/12, 20:18:41 »
Installeer je het op je "C:\" (~/.wine/drive_c) schijf?
En hoe installeer je het? Ik raad je aan om het via Toepassingen > Wine > Wine programma's verwijderen > Installeren te doen
« Laatst bewerkt op: 2011/07/12, 20:20:56 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Sketch onder wine werkt niet zelfstandig
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/12, 20:25:29 »
Ikke niet een voorstander zijn van Windows-progjes via Wine als het ook native Linux kan.

Je heb wel kennis van Blender en Draftsight (CAD) nodig.
http://www.blendernation.com/2011/03/18/draftsight-free-cad-software-for-your-dwg-files-win-osx-linux/#more-18815
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Sketch onder wine werkt niet zelfstandig
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/12, 21:41:46 »
Dank voor de snelle reactie.
Citaat
Ikke niet een voorstander zijn van Windows-progjes via Wine als het ook native Linux kan
Ikke ook niet, maar ik ken sketch van mijn win-tijd, alweer wat jaartjes geleden, en heb er heel goede herinneringen én nog een heleboel tekeningetjes, vandaar. De versie Sketch die ik heb  is heel wat eenvoudiger (alleen 2-D bv)
Citaat
Installeer je het op je "C:\" (~/.wine/drive_c) schijf
.
Ja, en de geïnstalleerde versie start gewoon niet op, alléén de kersvers geïnstalleerde doet het. Ik kan het wel es proberen via Toepassingen > Wine > Wine programma's verwijderen > Installeren zoals Cheap applications suggereert.
Ik laat nog iets weten.

Heb Draftsight binnengehaald maar krijg een foutmelding: verkeerde architectuur 'i386'
Heb ook via Toepassingen > Wine > Wine programma's verwijderen > Installeren geïnstalleerd, zonder resultaat.
Ik moet er wel bijvertellen dat er tijdens de install een melding verschijnt: "Het prog winhlp32.exe is een serieus probleem tegengekomen en moet worden afgesloten" Maar dat betreft alléén de hulp-functie, toch?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/12, 22:01:55 door Jakke5 »

Re: Sketch onder wine werkt niet zelfstandig
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/12, 22:19:58 »
Heb Draftsight binnengehaald maar krijg een foutmelding: verkeerde architectuur 'i386'
Heb ook via Toepassingen > Wine > Wine programma's verwijderen > Installeren geïnstalleerd, zonder resultaat.
Ik moet er wel bijvertellen dat er tijdens de install een melding verschijnt: "Het prog winhlp32.exe is een serieus probleem tegengekomen en moet worden afgesloten" Maar dat betreft alléén de hulp-functie, toch?

De foute architectuur: je hebt een 64 bit systeem en je probeert de 32 bit software te draaien. Dit gaat niet. Download de 64 bit of installeer de 32 bit pakketten voor Ubuntu als Draftsight niet in 64 te downloaden is (dit zou je even moeten googlen)
Normaal kun je foutmeldingen negeren zolang alles normaal werkt. Ik heb vaak met foutmeldingen succesvolle installaties gehad (en zonder foutmeldingen niet werkende installaties).
Ik heb winhlp32.exe gegoogled, het is een helpbestand voor 32 bit systemen (zoals je al zei), dus geen groot probleem als het niet werkt. Mogelijk probleem hier: het 64 bit verhaal. Of dit in Wine met de 32 bit pakketten kan worden opgelost weet ik niet.
Ik weet niet of Sketch opstart met een of ander help bestand (of bijvoorbeeld tips, zoals google earth standaard doet)?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Sketch onder wine werkt niet zelfstandig
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/13, 05:28:48 »
Jakke,

Klopt Draftsight is een 32bits deb, maar werkt ook op een 64bits.
Om te installeren op een 64 bits:
sudo dpkg --force-architecture -i DraftSight.deb

Eventueel de extra pakketten libdirectfb-extra & libxcb-render-util0 installeren mocht deze opstarten met een fout.
Dan is het eenmalig via mail je te 'melden' en is het een volwaardig alternatief CAD programma.
De 64bits vesrsie voor Draftsight is gepland tegen eind 2011 begin 2012.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Sketch onder wine werkt niet zelfstandig
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/13, 08:37:55 »
Dankjewel.
Heb nu Draftsight geïnstalleerd in Ubuntu-32bits en het loopt als een trein. Ziet er op het eerste gezicht handig uit. Een aangename verrassing was dat de knoppen voor vergroten-verkleinen en beëindigen op de Ubuntu-wijze linksboven staan. Rechtsklikken op grid, en via een klein menuutje kan grid aan- of uitgezet of aangepast. Als de rest even intuïtief is dan niets dan lof.
Nu is de vraag: hoe verwijder ik wine compleet en volledig?

Re: OPGELOST Sketch onder wine werkt niet zelfstandig
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/13, 11:30:37 »
Wine zou altijd van pas kunnen blijven maar:
Ga naar het softwarecentrum > typ in het zoekvak wine > klik op je geinstalleerde versie van wine (waar een groen vinkje bij staat) en klik op verwijderen.
Ik weet niet of dit de .wine map ook verwijderd (waar je poging tot installatie van Sketch ook in staat, dus nu een waardeloze map die alleen geheugen in gebruik neemt), dus wat je dan ook even kunt doen is Locaties > Persoonlijke map > ctrl + h (om de verborgen bestanden te tonen) en dan je .wine map weggooien, deze heb je nu toch niet meer nodig.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit